راه سخت توتال در توسعه پارس‌جنوبی


وزير نفت گفت: در سفر رييس جمهوري اسلامي‌ايران به هند، 2 طرف درباره چارچوب کلي توسعه ميدان گازي «فرزاد بي» توافق داشتند و اميدواريم درباره جزييات نيز يک نظر حاصل شود.
در سفر پارسال نخست وزير هند به تهران، موضوع مشارکت و سرمايه گذاري اين کشور در توسعه بخش‌هاي نفت و گاز ايران مطرح شد.
«نارندرا دامورداس مودي» در سفر خود ابراز اميدواري کرده بود رئوس موافقتنامه «فرزاد بي» شامل قرارداد تجاري تا پايان سپتامبر 2016 به نتيجه برسد. البته اين زمان تمديد شد؛ يک بار تا نوامبر 2016 و بار آخر تا فوريه 2017 ميلادي که اکنون در آن به سر مي‌بريم.
آنگونه که وزير نفت جمهوري اسلامي‌ايران پانزدهم بهمن ماه امسال اعلام کرد، مذاکرات و بررسي روش‌هاي مختلف براي توسعه ميدان گازي فرزاد ادامه دارد.
«بيژن زنگنه» تصريح کرد: برنامه ما اين است که هند يا گاز را در ايران مصرف کند يا صادر کند تا ما بتوانيم بازپرداخت داشته باشيم، اما هند مي‌گويد ما اين گاز را توليد و به شما تحويل مي‌دهيم.
به گفته وي، هزينه توسعه ميدان گازي فرزاد با درنظر گرفتن بحث شيرين سازي در قالب الگوي جديد قراردادهاي نفتي نزديک به 13 سنت است که بازپرداخت بايد از محل ارزش گاز توليدي باشد.
شرکت نفت و گاز هند «او.ان.جي.سي ويدش»، طرح بيش از سه ميليارد دلاري توسعه ميدان گازي فرزاد بي ايران را نهايي و ارايه کرده است که ايران درباره آن نظرهاي اصلاحي دارد.
در سفر رييس جمهوري اسلامي‌ايران به هند که اواخر بهمن ماه صورت گرفت، 15 سند ميان 2کشور نهايي و يک بيانيه در 26 بند درباره آينده روابط دوجانبه منتشر شد. 
در مورد طرح‌هاي نفتي، طرف هندي ابراز علاقه کرد مذاکرات درباره ميدان نفتي فرزاد ادامه پيدا کند که مورد موافقت رييس جمهوري کشورمان قرار گرفت. 
قرار شد پس از پايان سفر رييس جمهوري ايران هياتي از هند براي ادامه مذاکرات به ايران سفر کند. در حوزه‌هاي پايين دستي نيز مقرر شد کميته‌اي تشکيل شود تا شيوه‌هاي کاربردي اين همکاري را مشخص کند. 
 توسعه لايه نفتي را راحت به توتال نمي‌دهيم
وزير نفت در حاشيه نخستين جايزه سرآمدي و بهبود مستمر صنعت نفت درباره واگذاري توسعه لايه نفتي پارس جنوبي به شرکت «مرسک» دانمارک افزود: شرکت مرسک با توتال فرانسه ادغام شده است. بنابراين به اين راحتي توسعه لايه نفتي را به توتال واگذار نمي‌کنيم. «بيژن زنگنه» در جمع خبرنگاران درباره آغاز ساخت خط لوله گاز تاپي در افغانستان که رقيب صادرات گاز ايران به شمار مي‌رود، گفت: درباره آن پيش تر صحبت کرده‌ايم و بعيد مي‌دانم (اين طرح) اجرا شود اما هر وقت اجرا شد درباره آن حرف مي‌زنيم.
وي در اين مراسم گفت: زماني گمان مي‌کردم علت اصلي اينکه جوامع پيشرفته در مساله کسب و کار به ارتقاي تکنولوژي مي‌پردازند، چيست. نيمه دوم سال 84 در دانشگاه بودم و اين بحث مطرح بود که چرا ارتباط بين صنعت و دانشگاه ضعيف است. دلايل مختلفي براي اين مشکل مطرح شد. براي من هم اين سوال مطرح بود که چرا پژوهش و خلق فناوري و همچنين توسعه فناوري در ايران صورت نمي‌گيرد،اما در کشورهاي ديگر صورت مي‌گيرد. آيا ژن فرق دارد يا اين موضوع در کشورهاي ديگر دستوري است؟ به اين موضوع خيلي فکر کردم و همچنين دنبال اين سوال بودم که موتور محرک توسعه کسب و کار در کشورهاي پيشرفته چيست. براي اين سوال‌ها فقط به يک جواب رسيدم و آن مساله رقابت بود.
