دریافتی کارگرها از تورم عقب مانده و قدرت خریدشان کاهش یافته است

به گزارش خبرگزاری فارس، علی ربیعی در برنامه پایش درباره وضعیت کارگران و بازنشستگان اظهار داشت: نباید کتمان کنیم که وضع کارگران خوب نیست، سال‌ها دریافتی کارگرها از تورم عقب‌مانده و قدرت خریدشان کاهش یافته، این یک واقعیت است. غالب بازنشسته‌های تأمین اجتماعی ما دریافتی چندانی ندارند، مثلا کسی که با 15 سال بازنشسته شده، واقعا چیزی نمی‌گیرد.
وی افزود: می‌گویید وضع بازنشسته‌ها خوب است، می‌گویم نه؛ می‌گویید آیا قدرت خرید کارگرها کفاف زندگی را می‌دهد، به خصوص کارگرانی که در شهر زندگی می‌کنند، می‌گویم نه، چرا که فقر شهری بسیار وحشتناک‌تر از فقر روستایی است.
وزیر کار درباره اقدامات انجام شده برای کارگران و بازنشستگان در چهار سال اخیر گفت: در بحث بازنشستگان کشوری و حقوق کارگری در سال اول 25 درصد اضافه کردیم که عملا 31 درصد بود، سال دوم 17 و خورده اضافه شد که عملا با برخی جوانب امر 21 درصد بود، همینطور طی این سال‌ها سعی کردیم این شیب را درست کنیم.ربیعی ادامه داد: قدرت خرید از تورم عقب مانده بود که ما تلاش کردیم در این خصوص تغییری ایجاد کنیم، اما واقعا یکباره نمی‌شود. من علاوه بر وزیر کار، وزیر تولید هم هستم، باید مراقب کارفرماهای نیمه جان هم باشم و نمی‌توانم بگویم که امسال حداقل دریافتی یک میلیون و 200 هزار تومان را به دو میلیون تومان تبدیل کنیم چرا که همین کارگاه‌های موجود هم تعطیل خواهند شد.وزیر کار با بیان اینکه ناچاریم هم با کارفرما مدارا کنیم و هم وضعیت کارگران را در نظر بگیریم، گفت: شاید نتوانیم همسان‌سازی که پول کلانی می‌خواهد را یکباره اجرایی کنیم اما در این جهت حرکت می‌کنیم، یکسال 2500 میلیارد تومان، سال بعد 800 میلیارد تومان، امسال 3400 میلیارد تومان که سعی می‌کنیم که به صورت پلکانی تا حقوق زیر دو میلیون و 500 هزار تومان را افزایش دهیم. ربیعی افزود: تلاش می‌کنیم که قدرت خرید بازنشستگی را افزایش دهیم و برای کارگر هم اعتقاد داریم امسال مزدی که برای کارگر تعیین می‌کنیم باید بر تورم پیشی بگیرد و این قدرت خرید ضعیف شده جامعه کارگری و بازنشستگی را بتوانیم تقویت کنیم.وی در خصوص تعطیلی دفاتر شرکت‌های زیرمجموعه شستا و صندوق بازنشستگی و انتقال پرسنل به محل کارخانه‌ها گفت: دفاتر تهران شرکت‌ها باید تعطیل شود. این کاری است که تا پایان 98 برنامه‌ریزی شده و ما در مقام بازنشستگان کشوری و کارگری خود را مسئول می‌دانیم که اموالشان را به نحوی که سرمایه‌گذاری بهتری کنیم به فروش برسانیم.
وزیر کار با بیان اینکه «مقاومت در برابر فروش این دارایی‌ها طبیعی است»، گفت: من دو تن از معاونان خود و در هر صندوق نیز گروه‌هایی را برای اینکار تعیین کردم و مسئولیت کلان این کار را نیز خودم می‌پذیرم.
ربیعی در پاسخ به سوالی در خصوص میزان فاصله درآمد مسئولین و نوع زندگی آنها با مردم عادی تصریح کرد: مردم حق دارند قضاوت کنند اما واقعا اینطور نیست که یک وزیر زندگی آنچنانی داشته باشد، شاید محدودیت زمانی موجب شود که به صورت واضح نتوانیم در جامعه حضور داشته باشیم.