اوراق گواهي سپرده 20 درصدي عامل رکود بورس


يوسف‌هاشمي‌کارشناس بازار سرمايه در گفتگو با «تجارت» در خصوص پيش‌بيني خود از آينده بازار سرمايه و نيز افت روزهاي اخير شاخص کل اظهار داشت: به نظرم علت اصلي افت بازار و عامل مهم و تاثيرگذار روي آن؛ نرخ سود بانکي است که به عنوان نرخ سود بدون ريسک شناخته مي‌شود البته اگر ريسک را کم بدانيم. از وقتي که سياست بانک مرکزي به سمت انتشار اوراق گواهي سپرده 20 درصدي رفت، مقداري بازار سهام با چالش رويرو شد.
 از گذشته هميشه بازار ارز و بازار سرمايه مثل الاکلنگ عمل مي‌کردند و با صعود يکي از انها، ديگري سقوط مي‌کرد، و به نوعي رقيب هم هستند. وي افزود: اگر رونق بازار را توجه کنيد، اين رونق از اواسط مهرماه، بود، وقتي که سود بانکي پايين امد و تقريبا تثبيت شد. تا دو سه هفته پيش به همين منوال بود تا اينکه اوراق گواهي سپرده آمد. البته اين اوراق مهم‌ترين عامل افت اين روزهاي بورس است، نه تنها عامل آن. هاشمي‌ادامه داد: عامل دوم افت اين روزهاي بورس، به پايان سال و نياز مالي شديد و تامين نقدينگي برمي‌گرد که بعضا توسط برخي شرکت‌هاي حقوقي و صندوق‌ها، عرضه‌ها در بازار زياد شد. از آنجايي که بازار تغيير نرخ‌ها به سمت بالا را داشت، مقدار زيادي از تامين نقدينگي براي تامين وجوه مورد نياز در پايان سال از بازار تامين مي‌شود. پس مقداري عرضه‌ها توسط حقوقي‌ها زياد شد و اين دومين عامل افت اين روزهاي شاخص است. اين کارشناس بازار سرمايه در ادامه گفت: عامل سومي‌هم که نقش مهمي‌در افت بازار دارد، بحث تسويه حساب مشتريان اعتباري شرکت‌هاي کارگزاري است، به هر حال عمده شرکت‌هاي کارگزاري اعتباراتي به مشتريان براي معاملات اوراق بهادار مي‌دهند و چون پايان سال مالي شان، پايان برج 12 است، مشتريان را ملزم و ترغيب به تسويه اعتبار مي‌کنند که باعث افزايش عرضه مي‌شود.  وي در خصوص پيش‌بيني خود از آينده بورس، گفت: با توجه به رشد قابل توجه کاموديتي‌ها و کالاها در بازارهاي بين المللي و از طرفي چون بازار بورس ما پکيج کاملي از صنايع را شامل مي‌شود، به نظر مي‌رسد وضعيت بازار چشم انداز خوبي داشته باشد. چون کاموديتي‌ها با دلار ارزش گذاري مي‌شوند و ارزش دلار در قيمت گذاري آنها تاثير دارد، نقش بسزايي خواهند داشت. از طرفي چون با افزايش نرخ ارز مواجه بوديم، به نظر مي‌رسد که صنايعي که در اين زمينه فعاليت مي‌کنند، بتوانند افزايش قيمت داشته باشند، پس چشم انداز خوبي براي سال آينده شمسي متصور هستم. هاشمي‌اضافه کرد: اگر عوامل تاثيرگذار در دو سه هفته گذشته را، و اثرات نرخ سود بانکي را کوتاه مدت بدانيم، که تا پايان سال تمام شده و نرخ سود بانکي برمي‌گرد و نيز عرضه‌هايي که براي تامين نقدينگي لازم است، تمام شود، به نظر ميرسد که بازار سهام، بازار خوبي خواهد بود، چون نرخ سهام همچنان نسبت به بقيه بازارها همچنان جذاب است و اگر صنايع درستي انتخاب شود، مي‌تواند حتي بازده‌هاي بهتري نسبت به بازار ارز و طلا و ... داشته باشد به شرطي که صنايع درست انتخاب شوند به طور مثال صنايعي که با محصولاتي مواجه هستند که رشد قيمت داشته‌اند.
وي در پايان در خصوص تاثير خروج آمريکا از برجام بر بازار بورس اظهار داشت: از قديم الايام عوامل متعددي روي بازار بورس تاثيرگذار بوده اند، شايد اين بازار، بازاري است که تاثيرات اخبار سياسي روي آن به صورت هيجاني بيشتر خودش را نشان مي‌دهد، به هر حال پيش بيني آينده وضعيت برجام مقداري احتياج به بررسي‌هاي بيشتر دارد، و اينکه نهايتا ايران در اين زمينه چه تصميمي‌خواهد گرفت، مسلمل نمي‌شود از اين تصميم غافل شد. بايد در نظر داشت که هميشه سايه اخبار سياسي بر بازار سرمايه وجود دارد.
