بازار خودرو، فاز جدید جنگ تجاری آمريکا و اروپا


گروه بين الملل : تنش جنگ تجاري درجهان با سخنان رئيس جمهور آمريکايي بر بازار خودروي اروپا نيز سايه انداخته است. پس از اعمال تعرفه براي فولاد و آلومينيوم، ترامپ کشورهاي اروپايي را تهديد کرد براي ورود خودروهاي اروپايي به آمريکا هم تعرفه گمرکي اعمال خواهد کرد، اين مسئله به تشديد بحران تجاري بين اروپا و آمريکا منجر مي‌شود. دونالد ترامپ، رئيس‌جمهوري آمريکا که يک جنگ کلامي‌را در عرصه تجارت جهاني آغاز کرده با بالا بردن سطح تهديدهاي خود گفته اگر اتحاديه اروپا بخواهد بروي "کالاهاي آمريکايي عوارض بيشتري ببندد، ما هم براي خودروهايي وارداتي از اروپا ماليات وضع مي‌کنيم". رئيس جمهور آمريکا که همچنان شعار " اول آمريکا" را در اولويت سياست‌هاي خود دارد يک بار ديگر تاکيد کرده که از نظر او کشورهاي ديگر از تجارت با ايالات متحده "نفع وافر" مي‌برند چرا که پيمان‌هاي تجاري ميان آمريکا و آنها "بسيار احمقانه" وضع شده بوده است. تهديد به آغاز يک جنگ تجاري ميان آمريکا و اروپا از روز پنجشنبه گذشته آغاز شد که ترامپ وعده داد به زودي تعرفه‌هاي واردات فولاد و آلومينيوم را افزايش دهد. 
اين اظهارات خيلي زود با واکنش تند ساير کشورها و سازمان تجارت جهاني و صندوق بين المللي پول مواجه شد که چنين تصميمي‌را به منزله اعلان يک جنگ تجاري ارزيابي کردند و وعده دادند در صورت عملي شدن اين اظهارات رئيس جمهوري آمريکا، آنها هم اقدامات تلافي‌جويانه‌اي در نظر بگيرند. براساس گزارش‌ها رهبران اقتصادي اتحاديه اروپا ازهم اکنون افزايش ۲۵ درصدي تعرفه‌ها براي حدود سه ميليارد و ۵۰۰ ميليارد دلاراجناس وارداتي از آمريکا به محدوده يورو در نظر گرفته‌اند تا در صورت عملي شدن اظهارات آقاي ترامپ، آن را به اجرا بگذارند.پيش‌تر ژان کلود يونکر، رئيس کميسيون اروپا اعلام کرده بود اگر آمريکا بخواهد آن طور که دونالد ترامپ گفته تعرفه فولاد را ۲۵ درصد و تعرفه آلومينيوم را ۱۰ درصد افزايش دهد، اتحاديه اروپا هم بروي کالاهاي کلاسيک آمريکايي چون موتورهاي‌هارلي داويدسون، شلوار جين لي‌وايز و محصولات کشاورزي تعرفه جديد وضع خواهد کرد.
آمريکا بازاري بزرگ براي خودروهاي اروپا
آمريکا بزرگترين مقصد خودروسازان اروپايي است؛ آنها در سال ۲۰۱۶ بيش از ۲۳۷ ميليارد دلار خودرو به آمريکا صادر کردند؛ رقمي‌معادل ۲۵ درصد از کل توليد خودرو در داخل اروپا. بازار بزرگ بعدي براي خودروسازان اروپايي، چين است که در سال ۲۰۱۶ حدود ۱۶ درصد از توليدات خودرو اروپا را خريداري کرد. در ميان خودروسازان اروپايي، آلمان به تنهايي حدود نيمي‌از اين صادرات را به خود اختصاص داده و محصولات فولکس واگن اين کشور يکي از سه خودرو پرفروش در بازار آمريکاست.به اين ترتيب وضع هر تعرفه جديدي براي ورود خودروهاي اروپايي به بازار آمريکا، بيش از همه آلمان، قوي‌ترين اقتصاد اتحاديه اروپا را هدف قرار خواهد داد.
از طرف ديگر، بسياري از خودروسازان آلماني، کارخانجات خود را در داخل خاک آمريکا احداث کرده‎اند و بدين ترتيب دهها هزار فرصت شغلي براي آمريکاييان فراهم کرده‌اند؛ موضوعي که با اظهارات آقاي ترامپ مبني بر انتقال مشاغل از داخل به آنسوي مرزهاي آمريکا در تناقض است.با وجود اين، طي سه روز گذشته هنوز واکنش جدي از سوي آنگلا مرکل، صدراعظم يا مقام‌هاي دولت آلمان در پاسخ به اظهارات ترامپ گزارش نشده است.
