سنجش آلودگی همه چای های وارداتی

در راستای پدافند غیر عامل زیستی با توجه به احتمال وجود آلودگی در دیگر برند ها دستور بررسی چای های خارجی در سطح استان داده شد.
سه روز قبل بود که به واسطه انتشار گزارش کشف پنج تن چای آلوده به جوش شیرین در روزنامه خراسان رضوی، پرده از تخلف یکی از برندهای معتبر برداشته شد. همزمان با چاپ گزارش مذکور در صفحه پیگیری حرف مردم، سیل واکنش ها از سوی مخاطبان و شهروندان به سامانه پیامکی (2000999) و سامانه تلگرامی (0939333309) ارسال شد. در بیشتر پیامک ها، شهروندان از برخورد قاطع دستگاه قضایی در این زمینه قدردانی کردند و در عین حال خواستار تسریع در طی شدن روند قضایی پرونده شدند تا به این واسطه، هر چه زودتر نام و مشخصات برند متخلف هم رسانه ای شود.
با توجه به اهمیت ماجرای توزیع چای آلوده در سطح شهر و برای اطلاع از جزئیات بیشتر موضوع با معاون دادستان در حوزه پیشگیری از وقوع جرم وحفظ حقوق عامه دادسرای مشهد تماس می گیریم و قاضی «محمد بخشی محبی» در این باره اظهار می کند: در پایش های دوره ای گذشته این تخلف مشاهده و گزارش نشده بود اما همان طور که بارها اشاره شده، سلامت جامعه و شهروندان از آن دست موضوعاتی است که برای دادستان مرکز استان از اهمیت زیادی برخوردار است.
وی ادامه می دهد: موضوع احتمال آلوده بودن برخی مواد خوراکی وارداتی از چندین سال پیش در دستور کار حوزه دادستانی قرار گرفته و رصدهای ما در این زمینه به صورت مداوم ادامه داشته است.


حتی در این زمینه سال گذشته خبرهایی از آلوده بودن بعضی مواد غذایی وارداتی به برخی مواد مانند جوش شیرین به دستگاه قضایی منعکس شد که موضوع به سرعت به معاونت نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان منتقل شد تا در صورت صحت اطلاعات واصله اقدامات نظارتی و اِعمال قانون هم صورت پذیرد.معاون دادستان مرکز استان تصریح می کند: بر همین اساس از چندین برند چای خارجی هم نمونه برداری شد و نمونه ها مورد آزمایش قرار گرفت که نتیجه آن هم سلامت نمونه های مذکور را تایید کرد، بنابراین می توان گفت تا چند ماه گذشته هیچ مورد مشکوکی در این زمینه مشاهده نشده است.
بررسی سلامت دیگر برندهای خارجی
وی درباره دستور بررسی احتمال آلودگی دیگر برندها نیز می گوید: هدف اصلی در کنار سلامت شهروندان، حمایت از تولیدات داخلی است، ضمن این که به جهت اطمینان بخشی به مردم، این احتمال وجود داشت که نظارت کاملی روی انواع چای وارداتی وجود نداشته باشد.
وی ادامه می دهد: حتی این احتمال وجود داشت که برخی محموله های چای به صورت قاچاق وارد کشور شود که می تواند خطراتی برای سلامت مردم در بر داشته باشد، ضمن این که این احتمال هم دور از ذهن نیست که برخی از چای های قاچاقی که هیچ نظارتی روی آن نیست در ایران بسته بندی و با نام و نشان های مختلف راهی بازار عرضه شود.
بخشی محبی بیان می کند: بر این اساس و با توجه به اهمیت موضوع پدافند غیر عامل زیستی (هرگونه آلودگی از نوع ویروسی یا میکروبی که به وسیله آذوقه یا هر نوع نیازمندی‌های طبیعی توسط دشمنان به کشور وارد شود، تهدید زیستی به شمار می‌رود و مجموعه اقداماتی که برای کاهش آسیب‌پذیری جامعه و حفظ سرمایه انسانی انجام می‌شود، پدافند غیرعامل است.» که دادستانی هم به این موضوع نگاه ویژه ای دارد.
دستور دادستانی به سازمان صنعت، معدن و تجارت
وی تصریح می کند: از این جهت که امکان دارد اتفاق یاد شده برای دیگر برندها هم رخ داده باشد، دستوری صادر شد و از معاونت بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خواسته شد با قید فوریت از تمامی برندها و مارک های خارجی و حتی برندهای داخلی که محصولات خارجی را عرضه می کنند نمونه برداری شود و تمامی نمونه ها مورد آزمایش دقیق قرار بگیرد تا وضعیت چای در سطح استان به دقت بررسی شود.
قاضی بخشی محبی اظهار می کند: در کنار آن از معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی هم خواسته شد تا در این زمینه اقدامات مورد نیاز را مد نظر قرار دهد، البته همان طور که اشاره شد با توجه به رصدهایی که در گذشته صورت گرفت مواردی از تخلف افزودن مواد خوراکی غیر مجاز به چای مشاهده نشده است.
نمونه برداری از تمام نمونه های موجود
در همین زمینه معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان نیز می گوید: با توجه به دستور اخیر معاون دادستان در حوزه پیشگیری از وقوع جرم مبنی بر نمونه برداری از دیگر برندهای چای های خارجی موجود در استان، به واحدهای بازرسی مستقر در دیگر شهرهای استان نیز ابلاغ لازم انجام شد تا هر چه سریع تر از چای های خارجی نمونه برداری و نتیجه آزمایش ها به معاونت نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان منعکس شود.«علی باخرد» تصریح می کند: در این زمینه کارشناسان ما در مشهد نمونه برداری های خود را از دیگر برندها آغاز کرده اند و پس از آن نمونه گیری ها به معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ارسال شد تا آن ها نیز اقدامات مورد نیاز در حیطه اختیارات خود را انجام دهند و پس از اتمام مراحل، نتیجه بررسی ها به دستگاه قضایی منعکس خواهد شد.
شنیده های گزارشگر ما حاکی است که برند متخلف در اقدامی، مدیر فروش استانی خود را برکنار کرده و حتی محصولات فروخته شده توسط برند متخلف از سوی برخی عمده فروشان پس فرستاده شده است.