فرستادگان روحانی نتوانستند طراحان سؤال از رئیس‌جمهور را قانع کنند

سرویس سیاسی-اکبر ترکی از امضاکنندگان طرح سوال از رئیس‌جمهور در گفت‌و‌گو با کیهان با ‌اشاره به برگزاری جلسه کمیسیون اقتصادی برای بررسی سوال از رئیس‌جمهور گفت: جلسه بررسی سوال نمایندگان از رئیس‌جمهور با حضور وزیر کشور، رئیس‌کل بانک مرکزی، امیری معاون پارلمانی و نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس‌جمهور و تعدادی از نمایندگان سوال‌کننده در کمیسیون اقتصادی مجلس برگزار شد و نمایندگان رئیس‌جمهور نتوانستند وکلای ملت را قانع کنند.
وی در ادامه گفت: جمع‌بندی ما این است که باید تا یک هفته سوال تسلیم رئیس‌جمهور شود و پس از وصول آن توسط روحانی وی تا یک ماه فرصت دارد تا در جلسه علنی حاضر شده و پاسخگوی سوالات نمایندگان باشد.
ترکی همچنین در گفت‌و‌گوی دیگری با مهر اظهار داشت: تعلل دولت در مبارزه جدی با قاچاق کالا و ارز، ادامه تحریم‌های بانکی علیرغم تعهدات جمهوری اسلامی ایران، بیکاری، رکود اقتصادی، کاهش ارزش پول ملی و نوسانات بازار ارز محورهای اصلی سوال از رئیس‌جمهور هستند.
رسیدگی به سوال از رئیس‌جمهور؛


 شاید سال ۹۷
اکبر رنجبرزاده عضو هیئت ‌رئیسه مجلس شورای اسلامی با ‌اشاره به جلسه روز یکشنبه هیئت ‌رئیسه مجلس با نمایندگان سوال‌کننده از رئیس‌جمهور، گفت: این جلسه پیرامون سوال علی وقفچی، نماینده زنجان از رئیس‌جمهور درباره مؤسسات مالی و اعتباری بود که از توضیحات ارائه شده در این زمینه قانع نشده بودند.
نماینده اسدآباد بر همین اساس تصریح کرد: از آنجایی که تعداد امضاکنندگان سؤال از رئیس‌جمهور از حد نصاب 73 نفر کمتر شد، این سوال از دستور کار مجلس خارج شد.
وی در توضیح بیشتر روند سوال از رئیس‌جمهور عنوان کرد: مطابق آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی زمانی که سوال از رئیس‌جمهور به کمیسیون مربوطه داده شود، یک هفته فرصت وجود دارد تا درباره سؤال، توضیحاتی ارائه شده و به تعداد امضاها افزوده شده و یا از آن کاسته شود و در پایان یک هفته تعداد امضاها بسته می‌شود که درخصوص سوال آقای وقفچی این تعداد به زیر
حد نصاب رسید.
به گزارش فارس عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در پایان به روند سوال مجتبی ذوالنوری نماینده قم از رئیس‌جمهور با محورهای مختلف که یکی از آنها مؤسسات مالی و اعتباری است،‌اشاره و خاطرنشان کرد: این سوال همچنان بیش از صد نفر امضا دارد و امروز روز نخست مهلت یک هفته‌ای است از این رو تا یکشنبه هفته آینده تکلیف سوال از رئیس‌جمهور روشن می‌شود و در صورت در حد نصاب ماندن تعداد امضاها، سوال از سوی رئیس ‌مجلس به ریاست جمهوری ابلاغ شده و رسیدگی به آن به سال 97 می‌رسد.
گزارش تقدیم هیئت‌ رئیسه می‌شود
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس نیز بررسی سوال نمایندگان از رئیس‌جمهور در جلسه دیروز این کمیسیون خبر داد و گفت که گزارش سوال امروز تقدیم هیئت‌رئیسه می‌شود تا در صورتی که تعداد امضاکنندگان نصاب کافی را داشته باشد، در دستور کار مجلس قرار گیرد.
رحیم زارع در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در جلسه دوشنبه کمیسیون اقتصادی پنج محور سوالات نمایندگان مطرح شد از جمله در مورد قاچاق کالا آقای رحمانی فضلی و نهاوندیان توضیح دادند که قاچاق سوخت به نصف رسیده و قاچاق کالا که در سال ۹۲، ۲۵ میلیارد دلار بوده به 12/6 میلیارد دلار کاهش یافته است. همچنین رجیستری گوشی موبایل و ارز مسافرتی نیز از دیگر اقدامات دولت برای کنترل قاچاق بوده است.
