درآمد 1000 میلیارد تومانی دولت از واگذاری‌ها

۱۲۰۴۴ میلیارد ریال سهم و اموال دولتی از ابتدای امسال تاکنون از طریق بورس و مزایده واگذار شد. به گزارش ایبِنا، از ابتدای امسال تاکنون ۱۲ هزار و ۴۴ میلیارد ریال سهم و اموال دولتی توسط سازمان خصوصی‌سازی واگذار شده که از این میان ۱۰۶ میلیارد ریال از طریق بورس و ۱۱ هزار و ۹۳۹ میلیارد ریال از طریق مزایده انجام شده است. همچنین از واگذاری‌های صورت گرفته در این مدت، ۱۱ هزار و ۹۱۰ میلیارد ریال به‌ صورت بلوکی، چهار میلیارد ریال به‌ صورت تدریجی و ۱۳۱ میلیارد ریال به صورت ترجیحی صورت گرفته است. افزون بر این، از 182/7 میلیارد ریال واگذاری صورت گرفته از ابتدای امسال، 949/3 میلیارد ریال متعلق به گروه یک واگذاری‌ها و 094/8 میلیارد ریال متعلق به گروه 2 واگذاری‌ها بوده است. این گزارش می‌افزاید‌ براساس فهرست منتشر شده بنگاه‌های دولتی قابل واگذاری، قرار است در سال‌جاری ۳۳۷ بنگاه واگذاری شود که از این میان ۲۳۰ بنگاه در گروه یک و ۱۰۷ بنگاه در گروه ۲ قرار دارند. طبق قانون سال ۹۳ آخرین مهلت قانونی برای واگذاری شرکت‌های دولتی تعیین شده بود که این مهلت در سال‌های ۹۴، ۹۵ و ۹۶ تمدید شده است.
واگذاری 6 جایگاه سوخت
همچنین شش جایگاه سوخت دولتی در مجموع به ارزش کل پایه ۳۶۱ میلیارد ریال تا پایان سال به مزایده گذاشته می‌شود. مزایده شش جایگاه سوخت دولتی در مجموع به ارزش کل پایه ۳۶۱ میلیارد و ۹۲۵ میلیون و ۸۲۲ هزار ریال در روز ۲۱ اسفندماه امسال برگزار می‌شود. برای این مزایده جایگاه سوخت زیوه متعلق به استان آذربایجان غربی به قیمت پایه ۹ میلیارد و هشت میلیون و ۳۵۵ هزار ریال به‌صورت ۳۰ درصد نقد و بقیه اقساط دو ساله، جایگاه سوخت شماره 5 متعلق به استان اصفهان به قیمت پایه هفت میلیارد و ۸۲۶ میلیون و ۲۵۰ هزار ریال به‌صورت ۳۰ درصد نقد و بقیه اقساط چهار ساله، جایگاه سوخت شماره ۱۴ متعلق به استان تهران به قیمت پایه ۲۳۴ میلیارد و ۷۰۵ میلیون و ۷۹ هزار ریال به‌صورت ۳۰ درصد نقد و بقیه اقساط چهار ساله، جایگاه سوخت CNG اهواز متعلق به استان خوزستان به قیمت پایه ۱۴ میلیارد و ۱۵۲ میلیون ریال به‌صورت ۳۰ درصد نقد و بقیه اقساط چهار ساله، جایگاه سوخت شهید اسماعیلی ساری متعلق به استان مازندران به قیمت پایه ۸۶ میلیارد و ۴۳۱ میلیون ریال به‌صورت ۳۰ درصد نقد و بقیه اقساط سه ساله و جایگاه سوخت سوادکوه (آلاشت) متعلق به استان مازندران به قیمت پایه ۹ میلیارد و ۷۶۷ میلیون و ۱۳۷ هزار ریال به‌ صورت ۳۰ درصد نقد و بقیه اقساط چهار ساله آگهی شده است.
عرضه یک بلوک ۱۰۰ درصدی
همچنین ۲۳ میلیارد و ۱۸۲ میلیون سهم شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان توسط سازمان خصوصی‌‌سازی از طریق مزایده واگذار می‌شود. ۲۳ میلیارد و ۱۸۲ میلیون و ۳۰۷ هزار سهم معادل ۱۰۰ درصد از سهام شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان به قیمت پایه هر سهم 976/6 ریال در روز ۲۱ اسفندماه جاری از طریق مزایده واگذار می‌شود. بر اساس برنامه اعلام شده، این میزان سهام توسط سازمان خصوصی‌سازی به وکالت از سوی شرکت احیا گستر هرمز به ارزش کل پایه ۲۲ هزار و ۱۹۹ میلیارد و ۷۹۹ میلیون و ۵۶۶ هزار ریال به‌ صورت ۱۰ درصد نقد و بقیه اقساط هشت ساله روانه میز فروش می‌شود. افزون بر این، ۲۷۳ میلیون سهم شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی خلیج‌فارس امروز در بورس اوراق بهادار عرضه می‌شود. ۲۷۳ میلیون و ۵۲۸ هزار سهم معادل 37/78 درصد از سهام شرکت حمل‌و‌نقل بین‌المللی خلیج‌فارس به قیمت پایه هر سهم ۲۳۶۶ ریال در روز ۱۴ اسفندماه جاری در بورس اوراق بهادار عرضه می‌شود. بر اساس این گزارش، این میزان سهام توسط سازمان خصوصی‌سازی به وکالت از سوی شرکت احیا گستر هرمز در حالی به‌صورت ۱۰ درصد نقد و بقیه اقساط روانه میز فروش می‌شود که خریدار باید وجه نقد معامله را طی ۹ روز کاری به حساب این سازمان واریز کند و بقیه را به‌صورت اقساط شش ماهه در مدت شش سال بپردازد. همچنین بلوک 37/78 درصدی سهام شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی خلیج‌فارس در حالی توسط کارگزاری فیروزه آسیا روی میز فروش می‌رود که سود اقساط آن ۱۳ درصد اعلام شده است. گفتنی است‌ این بلوک 37/78 درصدی سهام شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی خلیج‌فارس پیشتر در آذرماه امسال به قیمت پایه هر سهم 000/4 ریال و در دی‌ماه و بهمن‌ماه امسال به قیمت پایه هر سهم 750/2 ریال در بورس اوراق بهادار عرضه شده بود که خریدار نداشت.