ترامپ به دنبال قدرتنمايي
سخنان تهديدگرانه ترامپ به گفته برخي از کارشناسان ناشي از آشوب در کادر کاخ سفيد است. تحليل‌گران مسايل آمريکا طي روزهاي گذشته آغاز اين جنگ کلامي‌از سوي دونالد ترامپ را متاثر از ديگر مسايل داخل کاخ‌سفيد ارزيابي کرده‌اند. اين ناظران مي‌گويند بحران در کادر اداري کاخ‌سفيد نظير استعفاي هوپ هيکس، مدير ارتباطات که از قديمي‌ترين کارمندان ترامپ محسوب مي‌شد؛ لغو مجوز امنيتي جرد کوشنر، داماد آقاي ترامپ و فشارها براي کنارگذاشتن او و ايوانکا، دختر رئيس‌جمهور از دايره مشاوران ترامپ و انتشار گزارش‌هايي درباره پيشرفت تحقيقات بازرس ويژه در پرونده ترامپ-روسيه و درخواست رابرت مولر براي مصاحبه رودرو با آقاي ترامپ همگي باعث شده تا ترامپ براي نشان دادن قدرت خود و تغيير وضعيت موجود وارد اين جنگ تجاري که فعلا در حد کلامي‌است شود.
 اين سطح از تلاش براي ديده شدن ، به حدي رسيده که رئيس جمهوري آمريکا با استقبال از طرح مادام العمر شدن رياست جمهوري در چين عنوان داشت که شايد در آمريکا نيز چنين فرايندي امتحان شود. ترامپ اما در بخش ديگري از سخنانش از همتاي چيني خود «شي جينپينگ» تمجيد کرد و با اشاره به طرح حذف محدوديت دو دوره‌اي رياست جمهوري در چين اظهار داشت: او (شي جينپينگ) حالا رئيس جمهوري مادام العمر است. رئيس جمهوري مادام العمر. نه، او عالي است. ببينيد، او توانست اين کار را انجام دهد. به نظرم اين کار بزرگي است. شايد ما هم بايد روزي آن را امتحان کنيم. 
کشيده شدن پاي تاجر مرموز اماراتي به تحقيقات مولر
درحاليکه سخنان ترامپ باعث واکنش شديد کشورهاي توسعه يافته و آغازگر جرقه‌هاي جنگ تجاري شده است، پرونده کمپين انتخاباتي وي همچنان خبرساز است. بازرس ويژه رسيدگي به ادعاي دخالت روسيه در انتخابات رياست جمهوري ۲۰۱۶ آمريکا پاي يک تاجر مرموز اماراتي را نيز به ميان آورده است.
 به گزارش روزنامه نيويورک تايمز، بازرسان رابرت مولر، بازرس ويژه رسيدگي به ادعاي دخالت روسيه در انتخابات رياست جمهوري ۲۰۱۶ آمريکا، يک تاجر اماراتي را بابت تلاش‌هاي دولت امارات در کمک مالي به کمپين انتخاباتي دونالد ترامپ در به دست آوردن نفوذ سياسي مورد بازجويي قرار داده‌اند.جورج نادر، مشاور لبناني – آمريکايي حاکم دوفاکتوي امارات، به هدفي براي تحقيقات مولر تبديل شد پس از آنکه سال گذشته ميلادي چندين بار به کاخ سفيد آمد.بازرسان فدرال آمريکا مکررا مي‌خواهند بدانند که آيا اين فرد از جانب امارات براي تاثيرگذاري بر تصميمات سياسي دولت ترامپ مامور شده يا خير.اين تاجر ۵۸ ساله مدت‌ها به عنوان شخصيتي مبهم و مرموز در واشنگتن مورد بررسي قرار داشته است.اين تاجر زماني يکي از ناشران مجله "بينش خاورميانه" بود که راهش را با حمايت از مذاکره کننده با سوريه در دولت بيل کلينتون، رئيس جمهوري پيشين آمريکا باز کرد.
مارتين اينديک، سفير سابق آمريکا در تل‌آويو و يکي از اعضاي تيم کلينتون که براي مذاکرات صلح ميان اسرائيل و همسايگانش تشکيل شده بود، گفت: در سال‌هاي دهه ۹۰ ميلادي، جورج نادر عاملي بسيار موثر در روند صلح بود. اما بعدا ناپديد شد.
جورج نادر در واشنگتن به عنوان فردي مرتبط با محمد بن زايد، وليعهد ابوظبي و امير دوفاکتوي امارات بار ديگر خودش را نشان داد.روزنامه نيويورک تايمز گزارش داد، جورج نادر همچنين با اليوت برويدي، حامي‌مالي اصلي ترامپ نشست خصوصي در دفتر کار رياست جمهوري آمريکا داشت.برويدي که رئيس يک کمپاني امنيتي خصوصي است و صدها ميليون قرارداد با امارات دارد، درباره تشکيل يک نيروي شبه نظامي‌جديد براي امارات صحبت کرده و به ترامپ تاکيد کرده بود تا نشستي را به صورت غيررسمي‌با وليعهد امارات در حمايت از سياست‌هاي اين کشور و اخراج رکس تيلرسون، وزير امور خارجه آمريکا برگزار کند.