رئیس جمهور: طی 4 سال 2 میلیون اشتغال خالص ایجاد کردیم

رئیس جمهور در مجمع سالیانه بانک مرکزی، اشتغال خالص ایجاد شده از سال 92 تاکنون را بیش از دو میلیون نفر اعلام کرد. روحانی همچنین با انتقاد از بنگاه داری بانک ها و نیز پرهزینه اداره شدن آن ها به صراحت تصریح کرد: چرا یک بانک در یک خیابان این همه شعبه دارد؟ این همه ساختمان گران قیمت، چرا پول مردم را حبس کرده است؟
تورم تاپایان سال تک رقمی می ماند
به گزارش خبرگزاری ها، حسن روحانی در پنجاه و هفتمین مجمع سالیانه بانک مرکزی مجموعه سیاست‌های اقتصادی دولت و بانک مرکزی در چهار سال گذشته (پایان دولت یازدهم) را سیاست‌های موفقی بیان کرد و افزود: در آغاز دولت یازدهم هنگامی که از تورم تک رقمی سخن می‌گفتیم برخی نه تنها باور نمی‌کردند، بلکه لبخند تمسخر هم می‌زدند. به هر حال تورم تک رقمی تحقق یافت و این یک آرزوی بلند مدت و 26 ساله بود تا بتوانیم به تورم تک رقمی برسیم و امسال هم با توجه به این که در روزهای پایانی سال قرار داریم می‌شود به طور مطمئن گفت که تورم سال 96 هم تک رقمی است.روحانی با بیان این که رشد اقتصادی ایران در سال 95 در رتبه اول جهان قرار داشت، خاطر نشان کرد: در بخش اشتغال تعداد افرادی که شاغل هستند از 21.3 میلیون نفر در سال 92 به 23.3 میلیون نفر افزایش یافته و این به معنای آن است که در سال‌های اخیر بیش از دو میلیون شغل خالص در کشور ایجاد شده و سالانه برای 500 هزار نفر به طور متوسط اشتغال خالص ایجاد شده است.
روحانی اظهار کرد: پیش‌بینی دولت این است که در سال 97 با اجرای طرح جدید نوسازی بافت‌های فرسوده که در شورای اشتغال به تصویب رسید 280 هزار شغل جدید ایجاد خواهد شد.روحانی با بیان این که در طول سه تا چهار سال گذشته، ‌روابط مان با دنیا بهتر از گذشته شده است، افزود: به واسطه تلاش بانک مرکزی و دیگر بانک‌ها امروز در زمینه روابط با بانک‌های خارجی، بانک‌های عامل، رابط‌های کارگزاری و ال‌سی‌ها، شرایط بهتری نسبت به گذشته داریم که البته هنوز مطلوب و کامل نیست و باید تلاش بیشتری انجام شود.


دولت منتظر تصویب 3 لایحه بانکی
 رئیس جمهور با تأکید بر این که دولت مصمم است این مسیر را ادامه دهد و اعتماد بانک‌های جهانی باید به بانک‌های ما بیشتر شود، افزود: دولت در این زمینه سه لایحه در زمینه مبارزه با پول شویی، مسائل مالی تروریسم و اصلاح برخی مواد قانونی به مجلس ارائه کرده که تصویب این لوایح می‌تواند دیدگاه جهانی را به بانک‌های داخلی و روند پولی و مالی در داخل کشور تغییر دهد. روحانی با بیان این که بانک مرکزی، دولت و دو قوه مقننه و قضاییه با کمک هم توانستند از یک مشکل بزرگ یعنی مؤسسات غیرمجاز مالی که مردم را تشویق به سرمایه‌گذاری با سودهای غیرمتعارف می‌کردند، عبور کنند، افزود: این اقدام مهم با تصمیمات عاجل نمایندگان سه قوه و با همت گسترده انجام شد و طبق گزارش مجمع و حساب‌های مالی سال 95 بانک مرکزی حدود 20 هزار میلیارد تومان برای نجات مردم از مؤسسات مالی غیرمجاز  اختصاص داده که این کار کوچکی نیست و باید برای مردم توضیح داده شود. وی افزود: البته تجربه این موسسات غیرمجاز و تأسیس آن ها مربوط به دهه هشتاد است و این به دلیل نبود شفافیت و نظارت‌ها بوده است.   
انتقاد از شعب متعدد و گران قیمت بانک ها
 روحانی با انتقاد از این که بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری بسیار پرهزینه هستند، گفت: چرا یک بانک در یک خیابان این همه شعبه دارد؟ مبنای این مسئله چیست؟ این همه ساختمان گران قیمت، چرا پول مردم را حبس کرده است؟ چقدر شعبه ما نیاز داریم؟
وی بیان کرد:‌ در خارج اگر بخواهیم شعبه دومی از بانکی را پیدا کنیم، حتماً باید با مترو یا اتوبوس برویم و پیاده به شعبه دوم آن بانک نمی‌توان رسید. این جا قدم به قدم و تفریحانه چندین شعبه بانک را مشاهده می‌کنید. چرا این پول گردش نمی‌کند؟ چرا این قدر بنگاه‌داری در بانک‌های ما رواج پیدا کرده است؟رئیس جمهور افزود: مسئله‌ای که درباره آن مداوم اصرار دارم این است که در بانک‌های دولتی اموالی که مازاد بوده است و نیاز نیست، فروخته شود که البته بانک‌های خصوصی هم باید این کار را بکنند چرا که آن ها نیز با پول مردم اداره می‌شوند.رئیس جمهور در بخشی از سخنان خود از عملکرد بانک ها در رشد اقتصادی کشور تقدیر کرد و گفت: در یکی دو سال اخیر، ناسپاسی‌ها و نامهربانی‌هایی به مدیران و مسئولان بانک‌ها شده که البته نادرست بوده است. بانک بی‌نقص نیست، ‌اما رشد اقتصادی نتیجه اقدامات بزرگی است که از سوی بانک‌ها انجام شده است.