سودای ترامپ برای ریاست جمهوری مادام العمر



گروه جهان/    «رئیس جمهوری مادام العمر برای امریکا»؛ باز هم از آن اظهارنظرهایی بود که بر زبان آوردنش از هیچ کس بجز دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پوپولیست امریکا برنمی آمد. او ظهر شنبه به‌وقت محلی در یک ضیافت ناهار در جمع حامیان مالی و طرفداران حزب جمهوریخواه از تمایل خود برای لغو محدودیت دو دوره‌ای کاندیداتوری ریاست جمهوری در قانون اساسی امریکا پرده برداشت و فایل صوتی این سخنرانی که پشت درهای بسته و به‌صورت محرمانه و بدون حضور اصحاب رسانه برگزار شده بود، توسط شبکه خبری سی‌ان‌ان فاش و به بمب خبری روز تبدیل شد.
به‌گزارش «ایران» به نقل از پایگاه خبری بیزینس اینسایدر، رئیس جمهوری امریکا در این سخنرانی که با تشویق‌ها و ابراز احساسات گاه و بیگاه حامیانش همراه بود، با تحسین حزب حاکم کمونیست چین و شی جین پینگ، رئیس جمهوری این کشور به‌خاطر بردن پیش‌نویس لایحه لغو محدودیت دو دوره‌ای برای کاندیداتوری ریاست جمهوری گفت: «او [شی جین پینگ] حالا رئیس جمهوری مادام العمر است. رئیس جمهوری مادام العمر. نگاه کنید، او توانست این کار را بکند و به‌نظرم این عالی است. شاید ما هم روزی این کار را بکنیم.»


ترامپ 71 ساله همچنین در طول سخنرانی خود شی جین پینگ را تحسین کرد و او را یک «جنتلمن بزرگ» توصیف کرد و افزود: «او قدرتمندترین رئیس جمهوری در یکصد سال اخیر است.»
25 فوریه (حدود 9 روز قبل) حزب کمونیست چین لایحه لغو محدودیت دو دوره‌ای برای کاندیداتوری ریاست جمهوری را مطرح و آن را علنی کرد و امروز دوشنبه این لایحه در پارلمان این کشور به رأی گذاشته می‌شود و پیش‌بینی شده که رأی بیاورد.
اما ترامپ در حالی خود را با رئیس جمهوری چین مقایسه کرده و شی جین پینگ را الگوی خود برای رئیس جمهوری مادام العمر شدن قرار داده است که برخلاف بسیاری از کشورهای جهان، مردم چین خاطرات خوش مائو زدونگ، رهبر چین در سال 1950 و دوران طلایی توسعه کشورشان در دوران او را در ذهن دارند و از عملکرد رئیس جمهوری کنونی خود نیز رضایت حداکثری دارند، اما مردم امریکا نه تنها از عملکرد حدود 14ماهه ترامپ راضی نیستند بلکه جامعه امریکایی هیچ پیش زمینه مثبتی برای داشتن رئیس جمهوری مادام العمر ندارد و به محض مطرح شدن چنین مسأله‌ای، آن را با دیکتاتوری، خودکامگی و جاه طلبی مترادف می‌بیند. بویژه اینکه رئیس جمهوری کنونی امریکا در مدت 14 ماهی که در کاخ سفید بوده بارها و بارها خصوصیات ذاتی جاه طلبانه و نژادپرستانه و خودبرتربینانه خود را آشکارا نشان داده است.
به‌گزارش «ایران» به نقل از «استریتز تایم»، از این رو «روهیت خنا»، نماینده دموکرات از ایالت فلوریدا در صفحه توئیتر خود در واکنش به اظهارات ترامپ در ضیافت ناهار حامیان مالی جمهوریخواهان نوشت: «نمی دانم این حرف جوک بود یا نه، هر چه بود، صحبت کردن درباره رئیس جمهوری دائم شدن، غیرامریکایی‌ترین تمایلی است که از سوی یک رئیس جمهوری امریکایی به زبان آورده شد. تن جورج واشنگتن الان در گور می‌لرزد.»
از ابتدای شکل‌گیری امریکا، به‌طور سنتی رؤسای جمهوری این کشور حداکثر دو دوره چهار ساله در این سمت بودند تا اینکه فرانکلین روزولت این رکورد را شکست و 4 دوره رئیس جمهوری شد اما 16 سال ریاست جمهوری روزولت تجربه خوشی برای امریکا نبود و در سال 1951 به قانون اساسی امریکا یک تبصره اضافه شد که به‌موجب آن رؤسای جمهوری نمی‌توانند بیش از دو دوره در انتخابات کاندیدا شوند، اما روز شنبه ترامپ از تمایل خود برای شکستن این سنت دیرینه خبر داد؛ اظهارنظری که آنقدر شوکه‌کننده بود که کاخ سفید را به‌سکوت واداشت و احتمالاً در روزها و ساعات آینده کاخ سفید و مقامات دولت ترامپ و حتی خود ترامپ در توجیه آن ادعا کنند که آقای رئیس جمهوری شوخی کرده است.حتی اگر ترامپ به‌دلیل بی‌تجربگی‌اش در سیاست نداند که ایجاد چنین تغییری در قانون اساسی امریکا بسیار دشوار و شاید هم غیرممکن است، مشاوران او می‌دانند و به او خواهند گفت که برای تغییر دادن این محدودیت لازم است دو سوم نماینده‌های دو حزب دموکرات و جمهوریخواه هر دو مجلس سنا و مجلس نمایندگان با آن موافقت کنند و پس از آن سه چهارم ایالت‌های امریکا آن را تصویب کنند.
در سخنرانی روز شنبه، رئیس‌جمهوری امریکا همچنین از هیلاری کلینتون، رقیب دموکرات خود در انتخابات ریاست جمهوری 2016 بار دیگر انتقاد کرد و نظرش را درباره یک «سیستم فاسد» بیان کرد. او با به کار بردن عبارت سیستم فاسد در واقع پلیس فدرال امریکا را زیر سؤال برد و اف بی‌آی را متهم کرد که در پرونده ایمیل‌های هیلاری اغماض کرده و در عوض در پرونده تبانی احتمالی تیم انتخاباتی‌اش با روس‌ها بیش از اندازه و بی‌مورد سختگیری می‌کند. ترامپ همچنین حمله به عراق را «بدترین تصمیمی که تاکنون گرفته شده است» خواند و با لحنی طعنه‌آمیز جورج بوش، رئیس‌جمهوری سابق امریکا را یک «نخبه واقعی دیگر» توصیف کرد.
البته هیچ یک از اظهارات رئیس جمهوری جنجالی امریکا به اندازه ابراز تمایلش برای رئیس جمهوری دائم شدن مورد توجه رسانه‌های امریکایی قرار نگرفت و بسیاری از رسانه‌ها با اشاره به این مسأله که ترامپ از حدود 10 روز قبل نیز در مقابل اخبار مربوط به احتمال لغو محدودیت دو دوره‌ای برای کاندیداتوری ریاست جمهوری در چین سکوت اختیار کرد، نوشتند 10 روز قبل کسی نمی‌توانست این سکوت را معنا کند اما سخنرانی روز شنبه ترامپ بخوبی نشان داد سکوتش علامت رضایت است و او نه تنها از چنین طرحی استقبال می‌کند بلکه سودای اجرای آن در امریکا را نیز در سر می‌پروراند.
در روزهای اخیر ترامپ در پاسخ به سؤال خبرنگاران درباره رئیس جمهوری مادام العمر شدن شی جین پینگ گفته بود این مسأله داخلی است و مایل نیست درباره‌اش اظهارنظر کند.

