آماده رایزنی و همکاری درباره موضوعات مورد علاقه هستیم




رؤسای جمهوری اسلامی ایران و فرانسه تأکید کردند که برای بنای روابطی مستحکم و باثبات میان دو کشور مصمم هستند و همه تلاش خود را در مسیری که می‌تواند تأمین کننده منافع دو ملت باشد، متمرکز خواهند کرد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری  حسن روحانی عصر دیروز (یکشنبه) در تماس تلفنی «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه با وی، گفت: تصمیم دولت جمهوری اسلامی ایران برقراری یک رابطه باثبات با کشور فرانسه است که این تصمیم، بی تردید در راستای روابط بسیار قدیمی و دوستانه دو ملت ایران و فرانسه است. روحانی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در همه موضوعات اقتصادی، فرهنگی و سیاسی، آماده رایزنی و همکاری مستحکم با فرانسه است.


رئیس جمهوری با قدردانی از مواضع پاریس در قبال برجام و تأکید مجدد بر ضرورت پایبندی همه طرف‌ها به مفاد آن، گفت: تهران تا زمانی که طرف‌های مقابل به برجام عمل کنند، به تعهداتش پایبند خواهد ماند.
روحانی همچنین به برخی زمزمه‌ها درخصوص آنچه که مذاکرات مکمل درباره برجام خوانده می‌شود، اشاره کرد و گفت: هفت کشور با هم توافقی کرده‌ایم که شورای امنیت هم بر آن صحه گذاشته است و ایران کاملاً به تعهداتش در قبال این توافق عمل کرده، اما متأسفانه امریکا پیوسته در مسیر اجرای برجام،  مانع تراشی کرده است.
رئیس جمهوری موضوع گفت‌وگو و همکاری ایران و اروپا راجع به مسائل منطقه‌ای را بسیار خوب خواند اما تأکید کرد که این همکاری هیچ ارتباطی به برجام ندارد و نکته مهم در شرایط کنونی این است که اتحادیه اروپا در جهت پایبندی کامل امریکا به برجام حرکت کند. روحانی بابیان اینکه «به عنوان دو کشور دوست، آمادگی داریم که راجع به موضوعات مورد علاقه با هم رایزنی و همکاری داشته باشیم»، گفت: مبارزه با تروریسم و کمک به مردمی که در سراسر جهان و بویژه در منطقه ما با حملات و مشکلات مواجه‌اند، از جمله موضوعاتی هستند که ایران آماده است با همه کشورهای دوست در ارتباط با این موضوعات، همفکری و همکاری کند.
رئیس جمهوری همچنین به گسترش قحطی و شیوع بیماری‌های مسری در یمن، در کنار بمباران‌های پی در پی شهرهای بی دفاع این کشور اشاره کرد و خواستار حرکت جدی اروپا و بویژه فرانسه برای کمک به مردم مظلوم یمن شد.
روحانی تأکید کرد: ما در یمن شاهد جنایات جنگی هستیم و در این زمینه کشورهایی که سلاح را برای عربستان و ائتلاف عربی تهیه می‌کنند، باید پاسخگو باشند. رئیس جمهوری در ارتباط با لبنان نیز با تأکید بر ضرورت حفظ ثبات و آرامش این کشور ابراز امیدواری کرد که همه گروه‌های لبنانی بتوانند با همفکری و هماهنگی، انتخاباتی خوب و سالم را رقم بزنند.
رؤسای جمهوری دو کشور همچنین ضرورت برقراری سریع‌تر ثبات و آرامش در سوریه را مورد تأکید قرار دادند و  برای آغاز و ادامه حرکت‌های چندجانبه تا رسیدن به سوریه‌ای باثبات اعلام آمادگی کردند. رؤسای جمهوری دو کشور، وزرای خارجه خود را مأمور کردند پیرامون این طرح که در گام نخست ارسال کمک‌های انسانی به مردم سوریه را مدنظر قرار می‌دهد، رایزنی‌های خود را گسترش دهند. روحانی در این گفت‌وگو اظهار داشت: ما کاملا آمادگی داریم در زمینه کمک های انسانی به مردم سوریه، یک همکاری چند جانبه با سایر کشورهای موثر را بنا نهیم. رئیس جمهوری همچنین با اشاره به موضوع سفر آقای مکرون به تهران گفت «از این سفر استقبال می‌کنیم و معتقدیم که همکاری تهران و پاریس می‌تواند در مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی تأثیرگذار باشد.»
رئیس جمهوری فرانسه نیز در این گفت‌وگوی تلفنی با تأکید براینکه «مایلم با ایران یک رابطه روشن، محکم و باثبات را بسازم»، گفت: پاریس همه تلاش خود را برای دفاع از برجام به کار گرفته است و این دفاع، خط روشن و صریح ما است.
امانوئل مکرون با بیان اینکه ایران و فرانسه با توجه به وضعیت موجود در منطقه مسئولیت سنگینی برعهده دارند، همکاری دو کشور را در حوزه مسائل منطقه ای بویژه در ارتباط با سوریه و لبنان ضروری خواند. وی افزود: همیشه تأکید کرده‌ام که ما خواهان مذاکره جدید درباره برجام نیستیم اما مایلیم راجع به موضوعات دیگر گفت‌وگو کنیم.
رئیس جمهوری فرانسه همچنین از علاقه‌مندی کشورش برای پیشبرد طرحی در سوریه با هدف برقراری ثبات و آرامش در این کشور خبر داد و خواهان همکاری ایران در پیشبرد این طرح شد.
مکرون ابراز امیدواری کرد که در اولین فرصت مناسب از جمهوری اسلامی ایران دیدار و با مقامات مختلف کشورمان گفت‌وگو کند.

سایر اخبار این روزنامه
دومی بدون رسول خادم! هر گفت‌وگویی الزاماً مذاکره به معنای خاص آن نیست لزوم حفظ «امید» و «اعتماد» به شبکه بانکی اهمیت سفر وزیر خارجه فرانسه به ایران سودای ترامپ برای ریاست جمهوری مادام العمر ضربان توسعه در قلب صنعت ایران مدل نهایی حذف کنکور را طراحی می کنیم به‌اتهام مرتضوی در پرونده زهرا کاظمی رسیدگی می شود شین‌آبادی‌ها به خارج اعزام می شوند در سیاست‌های رسانه‌ای تجدیدنظر کنیم گفت و گوهای ویژه و اختصاصی «ایران» با اعضای کابینه و فعالان سیاسی نتیجه تکرار اشتباهات نارضایتی و تخریب است غده‌های سرطانی از نظام بانکی خارج شد تا رسیدن به سکوی جهان می‌دوم انتصاب نماینده ولی فقیه درسپاه و رئیس دفتر عقیدتی- سیاسی فرماندهی کل قوا تمدید صدراعظمی آنگلا مرکل ظریف: سه سفیر زن پیشنهاد کرده‌ایم آماده رایزنی و همکاری درباره موضوعات مورد علاقه هستیم پشت صحنه سینمای ایران زیر نورافکن نقد روایتی دیگر از مناقشه «داوری» جاودانگی در خاطرات یک ملت رقابت بر سر یک لقمه نان