احتمال آسیب‌دیدن اطلاعات جعبه سیاه ATR وجود دارد؛

گروه حمل‌ونقل- با گذشت دو هفته از حادثه سقوط پرواز تهران – یاسوج و پیدا شدن جعبه سیاه اظهارات متناقضی در مورد فرآیند بازخوانی اطلاعات پرواز مطرح شده است. یک نماینده مجلس از فشار عده‌ای برای جلوگیری از ارسال جعبه سیاه به دادستانی خبر داده و رییس کمیسیون سانحه احتمال آسیب دیدن اطلاعات را مطرح کرده است‌.
هر دو جعبه سیاه هواپیمای‌ ای‌تی‌آر شرکت هواپیمایی آسمان در ارتفاعات دنا توسط امدادگران هلال احمر و کوهنوردان ارتش پیدا شد و به ستاد مدیریت سانحه سقوط هواپیما واقع در استانداری کهگیلویه و بویراحمد منتقل شد‌.
بر اساس اعلام مدیران ارشد سازمان هواپیمایی، این دو جعبه سیاه هواپیما CVR)و(FDR از سوی کارشناسان این سازمان مستقر در محل ستاد مدیریت سانحه مورد تایید قرار گرفته و قرار است به زودی با اولین پرواز به تهران منتقل شوند‌.
با وجود آنکه مدیرکل دفتر نظارت بر عملیات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرده بود وضعیت ظاهری این دو جعبه سیاه نشان می‌دهد مشکلی برای آنها از نظر فنی پیش نیامده، اما رییس کمیسیون سانحه سقوط هواپیمای تهران ـ یاسوج اعلام کرد به دلیل باقی ماندن جعبه سیاه ‌ای‌تی‌آر آسمان به مدت دو هفته زیر برف‌ها، احتمال خرابی قطعات الکترونیکی آن وجود دارد که سبب شده نتوانیم به‌طور مستقیم به اطلاعات جعبه سیاه دسترسی داشته باشیم‌. البته احتمال پاک شدن اطلاعات جعبه سیاه وجود ندارد‌.


گفتنی است یک فروند هواپیمای‌ ای‌تی‌آر ۷۲ ـ ۲۰۰ هواپیمایی آسمان ۸:۴۵ صبح روز ۲۹ بهمن ماه امسال دقایقی پس از آنکه مرکز کنترل ترافیک هوایی کشور اعلام کرد از صفحه رادار خارج شده است، به دلیل برخورد با ارتفاعات قله دنا در نزدیکی فرودگاه سقوط کرد و همه ۶۵ مسافر آن شامل ۵۹ مسافر و شش خدمه پروازی کشته شدند‌. عملیات انتقال پیکر سرنشینان این هواپیما همچنان ادامه دارد‌.
اعمال فشار به استانداری
عضو هیات‌رییسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی از اعمال فشار گروهی به استانداری کهگیلویه و بویراحمد برای ممانعت از واگذاری جعبه سیاه هواپیمای تهران - یاسوج به دادستانی دنا خبر داد و گفت: این افراد می‌خواستند پیش از رویت دادستانی، جعبه سیاه را به تهران منتقل کنند‌.
بهرام پارسایی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: ظاهرا یک گروه می‌خواستند از واگذاری جعبه سیاه هواپیمای تهران - یاسوج به دادستانی ممانعت کنند که خوشبختانه جدیت مدیریت بحران و معاونت عمرانی استانداری کهگیلویه و بویراحمد جلوی این اقدام را گرفت و نهایتا منجر به تحویل جعبه سیاه به دادستانی شد‌.
وی افزود: گروهی سعی داشتند به استانداری کهگیلویه‌وبویراحمد اعمال فشار کنند تا جعبه سیاه از مسیر دادستانی دنا منتقل نشود و این مساله به درگیری فیزیکی هم منجر شد‌. آنها می‌خواستند قبل از رویت دادستانی، جعبه سیاه را به تهران ارسال کنند که خوشبختانه موفق نشدند‌.
