یک سوال از وزیر خارجه فرانسه

بسم‌الله الرحمن الرحیم
فرانسوی‌ها خود را ملتی متمدن می‌دانند که تکیه بر قانون را از محورهای اصلی افتخارات خود قلمداد می‌کنند. اگر این ادعا درست باشد، زمامداران فرانسه باید بیش از زمامداران سایر کشورها به حقوق قانونی ملت‌ها احترام بگذارند و تمام سخنان، مواضع و رفتارهای خود را بر موازین بین‌المللی منطبق نمایند.
متاسفانه وزیر خارجه فرانسه دیروز در آستانه سفر به تهران، برخلاف این موازین سخن گفت و چهره ادعائی کشور خود را زیر سوال برد.
ژان ایو لودریان وزیر امور خارجه فرانسه روز یکشنبه در گفت و گو با یک روزنامه فرانسوی گفت یک برنامه موشکی بالستیک وجود دارد که می‌تواند چندین هزار کیلومتر را هدف قرار دهد. این برنامه مطابق با قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل نیست و فراتر از نیاز ایران برای دفاع از مرزهایش است. وی در ادامه با تاکید بر این که «ایران باید به نگرانی‌ها درباره موشک‌های بالستیکش توجه نشان دهد»، گفت: اگر این کشور به این موضوع رسیدگی نکند، در معرض تحریم‌های جدید احتمالی قرار خواهد گرفت.


این سخنان، آشکارا دخالت در امور داخلی ایران است و به همین دلیل با موازین قانونی سازگاری ندارد. وزیر خارجه فرانسه با آن ادعای قانونگرائی که ملت فرانسه دارد، نمی‌تواند دخالت خود در امور داخلی کشورهای دیگر را توجیه کند.
علاوه بر این، وزیر خارجه کشوری مثل فرانسه قاعدتاً باید این اصل مسلم و قطعی را بداند که امور دفاعی هر کشوری به خود آن کشور مربوط است و هیچکس حق ندارد از خارج مرزها برای ملت و کشوری که درصدد تقویت بنیه دفاعی خود بر می‌آید نظر بدهد و تعیین تکلیف کند. ما مردم ایران و زمامدارانمان نیز هرگز به خود اجازه نداده‌ایم درباره مسائل دفاعی فرانسه اظهارنظر و برای مردم و دولت فرانسه تعیین تکلیف کنیم. تنها چیزی که می‌تواند موجب نگرانی دیگران شود، برخورداری یک کشور از سلاح اتمی است که اتفاقاً فرانسه از جمله کشورهای صاحب زرادخانه اتمی است و اگر قرار باشد درباره بنیه نظامی کشوری ابراز نگرانی شود، این ما و سایر ملت‌ها هستیم که باید به دولت فرانسه به خاطر داشتن زرادخانه اتمی اعتراض کنیم کما اینکه این اعتراض به آمریکا و انگلیس و چند کشور دیگر صاحب زرادخانه‌های اتمی وارد است. اینها دقیقاً همان کشورهائی هستند که علیرغم برخورداری از سلاح‌های ممنوعه به ایران که مرتکب هیچ اقدام خلاف قانونی نشده، به خاطر داشتن موشک اعتراض می‌کنند. سران این کشورها می‌دانند که جمهوری اسلامی ایران به کلیه تعهدات خود در زمینه رعایت مقررات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پای بند است و آژانس بارها این پای بندی را تایید کرده و اعلام نموده ایران کوچک‌ترین تخلفی از موازین قانونی ندارد. به همین دلایل، کشورهائی که برخلاف مقررات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دارای سلاح اتمی هستند و از مصوبه این آژانس مبنی بر الزام به نابودی سلاح اتمی سرپیچی کرده اند، اصولاً نمی‌توانند در زمینه مسائل دفاعی سایر کشورها ابراز نظر کنند به ویژه کشوری همچون جمهوری اسلامی ایران که علاوه بر پای بندی‌هایش به مقررات بین‌المللی بنیه دفاعی خود را با هدف بازدارندگی تقویت می‌کند و همواره از تعرض به دیگران پرهیز کرده است.
وزیر خارجه فرانسه حرف نادرست دیگری هم زده و جمهوری اسلامی ایران را عامل بی‌ثباتی منطقه دانسته است.
این سخن آقای لودریان از سخن اولش بی‌مبناتر است. او خوب می‌داند که جمهوری اسلامی ایران در عمر 40 ساله خود نه تنها مرتکب هیچ اقدامی که موجب بی‌ثباتی باشد نشده بلکه همواره مورد تهاجم و تعرض دیگران بوده و فقط از خود دفاع کرده است. نکته قابل تامل این است که این تهمت را وزیر خارجه کشوری به جمهوری اسلامی ایران وارد می‌کند که کشور او از حامیان تسلیحاتی، تبلیغاتی و سیاسی رژیم صدام در جنگ تحمیلی هشت ساله به جمهوری اسلامی ایران بوده و کارنامه شرم آوری در این زمینه دارد.
اکنون سوال ما از وزیر خارجه فرانسه این است که اظهارات خلاف موازین قانونی و بین‌المللی شما علیه جمهوری اسلامی ایران آبا به معنای این است که ملت فرانسه را یک ملت متمدن و پای بند به موازین قانونی نمی‌دانید یا شما در میان فرانسویان یک استثنا هستید و برخلاف ادعاهای ملت خود حرکت می‌کنید؟
برخلاف کسانی که مخالف سفر وزیر خارجه فرانسه به خاطر سخنان دیروزش به تهران هستند، ما معتقدیم او باید به تهران بیاید و به این سوال بطور شفاف پاسخ بدهد و اگر پاسخی ندارد به خاطر سخنان نادرست و مداخله جویانه خود از ملت ایران عذرخواهی کند.
سایر اخبار این روزنامه
با حضور وزیر بهداشت؛ 2 داروی جدید ساخت ایران برای بیماری‌های قلبی و هپاتیت C معرفی شد دکتر روحانی در تماس تلفنی رئیس جمهور فرانسه: ایران خواستار یک رابطه باثبات با فرانسه است انتقادات بانکی رئیس جمهور مشکل بنگاه داری، شعب زیاد و تسهیلات دهی رفاقتی بانک ها باید حل شود سفیر اسبق انگلیس درسازمان ملل: تضعیف برجام ازسوی آمریکا عاقلانه نیست در جلسه شورای عالی اشتغال انجام شد؛ تاکید بر رفع موانع و بهبود فضای کسب و کار تخصصی در حوزه فضای مجازی معاون وزارت اطلاعات: اقدامات 30 گروه تروریستی علاوه بر داعش خنثی شده است یک سوال از وزیر خارجه فرانسه معاون وزیر کار: جلسه شورای عالی کار برای بررسی دستمزد97 فردا تشکیل می‌شود وزیر ارتباطات: شهر هوشمند یک ضرورت است رئیس کل بانک مرکزی: روند مثبت اقتصادی سال آتی هم تداوم می‌یابد پیام یک بی‌اعتنایی با احکام فرمانده معظم کل قوا صورت گرفت؛ انتصاب نماینده ولی فقیه درسپاه و رئیس دفتر عقیدتی فرماندهی کل قوا رهبر معظم انقلاب در دیدار اساتید و نخبگان دانشگاه صنعتی شریف: تلاش علمی در دانشگاه نباید متوقف شود بازداشت همزمان 116 نفر در بحرین به اتهام فعالیت‌های تروریستی