کالای ایرانی شایسته سلیقه و انتخاب وطنی


   گالیا توانگر
هر جا سر بر می‌گردانی، رنگین کمان اجناس و پوشاک است. رنگین کمانی که هر چشمی را غرق جذابیت‌های بازار شب عید می‌کند؛ آن قدر که گاهی سحر می‌شوی و تا به خودت بیایی کارت بانکی شما خالی شده است! برای خرید شب عید باید با حساب و کتاب خرج کرد و در جذبه بازار و تبلیغات غرق نشد. به خصوص اگر عیال‌وار هم باشید. مورد مهم دیگر این است که این روزها تا آنجا که می‌توانیم کالای ایرانی خریداری کنیم. فراموش نکنید که دستان تلاشگر کارگران میهن‌مان امروز منتظر این هستند که شما با خرید ایرانی خود یاری گرشان باشید. هر جا وارد مغازه‌ای شدید، سؤالتان این باشد که کالای ایرانی مناسب را در کدام قسمت مغازه چیده‌اند؟
هیچ می‌دانید یک سر کلاف سر در گم بیکاری جوانان و نیز تعطیلی تولیدی‌ها به خرید کالای خارجی توسط خودمان بر می‌گردد؟ چنانچه خواهان این هستیم که جوانان ما صاحب شغل شوند و چرخه اقتصادی کشور با اتکا به همدلی و عزم ملی بچرخد، باید صد در صد ایرانی خرید کنیم. فراموش نکنید آتیه فرزندان شما به نحو گسترده‌ای به این تصمیم و اقدام بستگی دارد.
مطالبات مشتری ایرانی


و چالش‌های پیش رو
- درد جامعه ما این است که هیچ کس در جای خود به وظیفه‌اش عمل نمی‌کند. می‌گویند؛ کالای ایرانی بخر. می‌گویند: کو جنس با کیفیت؟ می‌گویند: کالای با کیفیت بسازید. می‌گویند: دولت حمایت نمی‌کند. می‌گویند: دولت چرا حمایت نمی‌کنی؟ می‌گوید: وام و غیره و ذالک داده‌ایم. دیگر می‌گویند: واردات را کاهش دهید. می‌گویند: نمی‌شود چون باید جلوی رانت و انحصار را گرفت...
- الان بازار پر شده از کالای مصرفی خارجی؛ مثلا الان شما به سوپرمارکت‌های بزرگ و فروشگاه‌های بزرگ بروید با انواع و اقسام سس‌های خارجی رو به رو می‌شوید. واقعا چرا به چنین کالاهایی که مشابه ایرانی آن از کیفیت قابل قبولی برخوردارند و خودشان صادر می‌شوند اجازه واردات داده می‌شود؟
- من یک یخچال ایرانی خریدم که در طول 3 سال 2 یا 3 بار خراب شد و تعمیر کار گفت؛ به خاطر استفاده از لوله‌های مسی و دیگر تجهیزات نامرغوب، این یخچال هر چند وقت یک بار همین آش است و همین کاسه. کیفیت همیشه حرف اول را در انتخاب می‌زند. مطالبه مشتری ایرانی از تولید‌کننده داخلی افزایش کیفیت و عرضه کالای مرغوب و با دوام است. چنانچه تولید کنندگان به این نکات توجه کنند، خود به خود مشتری‌شان را پیدا خواهند کرد.
آنچه در بالا آمد تعدادی از نکته نظرات و گلایه‌های مشتری ایرانی از تولید کنندگان وطنی است.
در پاسخ به این گلایه‌ها و مطالبات احمد نائینی یک تولید کننده داخلی می‌گوید: «بنده یک تولید‌کننده هستم. در این چند سال گذشته دولت‌ها به جای اینکه از ما حمایت کنند، هر روز فاکتورهای دخیل در تولید را گران کردند؛ آب، برق، گاز، مواد اولیه، مجوزها، مالیات ارزش افزوده، حمل‌ونقل، اجاره حقوق کارگر،عوارض گمرک، بیمه و...»
وی ادامه می‌دهد: «با این گرانی‌ها آیا می‌شود چیزی را ارزان تولید کرد؟ برعکس در کشور چین دولت همه جور امکاناتی را در اختیار تولید‌کننده می‌گذارد تا قیمت تمام شده تولیدات کاهش یابد تا بتواند در بازار رقابت کند. این سرگذشت مختصر تولیدکنندگان داخلی است. اگر باور ندارید امتحان کنید و چیزی را تولید کنید، ببینید از فردای آن روز ادارات چه بلایی بر سرتان خواهند آورد؟! حال به نظرتان برای اینکه تولیدکننده داخلی بتواند روی پای خود بایستد، چکار باید بکند؟»
حمید رستمی یک شهروند تهرانی در پاسخ به گلایه‌ها و توجیهاتی که برخی برای نخریدن کالای وطنی مطرح می‌کنند، می‌گوید: «واقعا از نظرات بعضی‌ها متاسفم؛ تا زمانی که این طرز تفکر خرید کالای خارجی به جای داخلی وجود داشته باشد، مطمئن باشند خودشان اولین متضرر خواهند بود. چرا در مورد بعضی از صنایع مثل پوشاک وکفش و... که برند ایرانی تو سطح جهان حرف اول را می‌زند، کسی چیزی نمی‌گوید؟ تنها دلیل در خریدن کالاهای خارجی ولو بی‌کیفیتش و اصرار بر این انتخاب را چشم و هم چشمی‌ها می‌دانم.»
