سوسیال‌دمکرات‌ها به تشکیل دوباره «ائتلاف بزرگ» رای دادند ادامه بازی SPD در فصل آخر مرکل

اعضای SPD با فاصله رایی بیشتر از آنچه پیش‌بینی می‌شد، ائتلاف را تایید کردند. در نتیجه‌ای که یک‌شنبه اعلام شد، ۶۶درصد رای موافق و ۳۴درصد رای مخالف دادند. پیش از رای‌گیری، رهبران SPD گفته بودند به حمایت ۶۰درصدی امید دارند.
گره برلین، صدمه‌ای به رشد اقتصادی آلمان نزد اما از زمانی که مرکل در انتخابات ملی سپتامبر با ضعیف‌ترین نتیجه حزبش از ۱۹۴۹ پیروز شد، کار سیاست‌گذاری در آلمان متوقف شده بود.
بیرجیت جنن
سوسیال‌دمکرات‌های آلمان برای پیوستن به دولت آینده آنجلا مرکل رای مثبت دادند. با این نتیجه، آخرین مانع بر سر راه شروع دوره چهارم او حذف شد و احساس ثبات سیاسی به بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا بازگشت.


اعضای SPD با فاصله رایی بیشتر از آنچه پیش‌بینی می‌شد، ائتلاف را تایید کردند. این کار حزب را در شراکت موثر در دولت در کنار دمکرات‌مسیحی‌ها آسان‌تر می‌کند. در نتیجه‌ای که یک‌شنبه اعلام شد، ۶۶درصد رای موافق و ۳۴درصد رای مخالف دادند. پیش از رای‌گیری، رهبران SPD گفته بودند به حمایت ۶۰درصدی امید دارند.
مراسم سوگند صدراعظم احتمالاً در میانه ماه مارس برگزار خواهد شد و بعد از آن او خواهد توانست به سراغ اولویت‌هایی مانند کار با امانوئل ماکرون برای تقویت منطقه یورو و هماهنگی جبهه متحدی در مقابل دست‌اندازی‌های چینی‌ها برود.
دبیر موقت حزب سوسیال‌دمکرات، اولاف شولز به خبرنگاران گفت: «حالا تصویر پیش روی ما واضح شده است. SPD به دولت آینده خواهد پیوست.»
برلین، صدمه‌ای به رشد اقتصادی آلمان نزد اما از زمانی که مرکل در انتخابات ملی سپتامبر با ضعیف‌ترین نتیجه حزبش از ۱۹۴۹ پیروز شد، کار سیاست‌گذاری در آلمان متوقف شده بود. ضعف این نتیجه و رسیدن یک حزب راست افراطی به پارلمان، بازتابی است از تغییر چشم‌انداز سیاسی، تا حدی که نزدیک بود مانع ادامه حضور ۱۲ساله مرکل در دولت شود.
«سر کار برویم»
پیتر آلتمایر، رئیس دفتر مرکل، ثانیه‌هایی بعد از اعلام نتیجه توییت کرد: «بیایید سر کارمان برویم – آلمان و اروپا.» حساب کاربری «اتحادیه دمکرات مسیحی» در توییتر هم نوشت که مرکل از «نتیجه واضح» استقبال می‌کند و آماده همکاری دوباره با SPD است.
با تضمین ادامه کار دولت «ائتلاف بزرگ» گزینه SPD برای وزیر دارایی از تصمیمات مهم پیش روست. شولز، شهردار هامبورگ و یک سوسیال‌دمکرات میانه‌رو به عنوان گزینه اول سمتی در نظر گرفته شده که حزب در توافق ائتلافی که در فوریه انجام شد از چنگ مرکل بیرون آورد. سوسیال‌دمکرات‌ها قصد دارند گزینه‌های خود برای کابینه را در ۱۲ مارس مشخص کنند.
