به‌اتهام مرتضوی در پرونده زهرا کاظمی رسیدگی می شود



عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران اعلام کرد: به اتهام دادستان سابق تهران (سعید مرتضوی) در پرونده زهرا کاظمی در دادسرای جنایی تهران رسیدگی خواهد شد. وی درعین حال تأکید کرد که معتقدیم اخذ نظر از سایر نهادهای امنیتی برای مرجع قضایی رسیدگی کننده مفید خواهد بود.
به گزارش میزان، دادستان تهران روز گذشته در بیست و نهمین جلسه شورای معاونان دادسرای تهران در واکنش به اظهارات یونسی، به تشابه‌سازی میان حوادث از سوی برخی مسئولان انتقاد کرد. وی با اشاره به توضیحات وزیر اسبق اطلاعات مبنی بر جاسوس نبودن زهرا کاظمی و اظهار تشابه آن با خودکشی کاووس سید امامی گفت: چرا پس از ۱۴ سال از فوت زهرا کاظمی یک باره چنین تجزیه و تحلیل‌هایی درباره پرونده‌ای که سال‌ها از آن می‌گذرد، به عمل می‌آید؟ لازم است به این موضوع که پرونده دادستان سابق در مورد خانم کاظمی مفتوح است و رسیدگی به این پرونده ارتباطی به اظهارات وزیر اسبق اطلاعات ندارد، ضمن اینکه این تشابه‌سازی‌ها و ادعای اینکه واجا (وزارت اطلاعات) مرجع تشخیص جاسوسی است و لذا قوه قضائیه نمی‌تواند اتهام جاسوسی را احراز کند، سخن بی‌مبنایی است که تأثیری در روند رسیدگی به پرونده‌های متهمان به جاسوسی در قوه قضائیه نخواهد داشت.


جعفری دولت آبادی تأکید کرد به اتهام دادستان سابق تهران در پرونده زهرا کاظمی در دادسرای جنایی تهران رسیدگی خواهد شد. زهرا کاظمی عکاس ایرانی-کانادایی بود که تیرماه 1382 به دلیل ضرب و شتم در زندان اوین، سرش به جدول جوی کنار خیابان این زندان خورد و یک هفته بعد در بیمارستان درگذشت.
14 سال پس از این واقعه، علی یونسی وزیر اطلاعات دولت اصلاحات در گفت‌وگو با «ایران» از نقش سعید مرتضوی، دادستان وقت تهران در مرگ زهرا کاظمی پرده برداشت. یونسی گفت که در پرونده زهرا کاظمی دادستان وقت (سعید مرتضوی) اصرار داشت که وی جاسوس است و حتی نظریه کارشناسان وزارت اطلاعات مبنی بر جاسوس نبودن او را رد کرد.
 دادستان تهران در بخش دیگری از سخنان خود، نسبت به هجمه به دستگاه قضایی، حمایت از آشوبگران و همچنین حمایت از چند زنی که کشف حجاب کرده‌اند، انتقاد کرد و گفت: عده‌ای دایه مهربان‌تر از مادر شده‌ و اقدام جمهوری اسلامی در زمینه عفاف و حجاب را با اقدام رضاخان مقایسه می‌کنند؛ این در حالی است  که کشف حجاب جرم بوده و از پلیس می‌خواهیم به وظیفه خود عمل کند؛ ضمن اینکه جمهوری اسلامی نظامی دینی است و تجاهر به بدحجابی جرم است. زنان مسلمان و متدین چنین امری را نمی‌پسندند.  داستان تهران همچنین مطالبه جدی مردم از دستگاه قضایی در خصوص متهمان پرونده آشوب در منطقه پاسداران را محاکمه سریع و علنی متهمان دانست.و گفت:  حجم ناامنی حاصل از این حادثه، برخورد قاطع و سریع دادستانی را می‌طلبید و لذا فردای آن روز هفت معاون دادستان و سی قاضی بسیج شدند که تحقیق از کلیه متهمان و تعیین تکلیف آنها را در همان روز به‌دنبال داشت. دادستان تهران با اشاره به برگزاری جلسات متعدد با پلیس و نهاد‌های امنیتی اظهار داشت: تحقیقات پلیس ظرف روز‌های اخیر به پایان رسیده و وزارت اطلاعات نیز در حال انجام تحقیقات تکمیلی است. دادستان تهران همچنین از اعزام یکی از معاونان دادسرا به منطقه پاسداران جهت ارزیابی میزان خسارات وارده به مردمی که آشوبگران در جریان تعقیب پلیس و پیش از آن به منازل آنها وارد شده بودند، خبر داد که منتهی به ارائه شکواییه از سوی برخی مالکان منازل به دادستانی تهران شد. دادستان تهران با اشاره به برنامه‌ریزی دادسرای تهران از ارسال حداقل ۲۰ پرونده اتهامی به دادگاه ظرف 10 روز آینده خبر داد و با اعلام اینکه دادستانی در مقابل آزمون بزرگی قرار گرفته است، گفت: اگرچه آشوب‌های فتنه سال ۱۳۸۸ را پشت سر گذاشته‌ایم؛ اما در این حد نبود که منطقه‌ای از شهر به ناامنی کشیده شود و به مأموران ناجا به طرز وحشیانه‌ای حمله گردد.

برش
مرتضوی با وجود کیفرخواست 50 صفحه‌ای دادستان شد

دیروز سید ناصر قوامی در آن زمان رئیس کمیسیون قضایی مجلس بود. در این باره به جماران گفت: وقتی اسم ایشان برای دادستانی مطرح شد یک کیفرخواست انتظامی 50 صفحه‌ای از ایشان برای نمایندگان ارسال شد. این کیفرخواست شامل بند‌های زیادی در مورد تخلفات ایشان بود که هر کدام از آنها می‌توانست موجب اخراج مرتضوی شود. اصلاً دادستان انتظامی قضات همان زمان تقاضای اخراج او را کرده بود. ولی متأسفانه علاوه بر اینکه به آن کیفرخواست انتظامی رسیدگی نشد ایشان را به دادستانی تهران منصوب کردند.
سایر اخبار این روزنامه
دومی بدون رسول خادم! هر گفت‌وگویی الزاماً مذاکره به معنای خاص آن نیست لزوم حفظ «امید» و «اعتماد» به شبکه بانکی اهمیت سفر وزیر خارجه فرانسه به ایران سودای ترامپ برای ریاست جمهوری مادام العمر ضربان توسعه در قلب صنعت ایران مدل نهایی حذف کنکور را طراحی می کنیم به‌اتهام مرتضوی در پرونده زهرا کاظمی رسیدگی می شود شین‌آبادی‌ها به خارج اعزام می شوند در سیاست‌های رسانه‌ای تجدیدنظر کنیم گفت و گوهای ویژه و اختصاصی «ایران» با اعضای کابینه و فعالان سیاسی نتیجه تکرار اشتباهات نارضایتی و تخریب است غده‌های سرطانی از نظام بانکی خارج شد تا رسیدن به سکوی جهان می‌دوم انتصاب نماینده ولی فقیه درسپاه و رئیس دفتر عقیدتی- سیاسی فرماندهی کل قوا تمدید صدراعظمی آنگلا مرکل ظریف: سه سفیر زن پیشنهاد کرده‌ایم آماده رایزنی و همکاری درباره موضوعات مورد علاقه هستیم پشت صحنه سینمای ایران زیر نورافکن نقد روایتی دیگر از مناقشه «داوری» جاودانگی در خاطرات یک ملت رقابت بر سر یک لقمه نان