مخالفت با دولت از کمبود عقل است


رئيس جمهور، اميد و اعتماد مردم به کنترل تورم را پايه ثبات اقتصاد و سرمايه گذاري دانست و با بيان اينکه برخي غده‌هاي سرطاني از نظام بانکي خارج و سرمايه بانکها و ارتباطات بين المللي آنها افزايش يافته است، تاکيد کرد: با ملتي بزرگ و سرمايه‌هايي عظيم قادر به عبور از مشکلات هستيم.
به گزارش ايسنا، حجت الاسلام حسن روحاني در جمع مديران بانکها و مؤسسات مالي و اعتباري در پنجاه و هفتمين مجمع ساليانه بانک مرکزي جمهوري اسلامي‌ايران گفت: در همه شاخص‌هاي اقتصادي پيش رفته ايم؛ نقش بانک‌ها در صنعت، کشاورزي و خدمات محوري است.
رئيس جمهور نظارت دقيق و ايجاد شفافيت را از جمله اقدامات مهم بانک مرکزي با کمک ساير بانک‌ها برشمرد و گفت: در 4 سال گذشته توانستيم به هدف بزرگي دست پيدا کنيم. در آغاز دولت يازدهم هنگامي‌که از تورم تک رقمي‌سخن مي‌گفتيم برخي نه تنها باور نمي‌کردند، بلکه لبخند تمسخر هم مي‌زدند، چرا که ما در شرايطي بوديم که ميزان تورم سالانه 40 درصد، تورم نقطه به نقطه 45 درصد و تورم در مواد خوراکي 51 درصد بود و ما در آن شرايط مي‌گفتيم گام به گام در اين دولت به سمت تورم تک رقمي‌حرکت خواهيم کرد.
رئيس جمهور با اشاره به اينکه تمام تلاش‌هايي که عليه نظام و دولت انجام مي‌شود، بر مبناي اين است که مردم نسبت به آينده اميدشان را از دست بدهند و اعتماد ميان دولت و مردم کاهش يابد، افزود: اگر اعتماد متقابل ميان دولت و مردم مستحکم بماند و به آينده اميدوار باشيم همه امور در مسير درست قرار مي‌گيرد.
روحاني ادامه داد: اعتماد نسبت به بانک مرکزي و ديگر بانک‌ها بيشتر از قبل شده و گرنه در طول اين مدت نمي‌توانستيم بر رکود فائق شويم.
وي ادامه داد: اينکه صادرات نفت خام کشور از يک ميليون بشکه در طول 6 ماه به 2 ميليون بشکه افزايش پيدا کرد، بخاطر تلاش و مجاهدت تلاشگران اين عرصه بوده و اگر گشايشي ايجاد شده بخاطر تلاش ملت و ديپلمات‌ها بوده است.
 روحاني از تورم، رشد، اشتغال و ميزان سرمايه‌گذاري به عنوان شاخص‌هاي اصلي اقتصاد نام برد و اظهار داشت: در بخش اشتغال تعداد افرادي که شاغل هستند از 21.3 ميليون نفر در سال 92 به 23.3 ميليون نفر افزايش يافته و اين به معناي آن است که در سال‌هاي اخير بيش از 2 ميليون شغل خالص در کشور ايجاد شده و سالانه 500 هزار نفر به طور متوسط اشتغال خالص ايجاد شده است.
رئيس جمهور با بيان اينکه بانک‌ها در اجراي همه طرح‌ها نقش محوري دارند و يکي از پايه‌هاي رشد اقتصادي بشمار مي‌آيند، گفت: در يکي دو سال اخير، ناسپاسي‌ها و نامهرباني‌ها نسبت به مديران و مسئولان بانک‌ها انجام شده که البته نادرست بوده است. بانک بي‌نقص نيست، ‌اما رشد اقتصادي نتيجه اقدامات بزرگي است که از سوي بانک‌ها به انجام رسيده است.
روحاني با بيان اينکه در طول 3 الي 4 سال گذشته، ‌روابط مان با دنيا بهتر از گذشته شده است، افزود: به واسطه تلاش بانک مرکزي و ساير بانک‌ها امروز در زمينه روابط با بانک‌هاي خارجي، بانک‌هاي عامل، رابط‌هاي کارگزاري و ال‌سي‌ها، شرايط بهتري نسبت به گذشته داريم که البته هنوز مطلوب و کامل نيست و بايد تلاش بيشتري انجام شود.
 رئيس جمهور با تأکيد بر اينکه دولت مصمم است اين مسير را ادامه داده و اعتماد بانک‌هاي جهاني بايد نسبت به بانک‌هاي ما بيشتر شود، افزود: ميزان سرمايه يک بانک، کفايت سرمايه، انضباط در بانک و ترازنامه شفاف از جمله مواردي است که مي‌تواند در افزايش اعتماد و گسترش روابط بانک‌هاي خارجي با بانک‌هاي ما تأثيرگذار باشد.
