آیت الله فیاض: زنان می توانند قاضی، مرجع و رییس جمهوری شوند/ فاضل میبدی: این اظهار نظر جرات می‎خواهد

شجاعی نادر
همدلی| گروه سیاسی- در این فضاى پرتحوّل که بیشتر ابعاد فرهنگى، روابط انسانى و اجتماعى دستخوش تغییرات و تجدید نظرهاى بنیادى قرار گرفته، بى‌تردید نگاه تیزبین و تحوّل‌طلب و انتقادگر نسل حاضر متوجّه آموزه‌هاى اصیل ارزشمند دینى و قرآنى نیز شده است. مقتضیات زمانه پرسش‌های جدید می‌طلبد و به تبع آن به پرسش‌های جدید تنها باید پاسخ‌هایی جدید ارائه کرد. یکی از موضوعاتی که مورد پرسش و مناقشه قرار گرفته است زنان هستند. بنابراین زنان تلاش مى‌کنند تا پاسخ پرسش‌هاى خود را دریابند. پرسش هایی مبنی بر: آیا زن می‌تواند قاضی شود و قضاوت کند؟ آیا زنان می‌توانند رئیس جمهور شوند؟ دین براى زن و مرد، یک نوع حقوق و وظیفه و یا کیفر قرار داده است؟ آیا وضع قوانین نسبت به زن و مرد یکسان و مشابه است؟ نگرش دین به زن، نگرشى همراه با تکریم است؟ حضور کم‌رنگ زن در عرصه‌هاى سیاسى، اجتماعى و فرهنگى مانع دستیابى او به حقوقش نیست؟
آنگونه که در قرآن آمده است، براى تمام انسان‌ها، چه زن و چه مرد، شخصیّت و فطرت مشترکى را قائل است و خمیرمایه اولیّه آنها را در آفرینش یکسان مى داند. در سوره روم آیه 30 آمده است: « فاقم وجهک للذین حنیفاً فطرت الله الّتى فطر النّاس علیها…».
آیت اللّه شیخ محمد اسحاق فیاض از مراجع تقلید شیعه و ساکن شهر نجف در کشور عراق گفت‌وگویی با سایت شفقنا داشته است.


او در پاسخ به این پرسش که «در چه مسایلی تفاوتی میان زن و مرد قائل نیستید؟» گفته است، من فرقی بین زن و مرد نمی‌دانم... کار کردن زن با حفظ حجاب، عفت، نجابت و کرامت مانعی ندارد و هر کاری می‌تواند، انجام دهد؛ حتی به نظر من رییس جمهور، مرجع، قاضی هم شود، مانعی ندارد.
در این راستا «همدلی» نیز، نظر یکی از استادان و عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علیمه را جویا شد. حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی فاضل میبدی در این در گفت‌وگو با همدلی ضمن تایید سخنان آیت اللّه شیخ محمد اسحاق فیاض، اظهار نظرهای او در باره زنان را- با توجه به اینکه در فقه هم به آنها پرداخته شده-نادر و شجاعانه دانست. ادامه گزارش را در زیر می‌خوانید.
آیت‌الله فیاض: فرقی بین زن و مرد نمی‌بینم
گفت‌وگوی شفقنا با آیت الله العظمی فیاض در موضوعات مختلف انجام شده است. به گزارش شفقنا این گفت‌وگو در دفتر آیت الله فیاض صورت گرفته است. آنچه در این گفت‌وگو درباره زنان و تفاوت آنها با مردان آمده است، پاسخ آیت الله فیاض به 4 پرسش خبرنگار شفقنا است. در این گزارش نیز آن بخش‌هایی که مربوط به اظهار نظر این مجتهدفقیه در مورد زنان است در پی می‌آید:
شفقنا- حضرت عالی نگاه‌های متفاوتی راجع به حقوق زنان دارید.
آیت الله فیاض - بله! در این جهت مسایلی هست و من فرقی بین زن و مرد نمی‌دانم.
