لودريان ميزبان ظريف در تهران

آرمان- هستی قاسمی: اگرچه قطعنامه ضد ایرانی و یمنی که پیش نویس آن از سوی انگلیس تنظیم شده بود در شورای امنیت با شکست و ناکامی مواجه شد اما برخی معتقدند که این تلاش‌ها در جهت ایجاد اجماع علیه ایران روزبه‌روز ابعاد گسترده‌تری به خود می‌گیرد به همین دلیل دیپلمات‌های کشورمان باید همه توان و ظرفیت خود را برای رایزنی با کشورهای اروپایی و رفع برخی از نگرانی‌ها به کار گیرند. زیرا هر تلاشی که منجر به نابودی برجام شود تنها، زیان اعضای توافق هسته‌ای و ایران را در پی دارد به ویژه ایران که برای توافق هسته‌ای 2015 میلادی و نیز لغو قطعنامه‌های شورای امنیت علیه ایران، رفع تحریم‌ها و رفع پروژه ایران هراسی تلاش‌های بسیاری کرد از این رو، باید از همه ظرفیت دیپلماسی‌مان برای حفظ برجام و اجرای درست برنامه جامع اقدام مشترک بهره برده و اجازه نداد که آمریکا و متحدانش در منطقه با تداوم پروژه ایران هراسی به اهداف‌شان که انزوای ایران و عدم بهره‌مندی کشور از برجام است، برسند. به ویژه اکنون که ژان ایو لودریان وزیر امور خارجه فرانسه پس از ماه‌ها تاخیر در سفرش به ایران، سرانجام شامگاه یکشنبه همراه با یک هیات بلند پایه وارد تهران شد، این مهم فرصتی مناسب برای تبادل نظرات و رایزنی ایران و فرانسه پیرامون مشکلات موجود و نیز مسائل منطقه‌ای است. از سویی، به نقل از خبرگزاری رویترز، ژان ایو لودریان وزیر امور خارجه فرانسه قبل از سفرش به ایران در گفت‌وگو با یک روزنامه فرانسوی گفت: ایران باید به نگرانی‌ها درباره توجه نشان دهد. این اظهارات درحالی مطرح گردید که ایران بارها اعلام کرد در رابطه با برنامه موشکی با هیچ کشوری به مذاکره نخواهد پرداخت اما به نظر می‌رسد آمریکا با توجه به اقدامات اخیرش در شورای امنیت و با بهانه قرار دادن برنامه موشکی ایران و سایر موارد، اروپا را در برجام تحت فشار قرار داده است.
ضرورت افزایش رایزنی
ژان ایو لودریان وزیر امور خارجه فرانسه که سفرش به ایران طی ماه‌های اخیر به دلایلی به تعویق افتاد شامگاه یکشنبه همراه با هیاتی بلند پایه وارد تهران شد. به نقل از بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران، لودریان امروز دوشنبه علاوه بر ملاقات و مذاکره با وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، با دیگر مقامات ارشد کشورمان از جمله امیر دریابان علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد. بنا به گفته این دیپلمات وزارت خارجه، محور گفت‌وگوی لودریان با مقامات کشورمان درباره راه‌های گسترش روابط دو جانبه و تبادل نظر درباره مهم‌ترین مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی و... خواهد بود. از سویی به نقل از خبرگزاری رویترز، ژان ایو لودریان وزیر امور خارجه فرانسه قبل از سفرش به ایران در گفت‌وگو با یک روزنامه فرانسوی با تاکید بر اینکه «ایران باید به نگرانی‌ها درباره موشک‌های بالستیکش توجه نشان دهد»، گفت: اگر این کشور به این موضوع رسیدگی نکند، در معرض تحریم‌های جدید احتمالی قرار خواهد گرفت. بنا بر این گزارش، این اظهارات درحالی مطرح گردید که ایران بارها اعلام کرد در رابطه با برنامه موشکی با هیچ کشوری به مذاکره نخواهد پرداخت اما به نظر می‌رسد آمریکا با توجه به اقدامات اخیرش در شورای امنیت و نیز بهانه قرار دادن برنامه موشکی