با حضور وزیر بهداشت؛ 2 داروی جدید ساخت ایران برای بیماری‌های قلبی و هپاتیت C معرفی شد

دو داروی جدید برای پیشگیری و درمان بیماری‌های قلبی و هپاتیت C که به همت متخصصان ایرانی تولید شده است, امروز با حضور وزیر بهداشت در بیمارستان شریعتی معرفی شد.
در این مراسم داروی پلی پیل (polypill) برای پیشگیری و درمان بیماری‌های قلبی- عروقی و داروی سووداک برای پیشگیری و درمان بیماری هپاتیت C که با تلاش محققان مرکز تحقیقات گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران تولید شده, معرفی شد.
داروی پلی پیل برای پیشگیری و درمان بیماری‌های قلبی - عروقی و پیشگیری از سکته با سرمایه‌گذاری 20 میلیارد تومانی بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در ایران تولید شده و وارد بازار شده است.
داروی سووداک نیز با همکاری مرکز تحقیقات گوارش و کبد بیمارستان شریعتی و شرکتهای دارویی داخلی پس از 5 سال کار تحقیقاتی در ایران به سرانجام رسید و به گفته رضا ملک زاده رئیس مرکز تحقیقات گوارش و کبد این بیمارستان تولید این دارو در سطح بین‌المللی و مقالات نشریات معتبر جهانی مورد توجه قرار گرفته و می‌تواند در کنترل بیماری هپاتیت C نقش مهمی ایفا کند.


داروی سووداک با کنترل و درمان کبد چرب و پیشگیری از سیروز کبد از بروز بیماری هپاتیت C پیشگیری می‌کند.
*وزیر بهداشت: سازمان تامین اجتماعی در اجرای طرح تحول سلامت وزارت بهداشت را اذیت کرد
وزیر بهداشت در این مراسم گفت: خیلی‌ها در اجرای طرح تحول سلامت بی‌تدبیری کردند و وزارت بهداشت را اذیت کردند, به خصوص سازمان تامین اجتماعی که شادابی اجرای این طرح را گرفتند.
دکتر هاشمی افزود: انتظار من از رسانه‌ها این است که مشکلات وزارت بهداشت را منتقل کنند, در بروز این مشکلات برخی از همکاران در دولت نیز بی‌اثر نبودند و متاسفانه در یکی دو سال اخیر تدبیری در تخصیص به موقع اعتبارات ندیدیم.
وی اضافه کرد: عقب ماندگی در پرداختی‌ها به وزارت بهداشت بسیار زیاد است و حتی اگر در یکی دو هفته آخر سال پولها را بدهند، این چه تدبیری است.
وزیربهداشت گفت: یکسال است که پولهای وزارت بهداشت را نداده‌اند و ما نتوانسته‌ایم به موقع پول پزشک و پرستار و شرکت دارویی را بدهیم.
وی گفت: اشکال اصلی نظام پرداخت نظام سلامت است که وابسته به پرداخت بیمه هاست, سیستمی که از 30 پیش اجرایی شد و اگر نبود امروز این مشکلات را نداشتیم.
هاشمی گفت: سیستم اقتصاد سلامت ایران اکنون «فی فور سرویس» یا پرداخت به ازای خدمت است که براساس آن، به ازای خدمت به کادر درمانی دستمزد پرداخت می‌شود. این سیستم باعث شده، که استادان و شاگردان آنها به جای تحقیق و آموزش به سمت کار درمانی، درمانگاه و اتاق عمل سوق داده شود، درحالی که جامعه به آموزش نیاز دارد و اگر مراکز علمی و آموزشی نباشد، نشاطی هم در دانشگاه‌ها نیست.
وی افزود: امیدوارم سیستم نظام سلامت به نحوی اصلاح شود که بتوانیم از امکانات کشور بهتر استفاده کنیم.
وزیر بهداشت همچنین گفت: یکی از دستاوردهای نظام سلامت در حوزه تحقیقات، پژوهش‌های مرکز تحقیقات گوارش و کبد است که با همکاری گروهی از محققان به ثمر رسیده است و البته باید از همکاری آیت‌الله محقق داماد با این گروه از محققان قدردانی کنیم، فردی که سالهاست علیه خرافه گرایی در دین مبارزه می‌کند.
هاشمی همچنین در جمع خبرنگاران گفت: تاکنون بیش از 100 مورد داروی جدید در دولت دوازدهم داشته‌ایم که در کشور به تولید رسیده است، دو داروی آن امروز در این مراسم معرفی شد و به‌زودی داروهای تولیدی دیگری به بازار دارویی کشور معرفی می‌شود.
وی افزود: داروی پلی پیل که امروز برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی و سکته رونمایی شد، داروی بی‌خطری است که از ترکیب 4 دارو تولید شده است و تقریبا همه افراد بالای 40 سال برای پیشگیری از سکته‌های قلبی و مغزی باید مصرف کنند. به خصوص اینکه 50درصد مرگ و میر ایرانیان به علت سکته و بیماری‌های قلبی و عروقی است.
وزیر بهداشت گفت: داروی دیگر سووداک است، برای پیشگیری از هپاتیت C تولید شده نیز پس از یک دهه تلاش محققان کشور به تولید رسیده است و بنیاد برکت نیز از تولید آن حمایت کرده است. قیمت این دارو 10درصد قیمت بین‌المللی آن است و اثربخشی آن در حد داروی آمریکایی و اروپایی است.
هاشمی افزود: رونمایی از این داروها نمایشی نیست. این داروها در بازار دارویی کشور وارد شده و مصرف می‌شوند و به‌زودی این دو دارو نه تنها در داخل کشور بلکه حتی در خارج ایران نیز مورد توجه قرار می‌گیرند.
سایر اخبار این روزنامه
با حضور وزیر بهداشت؛ 2 داروی جدید ساخت ایران برای بیماری‌های قلبی و هپاتیت C معرفی شد دکتر روحانی در تماس تلفنی رئیس جمهور فرانسه: ایران خواستار یک رابطه باثبات با فرانسه است انتقادات بانکی رئیس جمهور مشکل بنگاه داری، شعب زیاد و تسهیلات دهی رفاقتی بانک ها باید حل شود سفیر اسبق انگلیس درسازمان ملل: تضعیف برجام ازسوی آمریکا عاقلانه نیست در جلسه شورای عالی اشتغال انجام شد؛ تاکید بر رفع موانع و بهبود فضای کسب و کار تخصصی در حوزه فضای مجازی معاون وزارت اطلاعات: اقدامات 30 گروه تروریستی علاوه بر داعش خنثی شده است یک سوال از وزیر خارجه فرانسه معاون وزیر کار: جلسه شورای عالی کار برای بررسی دستمزد97 فردا تشکیل می‌شود وزیر ارتباطات: شهر هوشمند یک ضرورت است رئیس کل بانک مرکزی: روند مثبت اقتصادی سال آتی هم تداوم می‌یابد پیام یک بی‌اعتنایی با احکام فرمانده معظم کل قوا صورت گرفت؛ انتصاب نماینده ولی فقیه درسپاه و رئیس دفتر عقیدتی فرماندهی کل قوا رهبر معظم انقلاب در دیدار اساتید و نخبگان دانشگاه صنعتی شریف: تلاش علمی در دانشگاه نباید متوقف شود بازداشت همزمان 116 نفر در بحرین به اتهام فعالیت‌های تروریستی