سفر دیشب «لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه به تهران فرصتی برای ابرام بر حقوق ایران

میلاد بلندتر از ایفل
همدلی| گروه سیاسی ـ «ژان‌ایو لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه دیشب در راس یک هیات بلند پایه وارد تهران شد تا با مقامات ارشد ایران و در مورد مسائل بسیار مهم به گفت‌وگو بنشیند. شکی نیست که فرانسه یکی از متحدان اصلی ایالات متحده در دنیا است و رئیس جمهور این کشور «امانوئل مکرون» مواضع نسبتا نزدیکی با «ترامپ» رئیس جمهور آمریکا دارد. مکرون که جوان‌ترین رئیس‌جمهور تاریخ فرانسه نیز هست طی هفته‌های اخیر مواضع سختگیرانه‌ای نسبت به برنامه موشکی ایران اتخاذ کرده و شاید بتوان گفت که در میان روسای کشورهای اروپایی بیش از همه به ترامپ نزدیک است. با این همه دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران توانسته کشورهای اروپایی را هم در مورد برجام و هم در مورد برنامه‌های دفاعی با خود همراه کند.
دیدار لودریان وزیر امور خارجه فرانسه که بی‌شک نظرات رئیس جمهور این کشور را دنبال می‌کند با مقامات ارشد ایران بسیار حائز اهمیت است ـ از آن جهت که ائتلاف فعلی آمریکایی، صهیونیستی و سعودی می‌تواند به تضعیف منافع ایران در منطقه و جهان ختم شود، برای همین نزدیکی ایران به اتحادیه اروپا که فرانسه یکی از قدرتمندترین اعضای آن است می‌تواند موازنه را به نفع ایران تغییر دهد. حال باید دید خروجی این مذاکرات که در بالاترین سطوح سیاسی برگزار می‌شود به کجا خواهد رسید تا منافع و حقوق حقه ایران دچار بحران و خدشه نشود. چرا که داشتن سلاح‌های بازدارنده که توان دفاعی کشورها را حفظ می‌کند از حقوق مسلم آنهاست و هیچ کشوری در این زمینه نه می‌تواند و نه حق دارد تا برای سایرین تعیین تکلیف کند.
سخنگوی وزارت خارجه گفت: وزیر امور خارجه فرانسه همراه با یک هیات بلند پایه دیشب وارد تهران شد.


ایسنا ـ بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه با این اعلام خبر گفت: آقای لودریان علاوه بر ملاقات و مذاکره با وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، با دیگر مقامات ارشد کشورمان نیز دیدار خواهد کرد. رایزنی در خصوص راه‌های گسترش روابط دو جانبه و تبادل نظر درباره مهمترین مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله محورهای گفت‌وگوها خواهد بود.
نگرانی‌ها درباره موشک‌های بالستیک
وزیرامورخارجه فرانسه در آستانه سفرش به تهران گفت: ایران باید به نگرانی‌ها درباره برنامه موشکی بالستیکش توجه کند، یا این‌که با تحریم‌های جدید احتمالی مواجه خواهد شد.
رویترز گزارش داد که ژان ایو لودریان وزیرامورخارجه فرانسه دیروز یکشنبه در گفت‌وگو با یک روزنامه فرانسوی گفت: «یک برنامه موشکی بالستیک وجود دارد که می‌تواند چندین هزار کیلومتر را هدف قرار دهد. این برنامه مطابق با قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل نیست و فراتر از نیاز ایران برای دفاع از مرزهایش است.»
لودریان در ادامه با تاکید بر این‌که «ایران باید به نگرانی‌ها درباره موشک‌های بالستیکش توجه نشان دهد»، گفت: اگر این کشور به این موضوع رسیدگی نکند، در معرض تحریم‌های جدید احتمالی قرار خواهد گرفت.
وی در شرایطی این اظهارات را بیان کرد که دیشب وارد تهران شد و قرار است با «حسن روحانی»، رئیس‌جمهور، «محمدجواد ظریف»، وزیر امورخارجه، «علی لاریجانی» رئیس مجلس، «علی شمخانی» دبیر شورای‌عالی امنیت ملی و دیگر مقامات ارشد ایرانی دیدار کند.
مقامات جمهوری‌اسلامی ایران در پاسخ به موضع‌گیری غرب و آمریکا درخصوص برنامه موشکی کشورمان و ادعاهای بی‌اساس آن‌ها در این زمینه همواره تاکید می‌کنند که موشک‌های جمهوری اسلامی بخشی از توان دفاعی ایران برای محافظت از خاک خود در برابر تهدیدات و دشمنان است؛ علاوه‌براین، ایران همچون هر کشور دیگری این حق مشروع را دارد که ظرفیت‌های دفاعی خود را گسترش دهد و از این رو، برنامه موشکی ایران قابل مسامحه نیست.
بیانیه وزارت خارجه فرانسه در باره سفر لودریان به تهران
لودریان درباره سه موضوع اساسی با مقامات ایران دیدار و گفت و گو خواهد کرد
توافق هسته ای وین
فرانسه مصمم به ادامه حیات توافق هسته ای وین است و از همه طرفهای این قرارداد می خواهد تا به مفاد آن احترام گذاشته و آن را
رعایت کنند.
برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) همه ضمانت های لازم را برای عدم بازگشت برنامه های هسته ای ایران به سمت نظامی را فراهم می کند.
در این راستا، ایران نیز باید به تعهدات خود در این توافقنامه ادامه دهد. به موازات آن، برای ما و همچنین برای طرف ایرانی اهمیت خاصی دارد که مبادلات تجاری و سرمایه گذاری کشورهای اروپایی در ایران از سر گرفته شود و ادامه یابد. 
برنامه های بالستیک ایران
همچنان که فرانسه پیشتر نیز بارها اعلام کرده است، برنامه های بالستیک ایران موجبات نگرانی فرانسه و همپیمانان ما را فراهم کرده است. برنامه های بالستیک ایران با قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد همخوانی ندارد و یکی از عوامل ایجاد ناامنی و نبود ثبات در منطقه است. همچنین انتقال موشک از ایران به برخی از کشورهای منطقه دیگر نگرانی ما را فراهم کرده است. به همین علت است که فرانسه امیدوار است بتواند گفت و گوهای واقعی با ایران را در این زمینه داشته باشد. 
اقدامات منطقه ای ایران
اقدامات منطقه ای ایران موجب بی ثباتی درمنطقه خاورمیانه شده است. فرانسه امیدوار است که ایران بارفتارمثبت خود، با احترام به حق حاکمیت کشورها، گامی اساسی در جهت رفع بحران در منطقه خاورمیانه بردارد. 
موضوع سوریه ، ناآرامی ها و اوضاع اسف بار انسانی در این کشور، یکی از مسائل منطقه ای است که ایران درگیر آن است. (یمن، لبنان، عراق) 
در ادامه این بیانیه آمده است: هدف از سفر ژان ایو لودریان به ایران، تحکیم روابط دو جانبه میان پاریس و تهران و همچنین در راستای سفر حسن روحانی رئیس جمهوری این کشور به فرانسه در سال 2016 قلمداد می شود. 
فرانسه امیدوار است که در زمینه های مختلف از جمله تبادلات فرهنگی، اجتماعی و علوم گفت وگوهای بلند مدتی با طرف ایرانی داشته باشد. 
در این فضای خوب، لودریان به ایران می رود تا موزه لوور را در تهران افتتاح کند که این موضوع گواه بر ثبات رابطه فرهنگی میان فرانسه و ایران است. 
 سفر لودریان، فرصتی برای تداوم رایزنی های ایران و فرانسه است
ابوالقاسم دلفی سفیر جمهوری اسلامی ایران در فرانسه گفت، سفر دیروز ( یکشنبه) وزیر امور خارجه فرانسه به تهران فرصتی مناسب برای دو کشور در جهت گسترش و توسعه روابط و رایزنی های سیاسی است.
دلفی در گفت وگو با ایرنا گفت: اتحادیه اروپا و فرانسه به قوت از برجام حمایت می کنند و از نقش و اهمیت آن در تقویت صلح و ثبات در خاورمیانه آگاه هستند و بخوبی می دانند که اهمیت پروژه های مشترک مانند قرارداد توتال و پتروپارس از نگاه منافع دو طرف بعد از برجام تا چه اندازه مهم است. 
وی افزود: روابط ایران و فرانسه، به عنوان دو قدرت منطقه ای مبتنی بر یک ارتباط تاریخی و تمدنی و منافع دوجانبه و در سطحی خوب است و به رغم فراز و نشیب هایی زیاد طی دهه‌های اخیر، تداوم یافته و بعد از توافق هسته‌ای ایران و 1+5 نیز سطح رایزنی ها، تماس ها و گفت و گوهای مستقیم روسای جمهور دو کشور ارتقا پیدا کرده است.
ایو لودریان وزیر امور خارجه فرانسه به تهران سفر می کند، محور مذاکرات وی در این سفر چه خواهد بود و با چه کسانی دیدار می کند؟
دلفی: محور مذاکرات وزیر و امورخارجه و اروپای فرانسه در سفر به تهران گفت و گو درباره همه ابعاد روابط و همکاری های سیاسی و پارلمانی، اقتصادی و فرهنگی دوجانبه و همچنین رایزنی در مورد مسائل منطقه ای و بین المللی مورد علاقه دو کشور است و علاوه بر مذاکره با همتای خود، با رئیس جمهوری، رئیس مجلس و برخی از مسوولان دیگر کشور ملاقات و گفت و گو خواهد کرد.
رابطه ایران و فرانسه در چه سطحی است و آیا برای دولت تدبیر و امید راضی کننده است؟
دلفی: روابط ایران و فرانسه به عنوان دو قدرت منطقه ای مبتنی بر یک ارتباط تاریخی و تمدنی و منافع دو جانبه است و در سطح بالایی قرار دارد. این روابط به رغم فراز و نشیب هایی زیاد طی دهه های اخیر، تداوم یافته و بعد از توافق هسته ای ایران و 1+5 نیز سطح رایزنی‌ها، سطح تماس ها و گفت‌وگوهای مستقیم روسای جمهور دو کشور ارتقا پیدا کرده است. 
