کمدی ها فاتح مطلق گیشه 96

سازمان سینمایی به تازگی آماری کلی از فروش سینمای ایران در سال 96 منتشر کرده است که مطابق آن، مجموع فروش گیشه تا پایان بهمن ماه امسال، 170 میلیارد تومان بوده است. این در حالی است که در سال 95، 157 میلیارد تومان مجموع فروش سینماها بوده که با وجود 11 درصد رشد فروش، 8درصد افت مخاطب را در سال ۹۶نشان می دهد. آماری که به دلیل افزایش 20 درصدی قیمت بلیت اتفاق افتاده است.
نگاهی اجمالی به جدول فروش سینمای ایران (طبق آمار سینماتیکت) در سال 96 نشان از برتری مطلق فیلم های کمدی نسبت به غیرکمدی دارد. هفت فیلم اول جدول فروش، همگی کمدی هستند و آخرین آن ها، فاصله ای حدود دو میلیاردی با «رگ خواب» به عنوان فیلم هشتم (اولین فیلم غیرکمدی) دارد. این هفت فیلم روی هم 105 میلیارد تومان فروخته اند که کمی بیش از 60 درصد مجموع فروش امسال سینمای ایران است. علاوه بر آن این جدول همچنین نشان می دهد که حدود 123 میلیارد تومان، سهم 23 فیلم کمدی از گیشه امسال است. بنابراین فیلم های کمدی، امسال توانسته اند تقریباً 70 درصد مجموع فروش سینما را از آن خود کنند. 82 فیلم غیرکمدی، تنها 30 درصد از گیشه را به خود اختصاص داده اند و با احتساب هزینه های تولید در سینمای ایران، اکثریت مطلق آن ها ضررده بوده اند.
بقیه آثار، با صرف نظر از چند استثنا، عمدتاً اجتماعی هستند. آن چند استثنا هم فیلم هایی مانند «ماجرای نیمروز» در ژانر پلیسی، «نگار» در ژانر معمایی، «آباجان» و «ویلایی ها» در ژانر دفاع مقدس هستند و مابقی، فروش کم زیر یک میلیارد را تجربه کرده اند و در آمار کلی سینمای ایران نمود چندانی ندارند.
فیلم سازان پرفروش چه کسانی هستند؟
هفت کارگردانی را که فیلم هایشان در صدر جدول فروش سینماها قرار گرفته می شناسیم. سامان مقدم با «نهنگ عنبر2؛ سلکشن رویا» پیشتاز است و بسیاری از رکوردهای امسال را هم جابه جا کرده است. پس از این کارگردان، سعید سهیلی متخصص سینمای بدنه با «گشت 2» قرار دارد که پیشتر آثاری چون «چارچنگولی» و «ازدواج در وقت اضافه» را جلوی دوربین برده بود. منوچهر هادی که علاقه اش ساختن فیلم های اجتماعی است و در این زمینه دغدغه دارد، امسال «کارگر ساده نیازمندیم» و «آینه بغل» را روانه سینماها کرده که دومی، فعلاً 20 میلیارد را رد کرده و همچنان می فروشد. پس از هادی، نوبت به پیمان قاسم خانی می رسد؛ کسی که بیش از هرچیز با نگارش فیلم نامه های طنز آثار تلویزیونی مهران مدیری شناخته می شود، در اولین تجربه کارگردانی، کمدی «خوب، بد، جلف» را ساخت و با این فیلم اکران نوروزی 96 را ترکاند. حامد محمدی فرزند منوچهر محمدی که مانند پدرش دغدغه هایی در حوزه های اجتماعی و دینی دارد، پس از «فرشته ها با هم می آیند» این بار هم کمدی «اکسیدان» را با شوخی هایی که به روحانیت تنه می زد، به سینماها فرستاد و پرفروش هم شد. مهران مدیری که «ساعت 5عصر» اولین فیلم سینمایی اش، نوعی کمدی سیاه به شمار می رفت، با اکران تابستانی و تبلیغات فراوان، به جایگاه ششم رسید. رتبه هفتم نیز نصیب کمدی «خالتور» به کارگردانی آرش معیریان شد که در زمان اکران، انتقادات فراوانی را برانگیخت. شوخی های خط قرمزی و رقص وآوازی که در فیلم آمده بود، وقتی با اقبال سینماروها مواجه شد، حسابی رسانه ها را به واکنش واداشت.