آیا گردشگری ایران نیاز به پیوند با اپلیکیشن‌های جهانی دارد؟ سهم ناچیز ایرانی ها از خدمات گردشگری آنلاین

زهرا داستانی
پیوند با اپلیکیشن‌های بین‌المللی یکی از نواقص گردشگری ایران به حساب می‌آید. گرچه در سال‌های اخیر با پا گرفتن استارتاپ‌های گردشگری نرم‌افزارهای متعددی در زمینه سفر از جمله رزرو هتل یا کرایه وسایل حمل و نقل مانند اسنپ و تپسی طراحی و اجرا شده اما این اپلیکیشن‌ها نتوانسته‌اند خلاء موجود برای گردشگران خارجی را در ایران برطرف کنند. این در حالی است که اکثر کشورهای جهان با پیوستن به اپلیکیشن‌های معتبر جهانی توانسته‌اند جایی برای خود در بازار آنلاین گردشگری باز کنند. اما ایران با بومی‌سازی اپلیکیشن‌های ایرانی و نپیوستن به برنامه‌های جهانی، گردشگران خارجی را از دست می‌دهد، گردشگرانی که سال‌ها است برای جذب آنها تدابیر مختلفی اندیشیده می‌شود.
«می‌خواهید پولتان را ذخیره کنید؟»؛ این اولین سوالی است که یک اپلیکیشن جهانی آن را از مخاطبان خود می‌پرسد. برنامه‌ای که برای همه جهانگردها و طبیعت‌گردها معتبر است و نقش آژانس‌هایی را بازی می‌کند که خدمات مسافرتی به افراد عرضه می‌کند با این تفاوت که دسترسی به آن راحت‌تر است و حتی به مهمترین سوالی که از مخاطبان خود می‌پرسد پاسخ می‌دهد یعنی با کنار زدن واسطه‌ها سفری ارزان‌تر را برای مسافران رقم می‌زند.
فرقی نمی‌کند بخواهید از کدام کشور به کدامین کشور جهان سفر کنید، اپلیکیشن TripAdvisor که به معنی «پیشنهاد سفر» است به شما کمک می‌کند که وسیله حمل و نقل، هتل یا سوئیت، رستوران، جاذبه و مکان دیدنی مطلوب خود را انتخاب کنید. تریب ادوایزر اپلیکیشن مادر در زمینه گردشگری و رزرو هتل است که از طریق آن کاربران مکان‌های دیدنی که تا به حال به آنها سفر کرده‌اند را رتبه‌بندی کرده و نکات بد و خوب را در اختیار دیگر کاربران می‌گذارند. به عنوان مثال اگر بخواهید به استانبول ترکیه سفر کنید با مراجعه به این اپلیکیشن می‌توانید پروازتان را رزرو کنید، هتل‌ها یا سایر مکان‌های اقامتی را براساس قیمت یا ویژگی‌های مطلوب، امکانات رفاهی و ... مشاهده کنید. هتل، سوئیت و حتی خانه‌های اجاره‌ای مورد نظر را می‌توان به راحتی از طریق این اپلیشن بعد از پرداخت آنلاین هزینه رزرو کنید و از طریق همین اپلیکیشن نزدیک‌ترین یا با کیفیت‌ترین رستوران از دیدگاه کاربران را پیدا کنید، مکان‌های دیدنی شهر را بیابید و از طریق نظراتی که کاربران در آن درج کرده‌اند اطلاعاتی مفید از تاریخچه آن به دست آورید. همین اپلیکیشن برای رفتن به هتل یا مکان دیدنی می‌تواند شما را راهنمایی کند و با برقراری ارتباط با سایر اپلیکیشن‌ها مانند اوبر خودرو مورد نظر را برای شما کرایه کند که با پرداخت آنلاین و با هزینه‌ای بهینه، شما را به مقصد برساند. اما جالب‌ترین بخش این اپلیکیشن این است که کاربران را از حساب‌ و کتاب‌هایی مربوط به تغییر ارز خلاص کرده است. کاربران به راحتی با انتخاب واحد پولی کشور مورد نظرشان می‌توانند قیمت‌ها را به پول رایج آن کشور ببینند و به راحتی هزینه‌ها را پرداخت‌ کنند.


در این بین اما هتل‌های مختلفی از ایران نیز در این اپلیکیشن به ثبت رسیده‌اند که در کل ایران، هتل زندیه شیراز با 4 و نیم امتیاز و هتل اسپیناس پلاس در میان هتل‌های تهران با 4 امتیاز در صدر جدول حضور دارند. اما در این میان هتل‌هایی که در این اپلیکیشن به ثبت رسیده دچار نواقص عمده‌ای هستند. از مهمترین این نواقص این است که امکان رزرو مستقیم کاربران از طریق این اپلیکیشن در ایران وجود ندارد و گردشگران خارجی که به راحتی در سایر کشورها از این طریق خدمات دریافت می‌کردند در ایران از این موهبت برخوردار نیستند. از سوی دیگر، معدود هتل‌ها و سئویت‌های ایرانی موجود در این اپلیکیشن و سایت تنها به وسیله کاربران خارجی امتیاز دریافت کرده‌اند و کاربران ایرانی حضوری کمرنگ در آن دارند. از دیگر مشکلاتی که کاربران این اپلیکیشن در ایران با آن رو به رو هستند این است که آنها حتی نمی‌توانند از طریق این برنامه با برنامه‌های کرایه تاکسی آنلاینی که در ایران فعال هستند مرتبط شوند چراکه برنامه‌های موبایلی موجود در ایران نیز نسخه بومی شده‌ای هستند که به برنامه‌های جهانی نپیوسته‌اند.