شفقنا- در چه مسایلی تفاوتی میان زن و مرد قائل نیستید؟
آیت الله فیاض - بر زن حفظ حجاب، عفت، کرامت و شرف واجب است و زن باید کرامت و شرف خود را حفظ کند، اما این بدین معنا نیست که کار نکند، کار برای همه خلایق است. کار کردن زن با حفظ حجاب، عفت، نجابت، کرامت و شرف، مانعی ندارد و هر کاری می‌تواند، انجام دهد؛ حتی به نظر من رییس جمهور هم شود، مانعی ندارد.
شفقنا- از نظر شما تصدی مسئولیت‌ها برای زن مانعی ندارد؟
آیت الله فیاض - اصلاً مانعی ندارد، زن چه تفاوتی با مرد دارد؟! در حال حاضر تجربه ثابت کرده که زنان بیشتر از مردان در کار هستند، مثلا در دانشگاه اهتمام دختران بیشتر از پسران است.
شفقنا- به نظر شما حتی در موضوع قضاوت و مرجعیت، تصدی مسئولیت توسط زن مانعی ندارد؟
آیت الله فیاض - بله! هیچ تفاوتی قائل نیستم؛ اگر زنی درس بخواند و مرجع شود، چه عیبی دارد. زن مگر بشر نیست؟!
این در حالی است که سال 88 سه بانوی ایرانی برای تصدی سه وزارتخانه آموزش و پرورش، بهداشت و رفاه از سوی رئیس‌جمهور دهم (محمود احمدی‌نژاد) به مجلس شورای اسلامی معرفی شدند که بازتاب‌ها و تحلیل‌های متفاوتی را در پی‌داشت. گرچه اختلاف آرا در هر زمانی معنایی مثبت جلوه می‌کند اما نتیجه و خروجی این اختلافات از نفس اختلاف مهم‌تر است. اما در این اختلافات بودند مراجع و فقهایی که نظر مثبتی در مورد وزیر شدن خانم‌ها نداشتند. در یک کشور اسلامی شیعه نظر فقها و مراجع تقلید بیش از همه حائز اهمیت است. در آن زمان فتاوای برخی مراجع تقلید مبنی بر این بود که احمدی‌نژاد بهتر بود به جای زنان از مردان متخصص و با تجربه در کابینه خود استفاده می‌کرد و اگر ما مردانی با تجربه نداشتیم، آنگاه ایشان می‌توانست زنان را در کابینه خود جای دهد‏.
اینکه آیت‌الله فیاض جرات گفتن این نظر را داشته جای تقدیر دارد
در این رابطه «همدلی» نیز با یکی از استادان و روحانیون حوزه علمیه قم گفت‌وگویی با محوریت اظهار نظرهای آیت الله فیاض صورت داد. حجت الاسلام والمسلمین محمد تقی فاضل میبدی چهره‌ای رسانه‌ای و عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم است. او در پاسخ به سوال «همدلی» مبنی بر «نظر شما در باره اظهار نظر آیت الله فیاض در مورد برابری زنان در به دست گیری مناصب دولتی همچون ریاست جمهوری و یا قضاوت کردن در مقام قاضی و مرجع شدن چیست؟» گفت: «پیش از هر چیز باید گفت که اظهار نظر مرجع عالیقدر و فقیه جناب آیت الله فیاض بسیار شجاعانه و نادر است و جای تقدیر دارد. نادر بودن آن به معنی آن نیست که پیش از او کسی در این باره سخنی نگفته، خیر، بلکه به این معنی که با جرات و صراحت نظر خود را گفته‌ است.»