ایران و سایر موارد، اروپا را در برجام تحت فشار قرار داده است. بر این اساس، همان‌طور که قبلا وزیر خارجه فرانسه اعلام کرد سفر او به ایران با هدف مقدمه چینی برای سفر امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه به ایران صورت گرفت. از سویی اگرچه دو طرف موضوعات مشترک بسیاری برای رایزنی با یکدیگر دارند اما بیش از هر مساله‌ای، سفر لودریان را باید در راستای فشارهایی که روی کشورهای اروپایی از سوی آمریکا برای حفظ برجام وجود دارد، ارزیابی کرد. از این رو، به نظر می‌رسد که سفر لودریان به تهران فرصت مطلوبی است تا ایران نیز درباره نگرانی‌ها و سیاست‌های خود در منطقه با فرانسه به رایزنی بپردازد. زیرا نباید فراموش کرد اقدامات اخیر ترامپ در شورای امنیت در راستای تلاش برای تشکیل اجماع علیه ایران و احیای پروژه ایران هراسی با هدف انزوای ایران و شکست برجام است. از این رو، سفر وزیر خارجه فرانسه به تهران فرصت مطلوبی برای ناکام کردن طرح‌ها و برنامه‌های خصمانه ترامپ و متحدانش علیه ایران می‌تواند باشد.
مذاکره در چارچوب نظام


بدون تردید برای مقابله با پروژه ایران هراسی و نیز اهداف ترامپ به ویژه تلاش او برای انزوای ایران و شکست برجام راهی جز افزایش رایزنی با کشورهای اروپایی و اتحادیه اروپا وجود ندارد. بر این اساس، بهرام‌قاسمی سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه ایران و اروپا دهه‌هاست گفت‌وگو و تبادل نظر دارند، اظهار کرد: مانعی برای رایزنی، تبادل نظر و شنیدن نظرات یکدیگر ندارند. قاسمی در پاسخ به پرسش خبرنگاران در خصوص برخی اظهار نظرها و اخبار منتشره مبنی بر آغاز دور تازه‌ای از مذاکرات میان ایران و اروپا در موضوعات منطقه‌ای گفت:جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اروپا از دیرباز و در مقاطع مختلف و در موضوعات گوناگون گفت‌وگوهایی با یکدیگر داشته‌اند و اصولا طرفین هیچ مانعی برای رایزنی، تبادل نظر و شنیدن نظرات یکدیگر نداشته و ندارند. سخنگوی وزیر خارجه کشورمان تاکید کرد: برخلاف آن‌چه برخی رسانه‌های غربی طی روزهای اخیر مدعی شده و مصادره به مطلوب کرده‌اند، اساسا ایران و اروپا می‌‌توانند در راستای سیاست اصولی و خردمندانه جمهوری اسلامی ایران و در تمامی موضوعات دو جانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو، تبادل نظر و رایزنی (و نه الزاما مذاکره به معنای سیاسی و حقوقی آن) داشته باشند. بی‌تردید این امر، موضوع جدید و غریبی نیست، اما این ادعاها و سخن گفتن از یک نوع توافق برای انجام مذاکره همراه با یک ساز و کار و چارچوب قطعی در موضوعات مشخص را تایید نمی‌کنیم. او یادآور شد: ایران طی دهه‌های گذشته و در مقاطع مختلف و بر اساس اصول کلی حاکم بر سیاست خارجی خود و با تکیه بر اصول عزت، حکمت و مصلحت همواره با بسیاری از کشورهای منطقه، همسایگان و دیگر کشور‌های پیرامونی و اروپایی گفت‌وگو، تعامل و تبادل نظر داشته است، چه در دوران موسوم به مذاکرات انتقادی تا در دوران پس از آن یعنی دوران مذاکرات جامع و فراگیر و سازنده این نشست و برخاست و رایزنی و گفت‌وگو‌ها ادامه داشته و می‌تواند در مناسبات دو و چند جانبه طبق مصالح کلی نظام ادامه داشته باشد ولی قطعا این گفت‌وگو‌ها هیچ ارتباط و شباهتی به نوشته‌ها و سخن سرایی‌های اخیر برخی رسانه‌های غربی نداشته و نخواهد داشت.