نیم نگاه
مردم امریکا نه تنها از عملکرد حدود 14 ماهه ترامپ راضی نیستند بلکه جامعه امریکایی هیچ پیش زمینه مثبتی برای داشتن رئیس جمهوری مادام العمر ندارد و به محض مطرح شدن چنین مسأله‌ای، آن را با دیکتاتوری، خودکامگی و جاه طلبی مترادف می‌بیند
از ابتدای شکل‌گیری امریکا، به‌طور سنتی رؤسای جمهوری این کشور حداکثر دو دوره چهار ساله در این سمت بودند تا اینکه فرانکلین روزولت این رکورد را شکست و 4 دوره رئیس جمهوری شد اما در سال 1951 به قانون اساسی امریکا یک تبصره اضافه شد که به‌موجب آن رؤسای جمهوری نمی‌توانند بیش از دو دوره در انتخابات کاندیدا شوند
برای تغییر دادن این محدودیت لازم است دو سوم نماینده‌های دو حزب دموکرات و جمهوریخواه هر دو مجلس سنا و مجلس نمایندگان با آن موافقت کنند و پس از آن سه چهارم ایالت‌های امریکا آن را تصویب کنند

سایر اخبار این روزنامه
دومی بدون رسول خادم! هر گفت‌وگویی الزاماً مذاکره به معنای خاص آن نیست لزوم حفظ «امید» و «اعتماد» به شبکه بانکی اهمیت سفر وزیر خارجه فرانسه به ایران سودای ترامپ برای ریاست جمهوری مادام العمر ضربان توسعه در قلب صنعت ایران مدل نهایی حذف کنکور را طراحی می کنیم به‌اتهام مرتضوی در پرونده زهرا کاظمی رسیدگی می شود شین‌آبادی‌ها به خارج اعزام می شوند در سیاست‌های رسانه‌ای تجدیدنظر کنیم گفت و گوهای ویژه و اختصاصی «ایران» با اعضای کابینه و فعالان سیاسی نتیجه تکرار اشتباهات نارضایتی و تخریب است غده‌های سرطانی از نظام بانکی خارج شد تا رسیدن به سکوی جهان می‌دوم انتصاب نماینده ولی فقیه درسپاه و رئیس دفتر عقیدتی- سیاسی فرماندهی کل قوا تمدید صدراعظمی آنگلا مرکل ظریف: سه سفیر زن پیشنهاد کرده‌ایم آماده رایزنی و همکاری درباره موضوعات مورد علاقه هستیم پشت صحنه سینمای ایران زیر نورافکن نقد روایتی دیگر از مناقشه «داوری» جاودانگی در خاطرات یک ملت رقابت بر سر یک لقمه نان