عضو مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم در ادامه گفت: «پیش از آیت الله فیاض، از کسانی که به این موضوع پرداخته و در مورد مقام زنان اظهار نظر صریح داشته‌اند می‌توان به استاد خود آیت الله فیاض اشاره کرد.که مرجع تقلیدشیعه امامیه و از تاثیرگذارترین و پُرمقلدترین مراجع تقلید شیعه به‌شمار می‌رفت. و همچنین می‌توان به مرحوم حکیم نیز اشاره کرد.» فاضل میبدی می‌گوید این دو نفر نیز هیچ دلیل شرعی برای اینکه زن نمی‌تواند مرجع شود، یا اینکه نتوانند قاضی شوند، نیامده است. البته تنها ایراد زنان از دید آنها این بود که، زنان تنها به دلیل اینکه نمی‌توانند، همانند مردان در حضور مردم حاضر شوند، برخی از پُست‌ها و مناصب را نمی‌توانند به دست گیرند.
حجت الاسلام والمسلمین فاضل میبدی گفت: «نظر آیت الله فیاض در مورد زنان از نظر تخصصی یعنی فقهی، کاملا صحیح و درست است. چون ما نه عقلی و نه شرعی هیچ سندی که زنان را از قضاوت یا به دست گرفتن مناصب منع کرده باشد نداریم.» اما برخی از مراجع معتقدند که حضور زنان در کابینه با ساختار تدوینی آنها سازگاری ندارد و این‌گونه کار‌ها در توانایی آنها نمی‌گنجد.
او در ادامه ضمن اشاره به قرآن به عنوان اصلی‌ترین و مهمترین سند و مرجع عالی فقها، گفت: «هیچ آیه‌ای در قرآن مبنی بر قاضی نشدن زنها نداریم.»
این استاد حوزه در پاسخ به این سوال، که « تدوین کنندگان قانون اساسی نسبت به تقریر قوانین چقدر نسبت به اظهار نظر فقها در مورد زنان توجه داشته اند؟» گفت: «بهترین مثالی که می‌توانم در این باره به شما ارائه کنم مفهوم «رجال» است. اگر به مشروح مذاکرات مجلس شورای
اسلامی رجوع کنید متوجه خواهید شد که در ابتدا قرار شد مفهوم «رجُل» به کار برده شود که محل نزاع شد. مرحوم بهشتی با درایت خاص آن را به «رجال» تبدیل کرد تا قابل تفسیر باشد. چون رجال معنای عام دارد و به معنای مرد نیست.» فاضل میبدی در پایان گفت در آیات و روایات نیز به این موضوع (قاضی نشدن، مرجع نشدن و...) اشاره‌ای نشده است.
سایر اخبار این روزنامه
با احکام فرمانده معظم کل قوا صورت گرفت؛ انتصاب نماینده ولی فقیه درسپاه و رئیس دفتر عقیدتی فرماندهی کل قوا دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا تشریح کرد: پرواز شبانه پهپادهای سپاه بالای سر داعش درباره خنیاگری که راوی تمام بغض‌های ایران چند هزار ساله است کلهر؛ زخمه روان نیاکان ما سفر دیشب «لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه به تهران فرصتی برای ابرام بر حقوق ایران آیت الله فیاض: زنان می توانند قاضی، مرجع و رییس جمهوری شوند/ فاضل میبدی: این اظهار نظر جرات می‎خواهد به بهانه تولد مجید وفادار آهنگساز تصنیفی که هنوز تازگی دارد؛ مرا ببوس؛ پاتوق دردمندان جامعه وقتی تولید زمین‌گیر شده است روزهای تلخ صنعت سوسیال‌دمکرات‌ها به تشکیل دوباره «ائتلاف بزرگ» رای دادند ادامه بازی SPD در فصل آخر مرکل با احکام فرمانده معظم کل قوا صورت گرفت؛ انتصاب نماینده ولی فقیه درسپاه و رئیس دفتر عقیدتی فرماندهی کل قوا دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا تشریح کرد: پرواز شبانه پهپادهای سپاه بالای سر داعش آلبرت بغزیان مونتاژ می توانست تولید داخلی را نجات دهد اما بلای جانش شد