بلیت ۷۵۰۰ تومانی مترو هم آمد!

اعضای شورای شهر تهران قیمت نهایی بلیت مترو را برای سال 97 تصویب کردند .معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز درخصوص روند افزایش قیمت بلیت مترو توضیحاتی را ارائه کرد. سه پیشنهاد ارائه شده از سوی نایب‌رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای‌شهر نیز در این خصوص از سوی اعضای شورا پذیرفته شد.
میزان افزایش نرخ بلیت مترو
اعضای شورای شهر تهران با اکثریت آرا افزایش قیمت‌بلیت تک‌سفره از 800 به 1000 تومان را تصویب کردند و قیمت‌بلیت حومه 1500 و قیمت بلیت متروی فرودگاه امام 7500 تومان شد. مجید فراهانی ضمن انتقاد از افزایش زیاد قیمت‌بلیت حومه گفت: ما با این کار مردم را تشویق می‌کنیم جای استفاده از مترو  از حمل‌و‌نقل خصوصی استفاده کنند و این درحالی است که همیشه ترافیک کرج- تهران و بالعکس شدید بوده است. همچنین اعضای شورای‌شهر به پیشنهاد دیگری در خصوص زمان اجرای این مصوبه رأی دادند و مقرر شد افزایش قیمت در بلیت مترو از اول اردیبهشت سال 97 باشد. در ادامه احمد مسجد‌جامعی نیز با بیان اینکه درحال حاضر بر اساس پیشنهاد کمیسیون حمل‌و‌نقل ما شاهد افزایش 25‌درصدی نرخ در بلیت تک‌سفره هستیم گفت: بر این اساس بلیت تک‌سفره از 800 تومان به 1000 تومان می‌رسد.
همیشه ارزان کردن به‌نفع مردم نیست


معاون حمل‌و‌نقل‌و‌ترافیک شهرداری تهران در بررسی لایحه‌نهایی قیمت بلیت مترو در سال 97 گفت: واقعیت این است که قیمت تمام شده بلیت در سال 97، 2270 تومان خواهد بود که براساس قانون یک سوم آن را باید دولت، یک ‌سوم مردم و یک‌ سوم را شهرداری بدهد که دولت یک ‌سوم خود را به‌‌رغم اینکه فکر می‌کردیم با تغییر شهرداری و مدیریت‌ شهری ارائه بدهد تا این تاریخ نداده و عملا پرداخت دوسوم بلیت مترو به گردن شهرداری است. محسن پورسید آقایی با بیان اینکه قیمت پایه سفر 800 تومان است که پیشنهاد کردیم به 1000 تومان افزایش یابد، گفت: دقت داشته باشید که قیمت بلیت برای مصرف‌کننده با توجه به مسافت حدود 700 تومان می‌شود. او با بیان اینکه اسما بلیت مترو از 800 تومان به 1000 تومان، 25‌درصد افزایش می‌یابد اما در واقع با توجه به جداولی که در خصوص مسافت‌ سفر است این قیمت کاهش می‌یابد، گفت: دقت داشته باشید همیشه ارزان کردن به‌نفع مردم نیست، زیرا در نهایت دود آن به چشم مردم می‌رود. پورسیدآقایی با بیان اینکه براساس نظرسنجی‌‌های انجام شده در مترو 60‌درصد شرکت‌کنندگان حاضر بودند عوارض بدهند تا تعداد قطارها افزایش یابد، گفت: تمامی درآمدهای حاصل از افزایش قیمت بلیت‌مترو صرف سرویس‌دهی به مردم می‌شود. او گفت: دقت داشته باشید افرادی که از کرج به تهران می‌آیند دو سرویس می‌گیرند، یعنی از کرج تا صادقیه به ارم‌سبز می‌آیند و سپس وارد قطار ‌شهری می‌شوند و نرخ 1500 تومان یا 2000 تومانی که پیشنهاد ما و شهرداری است، برای دو سفر در نظر گرفته شده است. افرادی که از متروی‌صادقیه یا ارم‌سبز خارج می‌شوند همان 1000 تومان را می‌دهند.
بلیت مترو اردیبهشت 97 گران می‌شود
نایب‌رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای‌شهر تهران در جریان بررسی لایحه تعیین قیمت بلیت‌متروی تهران در سال 97 سه پیشنهاد از سوی کمسیون ارائه داد که هر سه پیشنهاد به تصویب رسید. حسن رسولی با بیان اینکه عرفا دولت موظف است تا یک‌سوم یارانه بلیت مترو را تامین کند، تاکید کرد: در این زمینه دو قانون مصوب وجود دارد که دولت را به پرداخت یارانه بلیت‌مترو موظف کرده است. او ادامه داد: همچنین بر اساس ماده 90 در قانون برنامه‌چهارم دولت ملزم به پرداخت یارانه شده و در سیاست‌های اجرایی اصل 44 قانون‌اساسی این الزام برای دولت‌محرز است، اما تاکنون اقدام نکرده است از این ‌رو کمیسیون برنامه‌وبودجه پیشنهاد داد این تبصره به این عنوان که شهرداری تهران مکلف است نسبت به پیگیری در خصوص وصول حق‌السهم دولت از محل یارانه بلیت مترو اقدام کند و گزارش را هر سه سال به شورای شهر تهران ارائه کند. رسولی درباره اقشار و مسافرانی که به‌صورت مستمر از مترو استفاده می‌کنند نیز پیشنهادی را اعلام کرد و افزود: شرکت بهره‌برداری متروی تهران موظف است نسبت به انتشار بلیت‌های مدت‌دار مترو در مقاطع سالانه، شش‌ماهه و فصلی باارزش ریالی موردنظر متقاضی در محدوده‌ کف و سقفی با تخفیف 25‌درصد مازاد بر سایر تخفیفات اقدام کند