غلبه بر شورش خودجوش جوانان حزب علیه ماندن در دولت به سوسیال‌دمکرات‌ها اجازه می‌دهد برای سومین بار به عنوان شریک کوچک‌تر دولت ائتلافی مرکل در ائتلاف بزرگ دو حزبی که بزرگ‌ترین احزاب آلمان هستند حاضر باشند. این نشانه‌ای است از اینکه بعد از طولانی‌ترین مذاکرات ائتلافی آلمان بعد از جنگ جهانی دوم، میانه سیاسی، گرچه تضعیف شده، همچنان جایگاه خود را دارد.
مرکل که جایگاهش برای ماه‌ها به صدراعظم موقت کاهش یافته بود گفته است که دوره کامل خود را تا انتخابات بعدی در سال ۲۰۲۱ طی خواهد کرد. با وجود این، او آماده‌کردن CDU برای خروجش را که سرانجام خواهد رسید، آغاز کرده است.
انتصابات مرکل
هفته گذشته، مرکل یک متحد ایدئولوژیک و مدیر موفق ستادی در انتخابات ایالتی را به یک سمت ارشد حزب منصوب کرد: آنه‌گرت کرمپ‌کرن‌باور. در واکنش به انتقادات محافظه‌کاران که صدراعظم را مقصر افت جایگاه حزب در انتخابات می‌خوانند، او گروهی از رهبران جوان حزب را نیز در کابینه منصوب کرد.
رای سوسیال‌دمکرات‌ها همزمان آخرین مانع و آخرین گزینه برای یک دولت اکثریتی با رهبری مرکل بود، بعد از آن که حزب طرفدار بازار «دمکرات آزاد» که از متحدان سابق CDU بوده است، اولین دور مذاکرات ائتلافی را به هم زد. شکست آن مذاکرات و آشوبی که بعد از بدترین نتیجه SPD پس از دوران جنگ در آن حزب ایجاد کرد، ائتلاف برای تشکیل دولت را به شکلی غیرعادی با مشکل مواجه کرد.
نظرسنجی‌ها می‌گویند مرکل پایگاه قدرت محکمی را حفظ کرده است. طبق نظرسنجی FG Wahle- که ZDF هفته گذشته منتشر کرد، ۵۲درصد از مردم و ۸۵درصد از حامیان حزبی‌اش می‌گویند طرفدار یک دوره دیگر حضور او در دولت هستند.
طبق همین نظرسنجی، با اینکه بعضی از علنی‌ترین منتقدان مرکل او را بیش از حد لیبرال توصیف می‌کنند، فقط ۳۵درصد از حامیان حزبی‌اش خواستار حرکت CDU به راست هستند.
منبع: بلومبرگ
سایر اخبار این روزنامه
با احکام فرمانده معظم کل قوا صورت گرفت؛ انتصاب نماینده ولی فقیه درسپاه و رئیس دفتر عقیدتی فرماندهی کل قوا دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا تشریح کرد: پرواز شبانه پهپادهای سپاه بالای سر داعش درباره خنیاگری که راوی تمام بغض‌های ایران چند هزار ساله است کلهر؛ زخمه روان نیاکان ما سفر دیشب «لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه به تهران فرصتی برای ابرام بر حقوق ایران آیت الله فیاض: زنان می توانند قاضی، مرجع و رییس جمهوری شوند/ فاضل میبدی: این اظهار نظر جرات می‎خواهد به بهانه تولد مجید وفادار آهنگساز تصنیفی که هنوز تازگی دارد؛ مرا ببوس؛ پاتوق دردمندان جامعه وقتی تولید زمین‌گیر شده است روزهای تلخ صنعت سوسیال‌دمکرات‌ها به تشکیل دوباره «ائتلاف بزرگ» رای دادند ادامه بازی SPD در فصل آخر مرکل با احکام فرمانده معظم کل قوا صورت گرفت؛ انتصاب نماینده ولی فقیه درسپاه و رئیس دفتر عقیدتی فرماندهی کل قوا دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا تشریح کرد: پرواز شبانه پهپادهای سپاه بالای سر داعش آلبرت بغزیان مونتاژ می توانست تولید داخلی را نجات دهد اما بلای جانش شد