کالای ایرانی در لیست خرید جهیزیه
مهدی صبوری یک صاحبکار فنی برایمان می‌گویند: «حدود ۴۵ سالی می‌شود که در خیابان خیام واقع در بازار تهران مشغول به حرفه تعمیرات و فروش چرخ خیاطی‌های صنعتی و سردوزی هستم و اعتقاد زیادی به کالاهای خودمان که به دست تولید کنندگان داخلی تولید می‌شود، دارم و به همین خاطر نمایندگی چرخ خیاطی تولید ایرانی که دستاورد ملی و ایرانی است را نیز به عهده گرفته‌ام.»
وی در پاسخ به این پرسش که چرا اعتماد برخی مردم نسبت به محصولات ایرانی پایین است به ما می‌گوید: «من در حرفه خودم که سررشته دارم با قاطعیت اعلام می‌کنم که این نوع چرخ خیاطی‌ها که تماما ایرانی هستند از کیفیت بالایی برخوردارند و نه تنها این نوع محصولات بلکه بسیاری دیگر از محصولات ایرانی حتی از نوع خارجی آن هم کیفیت بیشتری دارد و متاسفانه این طرز تفکر غلط در مورد برخی کالاهای ایرانی باید توسط رسانه‌های جمعی فرهنگسازی شود که مردم  با خرید از کالاهای ایرانی به اقتصاد کشورشان کمک کنند.»
این فروشنده داخلی نسبت به ورود بی‌رویه و حتی قاچاق کالاهای چینی ابراز نگرانی کرده و می‌گوید: «محصولات چینی تا حدودی ما را اذیت کرده است و این‌جای نگرانی برای تولید کنندگان داخلی دارد که جنسشان مورد فروش مطلوب واقع نمی‌شود. خواهش من از دست‌اندرکاران مربوطه این است که به اجناس داخلی و ملی اهمیت بیشتری بدهند و خیلی قاطع با قاچاق و واردات کالاهای خارجی به خصوص چینی مبارزه کنند.»
وی متذکر می‌شود: «امروزه جهیزیه دختران جوان بیشتر به سمت کالاهای خارجی رفته است البته من منکر کیفیت اجناس خارجی نیستم، اما بهتر از آن این است که همه کالای جهیزیه یک دختر جوان اجناس خارجی نباشد، بلکه از اجناس ایرانی هم استفاده کنند.»
در همین حین لیلا حضرتیان یک مشتری که گوشه‌ای از مغازه در پی انتخاب کالای ایرانی ایستاده است، صراحتا می‌گوید: «من یک سالی می‌شود که عروسی کرده‌ام با افتخارمی گویم اکثر جهیزیه‌ام ایرانی بود. متاسفانه بعضی‌ها خجالت می‌کشند که بگویند وسایلشان ایرانی است!»
مواد اولیه ایرانی، دوخت ایرانی، طرح ایرانی
علیرضا آبکنار تولید‌کننده کیف زنانه ایرانی نیز سال‌هاست به تولید مشغول است، وی به گزارشگر کیهان می‌گوید: «نیم قرن است که این شغل پدری ما است و من به واسطه علاقه‌ای که به این کار داشتم شغل پدریم را ادامه می‌دهم و حدود ده سالی می‌شود که خودم در کار تولیدی کیف زنانه کارگاه زدم و خیلی هم راضی هستم.»
وی ادامه داد: «کار ما در زمینه تولید کیف‌های زنانه است که در مراحل مختلف اداری مدرسه‌ای زینتی وتبلیغاتی با برند ایرانی تولید می‌شود.»
این تولید‌کننده به استقبال خانم‌ها از کیف‌ها‌اشاره کرده و می‌گوید: «من یک ایرانی هستم و به ایرانی بودنم افتخار می‌کنم و کلا از همان ابتدا به کالای ایرانی اعتقاد خاصی داشتم و به همین منظور تمامی کار‌های ما ایرانی هستند و خانم‌های ایرانی هم خوشبختانه از کار‌های ما خیلی استقبال خوبی به عمل می‌آورند.»
وی به ایرانی بودن مواد اولیه کالای فروشگاه خود‌اشاره کرده و توضیح می‌دهد:« از صفر تا صد این کار از اجناس و مواد اولیه ایرانی استفاده می‌شود و هیچ مواد اولیه خارجی در کالاهای ما وجود ندارد و افتخارهم می‌کنیم که اجناس ما اعم از یراقیجات، فوم، چرم و طرحش صد درصد ایرانی و حاصل طراحی‌های خودمان است. من با این کارم به دنبال این هستم که بازار کار و اقتصاد کشورم خوب و رشد پیدا کند و دیگر دوستان تولید‌کننده هم تشویق بشوند که کمتر کالای خارجی بفروشند و بیشتر کالای ایرانی تولید کنند.»