گرچه شاید نقدی که به این اپلیکیشن وارد است حذف آژانس‌ها و راهنمایان تورها باشد اما این اپلیکیشن یکی از ضروری‌ترین راه‌ها برای جذب گردشگر در ایران است. گردشگرانی که دوست ندارند با واسطه به کشورهای مختلف سفر کنند و دوست دارند تجربه‌ای شخصی‌تر از آنچه که تورها برای شان رقم می‌زنند، داشته باشند.
این روزها هم که اینترنت ابزاری قدرتمند برای جستجو و کسب اطلاعات لازم در تمامی امور مربوط به سفر و گردشگری است، این امکان را برای مسافران فراهم کرده است. سرعت بالا، سهولت کار، صرفه جویی در وقت و هزینه و موارد بسیار دیگر تمامی می‌توانند از ویژگی‌های کاربرد اینترنت در برنامه‌ریزی یک سفر باشند.
اگر بخواهیم از مزایای ارائه خدمات مسافرتی آنلاین بگوییم، باید به نکاتی مثبتی همچون دریافت اطلاعات رایگان در حوزه‌های گردشگری و دسترسی به اطلاعات در هر مکان و زمان، راهنمایی و نکات استفاده از اینگونه خدمات به صورت آنلاین اشاره کرد. از طرفی باید در نظر داشت که ارائه خدمات مسافرتی و گردشگری به صورت آنلاین می‌تواند بسیار پرسود بوده و به واسطه طیف وسیعی از مشتریان که می‌توانند به راحتی به این نوع خدمات دسترسی دارند افزایش گردشگران را شاهد بود. البته این نوع گردشگری محدودیت‌های را نیز برای کسانی که دسترسی به اینترنت ندارند یا به آن اطمینان ندارند، ایجاد کند. هر چند با توجه به همین تعداد کاربری که امروزه در اینترنت وجود دارند اگر ارائه اینگونه خدمات به صورت آنلاین و دقیق و بدون نقص صورت گیرد می‌تواند شرایط مناسبی را برای جذب درآمد حاصل کند. ضمن اینکه باید صرفه جویی در زمان را به این نقاط مثبت برای کاربران و مشتریان و هم برای صاحبان آژانس های گردشگری اضافه کرد.
با استفاده از ارائه خدمات گردشگری آنلاین ما به مشتریان اجازه می‌دهیم که انتخاب کنند در چه هتلی قصد اقامت دارند؟ آن هتل چه شرایطی دارد؟ چه قیمتی دارد؟ با چه پروازی به آنجا می‌رسند؟ ترانسفر فرودگاهی به چه شکل است؟ از کجا خرید می‌کنند؟ در چه رستورانی غذا می‌خورند؟ راهنمای دقیق سفر به چه شکل است؟ آیا هتل ارزان قیمت‌تری وجود دارد؟ آیا با پرواز ارزانتری می‌توان به آنجا رسید؟ چه امکاناتی برای خانواده آنها در آنجا وجود دارد؟ و موارد بسیار دیگر.
سایر اخبار این روزنامه
«ابتکار» تقلای ایرانی ها برای سودهای اندک حاصل از افزایش قیمت هارا بررسی می‌کند حرص و آز سوار بر موج بی‌ثباتی 37 اخراج و استعفا، جنجال و تنش مداوم، محصول یک سال ریاست جمهوری ترامپ بوده است خانه تکانی های کاخ سفید نمایندگان از توضیحات آخوندی و ربیعی قانع نشدند جهانبخش محبی نیا باب گفت وگو «ابتکار» از ادامه ماجرای همه پرسی و بایدها و نبایدهای آن گزارش می‌دهد رفراندوم، سیاسی یا غیر سیاسی ؟ آیا موسیقی اصیل ایران رو به فراموشی و زوال می‌رود؟ نت‌های ایرانی در بیم و امید جاودانگی آیا گردشگری ایران نیاز به پیوند با اپلیکیشن‌های جهانی دارد؟ سهم ناچیز ایرانی ها از خدمات گردشگری آنلاین «ابتکار» از دلایل طراحی دومین سوال از رئیس جمهوری گزارش می دهد چرخش از مطالبات مردمی به تسویه حساب سیاسی داویده آستوری، مدافع تیم ملی ایتالیا در خواب درگذشت سری آ در شوک درگذشت کاپیتان فیورنتینا تعبیر رئیس جمهوری از «کم عقلی » ! برخی به بهانه مخالفت با دولت به امید و آینده ملت ضربه می زنند چرا دولت در تحقق مطالبات جوانان عاجز مانده؟ پارسایی از پشت پرده روند واگذاری جعبه سیاه به دادستانی دنا خبر داد