زنگنه با تاکيد بر اينکه موضوع رقابت بسيار جدي است، اظهار کرد: 10 سال گذشته مارک تلفن همراه همه افراد نوکيا بود اما در حال حاضر مارک تلفن همراه کمتر کسي نوکيا است، زيرا نوکيا در جريان رقابت حذف شده است. وي به سخنان يک ژاپني اشاره کرد و گفت: يک فرد ژاپني زماني به يکي از همکاران من گفته بود که همه توقع دارند کشور ژاپن هر سال کيفيت محصولات خود را افزايش دهد و قيمت محصولات را کاهش دهد، اما ايران چه کاري در نفت مي‌کند.
وزير نفت با بيان اينکه رقابت اتفاق نمي‌افتد مگر اينکه تکنولوژي ارتقاء يابد، افزود: رقابت و توسعه تکنولوژي يک امر انتخابي نيست. بلکه تلاش براي حيات و ممات است. من همواره از شرکت‌هاي بين‌المللي نفت سوال مي‌کردم که قيمت نفت چه مي‌شود. يکي از آنها به من پاسخ داد ما از قيمت نفت گذشتيم و فقط براي کاهش هزينه‌ها تلاش مي‌کنيم. وي در ادامه با اشاره به روابط بين دولت با شرکت گاز و شرکت نفت گفت: جايي که جنبه انحصاري وجود داشته باشد، ارزيابي بسيار سخت است. در حال حاضر وضع روابط شرکت گاز و شرکت نفت با دولت بسيار مغشوش است و مغشوش‌تر از اين نمي‌شود. در همين راستا 20 روز پيش دستور دادم که راهکارهاي مجدد تعامل بين دولت و شرکت نفت و شرکت گاز تدوين شود.
وزير نفت با تاکيد بر اينکه شرکت با اداره کل فرق دارد، گفت: در مورد سرآمدي و بهبود مستمر 12 سال پيش برنامه‌اي نوشتم و به مجلس دادم. 4 سال پيش هم اين موضوع را تکرار کردم. بهبود مستمر يک اصل است. ما در جايزه سرآمدي به دنبال کار نمايشي نيستيم و هدف ثمربخشي است.
زنگنه ادامه داد: ارزياب‌ها بايد از بيرون و مستقل باشند و در عين حفظ چارچوب‌ها بايد با جامعه جهاني پيوند داشته باشيم.
 استخدام آبدارچي در زيرمجموعه صندوق بازنشستگي نفت 
زنگنه درباره ادعاهاي مربوط به استخدام آبدارچي به عنوان مديرعامل و عضو هيات مديره يکي از زيرمجموعه صندوق بازنشستگي نفت بيان داشت: اين موضوع امکان ندارد و مي‌توانيم آن را از نظر حقوقي پيگيري کنيم.
وي درباره ترانزيت نفت عراق از طريق ايران با توجه به راه اندازي دوباره خط انتقال نفت عراق به بندر جيهان ترکيه گفت: ترانزيت نفت عراق از مسير ايران منتفي نشده است.
به گفته وي، آزمون استخدامي‌وزارت نفت بدون شک در سال 13۹۶ برگزار نمي‌شود.
اظهارنظر مدير عامل نفت و گاز پارس درباره واگذاري لايه نفتي به مرسک
مدير عامل شرکت نفت و گاز پارس گفت: فقط با مرسک مذاکره کرده‌ايم شرکت‌هاي ديگري هم هستند، ولي فعلا جدي نيستند.
محمد مشکين فام در گفت‌وگو با ايلنا درباره واگذاري توسعه لايه نفتي پارس جنوبي به شرکت مرسک دانمارک اظهار داشت: فعلا با اين شرکت در حال مذاکره هستيم، نمي‌توانيم بگوييم که قبل از پايان سال جاري امضا مي‌شود يا خير.
وي افزود: بايد زمان بگذرد و کارها انجام شود، نمي‌توان زمان مشخص کرد. مدير عامل شرکت نفت و گاز پارس خاطرنشان کرد: فقط با مرسک مذاکره کرده‌ايم شرکت‌هاي ديگري هم هستند، ولي فعلا جدي نيستند. اظهار نظر مشکين فام درباره مرسک و لايه نفتي پارس جنوبي در حالي است که وزير نفت در جمع خبرنگاران واگذاري اين پروژه را به مرسک محتمل ندانسته و عنوان کرده است که مرسک با توتال ادغام شده بنابراين به اين سادگي‌ها لايه نفتي به توتال داده نمي‌شود. ۱۶ شرکت در نفت حائز جايزه سرآمدي شدند که ۱۰ شرکت تنديس بلورين، چهار شرکت تقديرنامه پنج ستاره و ۲ شرکت لوح سپاس دريافت کردند.
تنديس بلورين اين جايزه به 10 شرکت نفتي شامل گاز استان اصفهان و مازندران، پتروشيمي‌هاي رازي، فجر، پارس، شيراز، مبين، پالايش نفت بندرعباس، پالايش گاز‌هاشمي‌نژاد و شرکت نفت و گاز پارس اهدا شد.