سفر رئیس جمهوری ایران به فرانسه در سال 1394 تحول مهمی در روابط ایران و فرانسه بود و طی آن قراردادهایی مهم در سفر مذکور با هدف ارتقای توان داخلی برای صادرات و در راستای اقتصاد مقاومتی به امضا رسید.
قرارداد ایرباس با ایران و تحویل هواپیماهای خریداری شده از این شرکت در چه مرحله ای قرار دارد؟ 
دلفی: این قرارداد برای خرید 100 فروند از انواع هواپیماهای ساخت ایرباس، طبق توافق انجام شده در دست اجرا است. سه فروند از این هواپیماها به ایران ایر تحویل داده شده است و طبق توافق صورت گرفته سایر هواپیماهای سفارشی نیز در موعد مورد توافق طرفین تحویل داده خواهد شد.
موشک‌های بالستیک
اخیرا مقامات فرانسه در صحبت های خود از مذاکرات موشکی و نیز موضوعات منطقه ای از جمله سوریه با ایران سخن می گویند. آیا این سخنان صرفا یک ایده است و یا سیاست پاریس است یا مقامات فرانسوی در مذاکرات خصوصی نیز اینها را با مقامات ایران مطرح کرده اند؟
دلفی: جمهوری اسلامی ایران و فرانسه از گذشته درباره مسائل منطقه ای و حل بحران های منطقه ای با یکدیگر رایزنی کرده اند. پس از برجام و سفر رئیس جمهوری کشورمان به فرانسه، شاهد افزایش تبادل هیات های مختلف سیاسی پارلمانی و رایزنی های دو کشور پیرامون مسائل منطقه ای و بین المللی بوده ایم و این رایزنی ها بصورت نهادینه و منظم در سطوح مختلف انجام می شود.
در این مدت دیالوگ سیاسی دو کشور یک بار در سال بین وزیران امور خارجه و دو بار در سال در سطح معاونان آنها برگزار می شود. چهارمین دور گفت و گوهای سیاسی ایران و فرانسه در سطح معاونان (وزارت امور خارجه دو کشور) به سرپرستی آقای عراقچی معاون سیاسی و آقای مونتاین دبیر کل وزارت امور خارجه و اروپای فرانسه در 29 و 30 آذرماه امسال در پاریس برگزار شد و پنجمین دور آن در آینده در تهران برگزار خواهد شد. 
پس از سفر ظریف وزیر امور خارجه کشورمان به پاریس در تیرماه 1396، سفر رسمی لودریان فرصت مناسبی جهت تداوم رایزنی های سیاسی دو کشور است. همچنین برگزاری دور دوم کمیسیون مشترک اقتصادی در دستور کار قرار دارد. در مجموع با توجه به فضای سازنده حاکم بر روابط، دو کشور کلیه مسائل مورد علاقه خود در حوزه های مختلف را در رایزنی های منظم مذکور مورد تبادل نظر قرار می دهند و نگاه ما به این رایزنی ها مثبت است.
آیا زمان دقیق سفر رئیس جمهوری فرانسه به ایران مشخص است؟
دلفی: به رغم اعلام رسانه ای موضوع سفر مکرون به ایران، هنوز تاریخ نهایی آن از طریق کانال های دیپلماتیک قطعی نشده است. با این حال انتظار می رود طی سفر لودریان به تهران این موضوع پیگیری شود.
سایر اخبار این روزنامه
با احکام فرمانده معظم کل قوا صورت گرفت؛ انتصاب نماینده ولی فقیه درسپاه و رئیس دفتر عقیدتی فرماندهی کل قوا دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا تشریح کرد: پرواز شبانه پهپادهای سپاه بالای سر داعش درباره خنیاگری که راوی تمام بغض‌های ایران چند هزار ساله است کلهر؛ زخمه روان نیاکان ما سفر دیشب «لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه به تهران فرصتی برای ابرام بر حقوق ایران آیت الله فیاض: زنان می توانند قاضی، مرجع و رییس جمهوری شوند/ فاضل میبدی: این اظهار نظر جرات می‎خواهد به بهانه تولد مجید وفادار آهنگساز تصنیفی که هنوز تازگی دارد؛ مرا ببوس؛ پاتوق دردمندان جامعه وقتی تولید زمین‌گیر شده است روزهای تلخ صنعت سوسیال‌دمکرات‌ها به تشکیل دوباره «ائتلاف بزرگ» رای دادند ادامه بازی SPD در فصل آخر مرکل با احکام فرمانده معظم کل قوا صورت گرفت؛ انتصاب نماینده ولی فقیه درسپاه و رئیس دفتر عقیدتی فرماندهی کل قوا دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا تشریح کرد: پرواز شبانه پهپادهای سپاه بالای سر داعش آلبرت بغزیان مونتاژ می توانست تولید داخلی را نجات دهد اما بلای جانش شد