این عضو هیات‌رییسه کمیسیون اصل ۹۰ اضافه کرد: من و یکی از کارشناسان کمیسیون اصل ۹۰ از سوی کمیسیون به سازمان هواپیمایی معرفی شدیم تا بر تمام مراحل رسیدگی سقوط هواپیما به‌خصوص بازخوانی جعبه سیاه نظارت
داشته باشیم‌.
پارسایی اضافه کرد: روز گذشته پس از اعلام مدیریت بحران استان کهگیلویه و بویراحمد مبنی بر یافتن جعبه سیاه سازمان هواپیمایی کشوری این موضوع را تایید نکرد و این مساله برای ما جای سوال دارد و موجب ایجاد نگرانی می‌شود‌. البته جعبه سیاه صددرصد سالم تقدیم دادستانی شده و بقیه پیگیری‌ها انجام خواهد شد‌.
این عضو هیات‌رییسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: طبق اظهارات رییس سازمان هواپیمایی کشوری بیشتر پرونده‌های سوانح هواپیمایی همچنان مفتوح است اما کمیسیون اصل ۹۰ مصر است این پرونده هرچه سریع‌تر تعیین تکلیف شود و مانند بقیه پرونده‌ها بدون نتیجه نماند‌.
نیاز به بازسازی اطلاعات وجود دارد
رییس کمیسیون بررسی سانحه هواپیمای یاسوج اعلام کرد که جعبه سیاه این هواپیما نیز مورد تایید نهایی قرار گرفته و برای طی کردن تشریفات قانونی به مقامات قضایی استان کهگیلویه و بویراحمد تحویل داده شده است‌.
حسن رضایی‌فر در گفت‌وگو با ایسنا تصریح کرد: ظاهر جعبه سیاه نشان می‌دهد که صدمه چندانی به آن وارد نشده اما با توجه به اینکه این جعبه برای مدت حدود دو هفته زیر بارش برف و باران قرار داشته، احتمال نفوذ آب در آن وجود دارد از این رو باید بازسازی و بازخوانی حافظه جعبه سیاه روی دستگاه جدیدی اجرایی شود‌.
به گفته وی ابتدا اطلاعات این جعبه روی دستگاه جدید قرار خواهد گرفت و پس از آن بازخوانی اطلاعات رسما کلید خواهد خورد‌.
رییس کمیسیون بررسی سانحه هواپیمای یاسوج درباره تشریفات قانونی آغاز به کار روی جعبه سیاه نیز گفت: با توجه به اینکه پرونده ابعاد قضایی نیز دارد، ابتدا باید مقامات قضایی تشریفات قانونی آن را نهایی کنند و سپس برای ارزیابی اطلاعات جعبه سیاه در اختیار سازمان هواپیمایی کشوری قرار گیرد‌.
رضایی‌فر درباره زمان تخمینی نهایی شدن بازخوانی اطلاعات نیز گفت: با توجه به شرایطی که در جعبه سیاه حکمفرما بوده، نمی‌توان انتظار داشت که بتوان در حال حاضر زمان دقیقی را برای نهایی شدن بازخوانی اطلاعات در نظر گرفت اما تمام تلاش ما این است که در کوتاه‌ترین زمان ممکن، این اطلاعات مورد ارزیابی دقیق قرار گیرد‌.
دیروز سازمان هواپیمایی کشوری تایید کرد که جعبه سیاه هواپیمای ATR شرکت آسمان از سوی گروه کوهنوردی که روز گذشته به منطقه اعزام شده بودند، پیدا شده است‌.
در جریان سقوط این هواپیما ۶۶ مسافر آن جان خود را از دست دادند‌. به دنبال این سقوط سازمان هواپیمایی کشوری به‌طور موقت پرواز ATR۷۲ را در آسمان ایران ممنوع کرده است‌.