تا رسیدن به سکوی جهان می‌دوم








محمد محمدی سدهی
به نظر می رسد که از حالا می توان شانس یک مدال آوری خوب دیگر را در بازی‌های آسیایی 2018 جاکارتا و المپیک 2020 توکیو برای دوومیدانی قائل بود. صحبت از حسن تفتیان است. دوومیدانی کار 24 ساله ای که حالا با شگفتی‌سازی در رقابت های داخل سالن جهانی که در بیرمنگام انگلیس برگزار شد، به مقام پنجم جهان دست یافت و نام خود را بار دیگر مطرح کرد. این سریع‌ترین دونده ایران که عنوان یوزپلنگ ایرانی را یدک می کشد، در گفت و گو
 با «ایران» درباره شرایط خود بعد از این نتیجه تاریخی صحبت کرده است.

دونده تاریخ‌ساز کشورمان درخصوص مسابقات جهانی بیرمنگام به خبرنگار «ایران» می‌گوید: «بهترین فینال دوی 60 متر جهان شنبه شب برگزار شد، مسابقاتی که تمامی رکورددارهای جهان و آسیا در آن حضور داشتند و در حقیقت در فینال، بهترین‌های جهان گردهم آمدند. خیلی خوشحالم که به عنوان یک ایرانی برای اولین بار در طول تاریخ در جمع 8 فینالیست مسابقات جهانی حضور داشتم، البته نه تنها حضور داشتم بلکه تلاش کردم و توانستم مقام پنجم جهان را کسب کنم که این برای من بسیار ارزشمند بود.»
حسن تفتیان ادامه می‌دهد: «در رشته ما اختلاف بین نفرات بسیار کم است و این صدم ثانیه‌ها است که نفر برتر را مشخص می‌کند، این از حساسیت‌ها و ظرافت‌های بالای رشته ما به حساب می‌آید. این موضوع نشان می‌دهد که چقدر امکانات و پشتیبانی از ورزشکار برای رسیدن به یک هدف و یک قهرمانی می‌تواند مهم باشد. من به خاطر یک صدم ثانیه می‌توانستم چهارم دنیا شوم اما پنجم دنیا شدم. ما باید خیلی تلاش کنیم تا بتوانیم این یک صدم ثانیه‌ها را کم کنیم و روزی به بهترین جایگاه‌ها دست یابیم. دوومیدانی ایران پتانسیل رسیدن به سکوهای جهان را دارد و ان‌شاءالله بزودی این اتفاق خواهد افتاد اما ....»
او بیان می‌کند: «از کسانی که باعث شدند تا به عنوان اولین ایرانی در جمع 8 نفر برتر دنیا قرار بگیرم، تشکر می‌کنم. کار من انفرادی نبوده و تنها من به عنوان نماینده یک تیم بزرگ و یک کشور بزرگ در خط استارت قرار گرفتم و در این مسابقات به نمایندگی از طرف تمامی ایرانی‌ها شرکت کردم، قطعاً پشت سر من حمایت‌ها و دعاهای همه مردم ایران بود.»
این دونده نامدار کشورمان با اشاره به این موضوع که خیلی وقت بود ما برای رسیدن به فینال مسابقات جهانی تلاش می‌کردیم، می‌افزاید: «خدا را شکر می‌کنم که این اتفاق افتاد، البته من و مربی‌ام پیش‌بینی‌چنین روزی را می‌کردیم اما مشکلاتی هم داشتم، به خاطر مشکلات ویزا 12 ساعت پیش از برگزاری مسابقات به بیرمنگام رسیدم و علاوه بر این شرایط بد جوی هم باعث شد تا من با قطار به بیرمنگام بروم به خاطر این مسائل کاملاً آماده نبودم.»
او احساس خود را از کسب این مقام تاریخی این گونه بیان می‌کند: «کسب این مقام حس قابل توصیفی داشت، زمانی که می‌بینید در خط استارت و در کنار برترین دوندگان دنیا قرار گرفتید انگیزه تان و تلاشتان چندین برابر می‌شود تا جای آنها باشید و حتی دوندگان دیگر از مسابقه دادن در کنار شما لذت ببرند و این حس را تجربه کنند.»
تفتیان می‌افزاید: «5 سال پیش کسی فکرش را نمی‌کرد که دوی سرعت ایران به اینجا برسد، حتی حضورمان در فینال بازی‌های آسیایی دوره گذشته در اینچئون هم اتفاق بزرگی بود اما امروز به کمک خیلی‌ها این اتفاق افتاد و ما یکی از مدعیان دوی سرعت در آسیا هستیم و حتی در جهان هم حرف‌های زیادی برای گفتن داریم و مدعی هستیم. اگر امکانات و شرایط بهتری در اختیارمان باشد، قطعاً این افتخارات در جهان هم تکرار خواهد شد.»
دونده تاریخ ساز کشورمان درخصوص بازی‌های آسیایی جاکارتا می‌افزاید: «برای بازی‌های آسیایی کار سختی دارم و رقیبانم برای این مسابقات در جهان کاملاً شناخته شده هستند پس ما بازی‌های آسیایی را باید به چشم مسابقات جهانی ببینیم و باید جهانی گام برداریم و جهانی تمرین کنیم، چون رقبای آسیایی ما با بهترین مربیان و کمپ‌های تمرینی گام در مسابقات خواهند گذاشت. رقیبان ما در کمپ‌های امریکایی تمرین می‌کنند و برای بازی‌های آسیایی با این امکانات ویژه آماده می‌شوند.»

