وقتی تولید زمین‌گیر شده است روزهای تلخ صنعت

همدلی| - وضع تولید از مرز بحران گذشته است. صنعتی که زمانی برای خود برو بیایی داشت و سعی می‌کرد به واسطه کارآفرینان بزرگ روی پای خود بایستد، حالا چشم به یاری دولت و مردم دارد که به روزهای اوج خود بازگردد. اما صنعت‌گران می‌پرسند چگونه است وقتی 60 درصد از کارخانجات در ایران تعطیل شده و ما بقی هم با نصف ظرفیت و توان خود مشغول به فعالیت هستند ، اختلاس گران برای غارت اموال مملکت خیالی آسوده دارند و یکی پس از دیگری متواری می شوند و داغ بر دل اقتصاد ایران می گذارند. اختلاسی که از 3 هزار میلیارد تومان شروع شد و حالا دیگر ارقامش مهم نیست چرا که دیگر قبح اعداد برای همه شکسته است. قاچاق دیگر موضوعی پیش پا افتاده به حساب می آید. آمارها می گویند سالانه بیش از 12 میلیارد دلار کالای قاچاق به کشور وارد می شود. از طرفی تولید کنندگان واقعی سال هاست برای دریافت وام و تسهیلات به صف شده اند و سال هاست ته صف مانده اند. چرا که در تمام این سال ها وام ها به نام تولید کام دلالان را شیرین کرده است. در سال‌های تحریم واردات مواد اولیه برای تولید تقریبا غیر ممکن و کلاف رکود هرسال بیشتر به دست‌و پای تولید پیچید. تولیدکنندگان شبیه پرنده‌ای شده اند که بالش را بسته اند و می گویند «پرواز کن»! حکایت تولید داخلی، حکایت تلخی شده است.
چه دردی بدتر از آنکه یک تولید کننده در رسانه ملی با چشمانی پر از اشک از زمین و زمان کمک بخواهد. آنها ترحم نمی خواهند حمایت می خواهند، آنها می خواهند مصرف کننده ایرانی بر اساس یک قانون نانوشته اجناس بعضا بنجل خارجی و در واقع تقلبی های چینی را به حاصل زحمت دست های نجیب کارگر ایرانی ترجیح ندهند. کمی فکر کنند. یکی دو روز پیش دبیر کل خانه «صمت» ایران مهمان گفت‌وگوی ویژه خبری در رسانه ملی بود، مدام زیرنویس می‌شد جانباز سر افزاز دفاع مقدس، حال و هوای بهاری را دو هفته زودتر به خانه ها آورد.
اما این جانباز سر افراز که اتفاقا تولید کننده هم هست چه گفته بود که زمستان دو هفته زودتر بهار شد؟ چرا اشک می ریخت! مگر بهار فصل شادمانی نیست؟ « من از مردم ترحم به خودم و کارگر ایرانی نمی خواهم، انتخاب هوشمندانه می‌خواهم. من از مردم می خواهم به تولید ایرانی دست بکشیم، حسش کنیم، سفره هفت سین بدون ترمه یزد به چه دردی می خورد ؟» و بغضی که آغاز شد...» از دل سنگ سبزه بیرون می آید با نفس مسیحایی بهار آن‌وقت چرا نباید سبزه ای در دل کارگر ایرانی و تولید کننده ایرانی بروید؛ از مردم می خواهم کالاهای قشنگ ایرانی را بخرند و مدام دنبال کارهای ترک نباشند.»
چه باید کرد؟
حالا انصاف کجاست؟ اینکه صنعت گری را که سیلی بی توجهی سال هاست گونه هایش را سرخ کرده و مدام تازیانه بی پولی بر پیکر نحیفش نشسته است، تحریم کنیم و جنس داخلی نخریم! یا یک بار برای همیشه پای درد دلش نشسته دردش را بشنویم و حمایتش کنیم. تشویق بهتر جواب می دهد یا تنبیه؟ روی صحبت با مردمی است که ما هم خودمان را از آنها جدا نمی دانیم. تولید داخلی ضعیف است قبول، بسیاری از کالاهای خارجی با کیفیت هستند قبول، تنوع اجناس ایرانی کم است، حرفی نیست اما تا کی باید به این وضعیت ادامه داد. تا کی باید به قول قدیمی ها خودی خوار کن و غریبه هار کن باشیم؟ تا کی کارگر چینی باید در رفاه باشد و کارگر ایرانی با خون دل نان بخورد؟ باید از جایی شروع کرد. یک نکته بسیار حائز اهمیت در این باره وجود دارد؛ آنکه تولید در ایران یک شبه به رکود نرفته است که یک شبه مداوا شود. درد از زمانی شروع شد که 700 میلیارد دلار پول نفت به جای آنکه صرف تولید و اشتغال شود معلوم نیست چه شد؟ به جیب چه کسانی رفت؟ بعد سال ها بی توجهی و انکار سقوط تولید بر این درد افزود. شاید حالا زمان آن رسیده باشد برخی مدیران اجرایی که سال ها از تولید ملی دم می زدند و شعار حمایت از تولید داخل سر دادند به میدان بیایند این مریض بد حال را از مرگ قطعی نجات دهند.
سایر اخبار این روزنامه
با احکام فرمانده معظم کل قوا صورت گرفت؛ انتصاب نماینده ولی فقیه درسپاه و رئیس دفتر عقیدتی فرماندهی کل قوا دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا تشریح کرد: پرواز شبانه پهپادهای سپاه بالای سر داعش درباره خنیاگری که راوی تمام بغض‌های ایران چند هزار ساله است کلهر؛ زخمه روان نیاکان ما سفر دیشب «لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه به تهران فرصتی برای ابرام بر حقوق ایران آیت الله فیاض: زنان می توانند قاضی، مرجع و رییس جمهوری شوند/ فاضل میبدی: این اظهار نظر جرات می‎خواهد به بهانه تولد مجید وفادار آهنگساز تصنیفی که هنوز تازگی دارد؛ مرا ببوس؛ پاتوق دردمندان جامعه وقتی تولید زمین‌گیر شده است روزهای تلخ صنعت سوسیال‌دمکرات‌ها به تشکیل دوباره «ائتلاف بزرگ» رای دادند ادامه بازی SPD در فصل آخر مرکل با احکام فرمانده معظم کل قوا صورت گرفت؛ انتصاب نماینده ولی فقیه درسپاه و رئیس دفتر عقیدتی فرماندهی کل قوا دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا تشریح کرد: پرواز شبانه پهپادهای سپاه بالای سر داعش آلبرت بغزیان مونتاژ می توانست تولید داخلی را نجات دهد اما بلای جانش شد