سلیقه مشتری‌هایمان
در اولویت است
مرضیه هاشمی یکی از تولیدکنندگان و طراحان صنعت پوشاک در فروشگاه خود، به  طراحی و تولید لباس‌هایی با طرح سنتی پرداخته است تا گامی موثر در اقتصاد کشورش داشته باشد. هدف این بانوی تولید‌کننده تکیه بر توان و نیروی انسانی داخلی؛ حمایت از طرح اقتصاد مقاومتی است.
وی می‌گوید: «تکیه بر توان و نیروی انسانی  داخلی بهترین گزینه  برای حمایت و دفاع از طرح اقتصاد مقاومتی است که خود راهگشای بخشی از اقتصاد کشور است. هر فردی بنا بر استعداد و توانی که دارد می‌تواند با تکیه بر دانش خود خلق آثار کند و من هم از این قاعده مستثنی نبودم و در زمینه طراحی و تولید لباس‌های سنتی به عنوان یک بانوی ایرانی خلاقیتم را شکوفا ساختم.»
این تولید‌کننده پوشاک ایرانی در مورد کارهای تولیدی خود می‌گوید: «لباس‌ها به طور سنتی طراحی شده است و از لحاظ کیفیت پارچه از الیاف طبیعی و پشم و ابریشم تهیه و دوخته شده است که به صورت مانتو دامن، مانتو، بلوز شلوار و شال ارائه می‌شود. تولید بر اساس خلق و خوی بانوی ایرانی کشور ما پیش زمینه فرهنگی در زمینه خلق آثار هنری دارد، اما متاسفانه پوشش بسیاری از جوان‌های ایرانی بر اساس فرهنگ غرب الگوبرداری شده است، در حالی که طرح‌های سنتی و الیاف طبیعی نه تنها  پیشینه چند هزار ساله دارند، بلکه از لحاظ ظاهری هم  جلوه زیباتری دارند واین هنر ایرانی‌ها را در طراحی صنعت پوشاک می‌رساند. ما در طراحی پوشاک  به  فرهنگ و خلق و خوی یک زن ایرانی توجه داشته‌ایم و تمامی کار‌ها بر اساس ریشه و سنت ایرانی تولید شده است. اگر در سطح بازار و کارگاه‌های کوچک بگردیم، هستند افراد بیشتری که مشغول به تولید کالای باکیفیت ایرانی به عشق مردم ایرانی‌اند، کالاهایی که اکثر قریب به اتفاق آنها از مواد اولیه صد در صد ایرانی ساخته شده‌اند.»
نظارت‌ بر بازار شب عید از نیمه اسفند ماه آغاز می‌شود
محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به سؤالی درباره برنامه دولت برای کنترل قیمت در آستانه سال جدید، می‌گوید: «برای توزیع کالا و خدمات در ایام تعطیلات سال جدید هماهنگی‌هایی صورت گرفته و جلسه ستاد تنظیم بازار برگزار شد.»
 وی با اشاره به گزارش دستگاه‌های عضو این ستاد اظهار می‌دارد: «وزارت جهاد گزارشی از کالاهای اساسی و مورد نیاز مانند میوه و مرکبات ارائه کرد که تصویر امیدبخشی را نسبت به ماه‌های آینده نشان می‌داد.»
وی با ابراز امیدواری نسبت به اجرای دقیق برنامه‌های موجود توسط دستگاه‌های اجرایی خاطرنشان  می‌کند: «سازمان‌های نظارتی تحت نظر ستاد تنظیم بازار تلاش‌ می‌کنند تا نظارت‌هایشان دقیق‌تر و بیشتر برای نظارت بر بازار باشد. این نظارت‌ها از نیمه اسفند ماه آغاز و تا نیمه فروردین ادامه پیدا می‌کند و مردم می‌توانند گزارش تخلفات را انتقال دهند تا با تخلفات احتمالی برخورد شود.»
شریعتمداری خاطر نشان می‌کند: «سازمان کشاورزی هم متعهد شده در مراکز مورد نیاز با کمک اتاق‌های اصناف فروشگاه بهاره را تشکیل دهد.»
اگر چه مسئولان امر همواره در آستانه سال جدید از اعمال نظارت‌های دقیق خبر داده‌اند، اما با گشتی در سطح شهر می‌توان به خوبی دریافت که نظرات مردمی از وضعیت نظارت بر بازار شب عید چیز دیگری است.
 الهه بوشهری در حالی که یکی از پرتقال‌های خریداری کرده‌اش را روبرویمان می‌شکافد، گلایه می‌کند: «الان که هنوز دو هفته به عید مانده وضعیت میوه‌ها این گونه است. دریغ از آبدار بودن! حالا ترش و شیرینش بماند. چه برسد به میوه عید! مسئولان دائما می‌گویند بازار شب عید از لحاظ اقلام تامین است، اما کیفیت کجاست؟!»