وی با بیان اینکه کرباسیان وزیر اقتصاد به دلیل ماموریت به روسیه در این نشست حضور نداشت، اضافه کرد: سوال دوم نمایندگان در مورد علت استمرار تحریم‌های بانکی با گذشت دو سال از اجرای برجام بود که در این‌باره آقای سیف گفت طرف مقابل به تعهداتش عمل نکرده و بانک‌های خارجی به خاطر FATF‌ در برقراری ارتباط با بانک‌های ما احتیاط می‌کنند.
زارع ادامه داد: بر اساس گفته‌های آقای سیف، ایران با ۸۳۴ بانک تعامل اقتصادی دارد به این معنا که پول جابجا می‌شود. همچنین ۱۴۵ هزار رابطه کارگزاری و ۲۸ میلیارد و ۲۶۵ میلیون دلار حجم گشایش بعد از برجام بوده و ۱۱۵ حواله ارزی بعد از برجام داشتیم و ۵ میلیارد دلار برآورد اسنادی وجود داشته است.
سخنگوی کمیسیون اقتصادی اضافه کرد: آقای نهاوندیان هم گفت که تغییراتی در نظام بانکی اتفاق افتاده از جمله برقراری ال‌سی، کارگزاری و سوئیفت، اما هنوز به حد مطلوب نرسیده است. ایشان گفت در برجام ما با ۱+۵ مذاکره کردیم و آمریکا می‌خواست به تنهایی با ما مذاکره کند که آن را قبول نکردیم. همچنین توضیح دادند که تحریم‌های اولیه هسته‌ای نبوده و برخی تحریم‌ها نیز همچنان تابع تحریم‌های اولیه است.
آئین نامه داخلی مجلس
 چه می‌گوید؟!
طبق ماده ۲۱۲ آیین نامه داخلی مجلس براساس اصل هشتاد و هشتم (۸۸) قانون اساسی، در صورتی‌ که حداقل یک‌ چهارم کل نمایندگان بخواهند درباره یک یا چند وظیفه رئیس‌جمهور سوال کنند، باید سؤال یا سوالات خود را به طور صریح و روشن و مختصر همگی امضا و به رئیس‌‌مجلس تسلیم نمایند. رئیس‌مجلس موضوع را در اسرع وقت به کمیسیون‌های تخصصی مربوط، ارجاع می‌نماید.
هر کمیسیون موظف است حداکثر ظرف یک هفته با حضور نماینده معرفی شده رئیس‌جمهور به آن کمیسیون و نماینده منتخب سوال‌کنندگان تشکیل جلسه دهد. در این جلسه نماینده رئیس‌جمهور پاسخ مقتضی را از طرف رئیس‌جمهور ارائه خواهد نمود تا به نمایندگان سوال‌کننده گزارش شود.
پس از یک ‌هفته از طرح سوال در کمیسیون یا کمیسیون‌ها چنانچه هنوز حداقل یک‌ چهارم کل نمایندگان مجلس از سوال خود منصرف نشده باشند رئیس‌مجلس موظف است در اولین جلسه سوال یا سوالات آنان را قرائت و فوراً برای رئیس‌جمهور ارسال کند. این سوال یا سوالات ظرف چهل و هشت ساعت تکثیر و در دسترس نمایندگان قرار می‌گیرد.
پس از ارسال سوال یا سوالات برای رئیس‌جمهور، کاهش امضاءها سبب خروج سؤال یا سوالات از دستور نمی‌گردد.
همچنین طبق ماده ۲۱۳ آیین نامه، رئیس‌جمهور موظف است ظرف یک ‌ماه از تاریخ دریافت سوال یا سوالات، در جلسه علنی مجلس حضور یابد و به سوال یا سوالات مطروحه نمایندگان پاسخ گوید مگر با عذر موجه با تشخیص مجلس شورای اسلامی.
پس از این مرحله، درباره پاسخ رئیس‌جمهور به هر یک از سوالات از نظر قانع‌کننده بودن به صورت جداگانه رأی‌گیری می‌شود.
چنانچه اکثریت نمایندگان حاضر در جلسه از پاسخ رئیس‌جمهور به سوالی قانع نشده باشند و موضوع مورد سوال، نقض قانون و یا استنکاف از قانون محسوب شود، آن سوال به قوه قضائیه ارسال می‌شود.