روحاني با تأکيد بر اينکه امروز اعتماد بانک‌هاي جهاني به بانک‌هاي داخلي نتيجه سرمايه و ترازنامه شفاف است، گفت:‌ مطمئناً کار با شفافيت به نفع ماست.
رئيس جمهور با اشاره به اينکه نظارت بانک مرکزي بر بانک‌ها و گردش پول بايد بيشتر شود، گفت: پولي که در اختيار بانک‌ها قرار دارد در حقيقت امانت مردم است که بايد بهترين بهره‌برداري از آن صورت گيرد.
 روحاني با اشاره به اينکه بانک‌ها بايد هم مدرن و هم اسلامي‌باشند، اظهار داشت: بانک رفاقتي و غيرشفاف، بانک خوب و اسلامي‌نيست.
رئيس جمهور با بيان اينکه امروز يکي از مشکلات سيستم بانکداري ما اين است که در طول ساهاي گذشته نسبت به بانکداري جهاني عقب‌افتادگي داريم و بايد خود را هر چه سريع‌تر با آيين‌نامه‌ها و مقررات روز بانکداري دنيا سازگار کنيم، ‌ادامه داد: امروز يک قدم از آن ليست سياه در مقررات و قوانين بانکي و مالي فاصله گرفته‌ايم.
 روحاني با بيان اينکه شرايط امروز ما در زمينه ريسک اقتصادي بهتر از قبل شده و پيشرفت داشته‌ايم، گفت: با هر معياري که بخواهيم در نظر بگيريم، امروز وضع بانک‌ها در کشور بهتر از گذشته است و به همان نسبت اعتماد مردم به بانک‌ها بايد بيشتر و روابط بانک‌ها با دنيا سهل‌تر و گسترده‌تر باشد.
رئيس جمهور با اشاره به اينکه در دنياي امروز بدون ارتباط با جهان نمي‌شود امور بانکي و مالي را به خوبي انجام داد، افزود: البته به صورت گرانقيمت مي‌توانيم همه کار انجام دهيم اما اگر مي‌خواهيم منابعي ارزان در اختيار داشته و از امکانات و منابع مالي دنيا به خوبي استفاده کنيم، بايد در راستاي افزايش اعتماد تلاش کنيم.
 روحاني با بيان اينکه بانک مرکزي، دولت و دو قوه مقننه و قضائيه با کمک هم توانستند از يک مشکل بزرگ يعني مؤسسات غيرمجاز مالي که مردم را تشويق به سرمايه‌گذاري با سودهاي غيرمتعارف مي‌کردند، عبور کنند، گفت: اين اقدام مهم با تصميمات عاجل نمايندگان سه قوه و با همت گسترده به انجام رسيد و طبق گزارش مجمع و حساب‌هاي مالي سال 95 بانک مرکزي حدود 20 هزار ميليارد تومان براي نجات مردم از مؤسسات مالي غيرمجاز اختصاص داده که اين کار کوچکي نيست و بايد براي مردم توضيح داده شود تا آنها گرفتار اين مشکلات نشوند.
رئيس جمهور با تأکيد بر اينکه بانک مرکزي با نظارت دقيق خود نبايد اجازه دهد که اينگونه مسايل در کشور تکرار شوند، افزود: البته تجربه اين موسسات غيرمجاز و تأسيس آنها مربوط به دهه هشتاد است و اين بخاطر عدم شفافيت و نظارت‌ها بوده است و هرگز نبايد تکرار شود.
 روحاني با انتقاد از اينکه بانک‌ها و موسسات مالي و اعتباري بسيار پرهزينه هستند، گفت: چرا يک بانک بايد تعداد زيادي شعبه در يک منطقه داشته باشد و اين در حالي است که نبايد با خريد ساختمان پول مردم حبس شود.
رئيس جمهور با بيان اينکه امروز بنگاه‌داري در بانک‌هاي ما رواج يافته است، افزود: بانک بنگاه دار نيست و مسأله‌اي که نسبت به آن مداوم اصرار دارم اين است که در بانک‌هاي دولتي اموالي که مازاد بوده و مورد نياز نيست، فروخته شود که البته بانک‌هاي خصوصي هم بايد اين کار را بکنند چرا که آنها نيز با پول مردم اداره مي‌شوند.
 روحاني با اشاره به تأکيدات رهبر معظم انقلاب مبني بر رعايت عدالت در همه امور گفت: بانک‌ها با پول مردم مي‌چرخند و بايد تسهيلات عادلانه به مردم بدهند، ضمن اينکه بايد در راستاي آزاد کردن اموال و فعال شدن در مسير رشد و رونق اقتصادي تلاش کنيم.