افت ۳۴ واحدي شاخص کل بازار سرمايه
شاخص کل قيمت و بازده نقدي بورس اوراق بهادار تهران (تدپيکس) در پايان معاملات ديروز يکشنبه 13 بهمن ماه 96 با کاهش 34 واحدي روي رقم 97 هزار و 354 واحد ايستاد. شاخص کل هم ‌وزن اما با کاهش 55 واحدي عدد 17 هزار و 608 واحد را به نمايش گذاشت. شاخص سهام آزاد شناور نيز با کاهش 68 واحدي به رقم 104 هزار و 609 واحد دست يافت. شاخص بازار اول اما در حالي با کاهش 51 واحدي به رقم 69 هزار و 17 واحد دست يافت که شاخص بازار دوم با افزايش 68 واحدي عدد 208 هزار و 33 واحد را به نمايش گذاشت.  ديروز همچنين شاخص کل فرابورس (آيفکس) نيز با کاهش يک واحدي روي رقم يک هزار و 79 واحد ايستاد. بر اساس اين گزارش، ديروز معاملات سهام در نماد معاملاتي شرکت‌هاي گروه مپنا با 20 واحد ، آسان پرداخت پرشين و پتروشيمي‌خارک هر يک با 15 واحد و سايپا با 14 واحد کاهش بيشترين تاثير منفي را بر برآورد شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند. در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتي شرکت‌هاي کشتيراني، گسترش نفت و گاز پارسيان و سرمايه‌گذاري غدير هر يک تا 18 واحد، پالايش نفت تهران و بندر عباس هر يک تا 17 واحد و ارتباطات سيار تا 16واحد افزايش بيشترين تاثير مثبت را در محاسبه اين نماگر به دوش کشيدند. ارزش کل معاملات ديروز بورس تهران در حالي به بيش از يک ميليارد و 362 ميليون تومان نمايش داده شد که ناشي از دست به دست شدن بيش از دو ميليارد و 625 ميليون سهم و اوراق مالي قابل معامله طي 76 هزار و 661 نوبت داد و ستد بود.
طي معاملات ديروز نماد معاملاتي شرکت‌هاي پتروشيمي‌مارون، سرمايه‌گذاري البرز، لوله و ماشين‌سازي ايران، پاکسان، کويرتاير، نيروسرمايه، صنايع ريخته‌گري ايران، کشتيراني درياي خزر، سايپا ديزل، معادن منگنز ايران، سرمايه‌گذاري کوه نور، بيمه سامان،‌سرمايه‌گذاري آتيه دماوند، کشت و صنعت پيازذر، پتروشيمي‌خراسان، از سوي ناظر بازار سهام متوقف و در مقابل نماد معاملاتي شرکت‌هاي نوش مازندران، سرمايه‌گذاري توسعه صنعتي ايران، سيمان خاش، صنايع بهداشتي ساينا، سرمايه‌گذاري آتيه دماوند، کشت و صنعت پيازذر، بيمه سامان، سرمايه‌گذاري کوه نور، حق تقدم خريد سهام بيمه سامان، پتروشيمي‌خراسان، کشتيراني درياي خزر، سرمايه‌گذاري توسعه آذربايجان، صنايع بهداشتي ساينا، بازگشايي شدند. ديروز همچنين نماد معاملاتي شرکت مهندسي صنعتي روان فن‌آور به دليل عدم رعايت ماده 39 دستورالعمل پذيرش عرضه و نقل و انتقال اوراق بهادار در فرابورس ايران، در تابلوي معاملات تعليق شد. 
ديروز در بازار 2 بورس تهران که به معاملات درون گروهي سهامداران عمده اختصاص دارد کمتر از 200 ميليون سهم بانک انصار به ارزش 41 و نيم ميليارد تومان کد به کد شد.
در سرمايه‌گذاري ملي ايران نيز کمتر از 39 ميليارد تومان به ارزش کمتر از 6 ميليارد تومان با معاملات درون گروهي از سوي سهامدار عمده مواجه بود. همچنين بيش از 23 و نيم ميليون سهم ذوب‌آهن اصفهان به ارزش 2 ميليارد تومان با معاملات انتقالي از سوي سهامدار عمده روبرو شد. کارخانجات مخابراتي ايران اما شاهد معاملات انتقالي 14 ميليون سهمي‌به ارزش بيش از يک ميليارد تومان بود و در گروه صنايع کاغذ پارس 11 ميليون سهم به ارزش بيش از 3 و نيم ميليارد تومان به کدهاي درون گروهي سهامداران عمده اختصاص يافت.