فاصله 9 صدم ثانیه‌ای یوزپلنگ با مدال

حسن تفتیان، سریع‌ترین مرد ایران و تنها نماینده دوومیدانی کشورمان در مسابقات قهرمانی جهان در بیرمنگام انگلیس، موفق شد با ثبت زمان 57/6ثانیه از دور نیمه نهایی 60 متر به مرحله فینال صعود کند. این اولین بار در تاریخ دوومیدانی ایران است که یک دونده به فینال مسابقات داخل سالن جهان صعود می‌کند. تفتیان بامداد یکشنبه در فینال با رکورد 51/6ثانیه به مقام پنجم جهان دست یافت و تاریخ‌ساز شد. کریستین کولمن از امریکا که رکورددار جهان است، با ثبت زمان 34/6 ثانیه به مقام قهرمانی دست یافت و دونده چینی با ثبت زمان 42/6 رده سوم را از آن خود کرد. در واقع تفتیان 9 صدم ثانیه برای رسیدن به مدال جهان کم آورد. این موفقیت تفتیان در حالی به دست آمده که شاید 5 سال قبل، کمتر کسی فکر می‌کرد روزی برسد که دوی سرعت ایران در جهان و حتی آسیا حرفی برای گفتن داشته باشد و به مدال جهانی آنقدر نزدیک باشد اما حالا با کمترین امکانات و توجهات، این اتفاق افتاده است.
تفتیان که روند رو به رشدی را در 3-2 سال گذشته داشته و با قهرمانی‌های پیاپی در آسیا، دوی سرعت ایران را به جایگاه خوبی رسانده در مسابقات جهانی داخل سالن، کاری کرد کارستان. یوزپلنگ ایرانی که اهل تربت حیدریه‌ است، سال 91 با قهرمانی در سریلانکا، سریع ترین دونده جوان آسیا شد و از همان زمان بود که نامش بر سر زبان‌ها افتاد و روند رو به رشد خود را تا به امروز ادامه داد. مدال طلا در مسابقات دوومیدانی داخل سالن قهرمانی آسیا، بازی‌های آسیایی داخل سالن، صعود به نیمه نهایی المپیک و مسابقات جهانی، قهرمانی مسابقات بین‌المللی مادرید، قهرمانی 100 متر آسیا در سال 2017 و حالا مقام پنجم جهان در داخل سالن بیرمنگام، از جمله افتخارات تفتیان در چند سال گذشته بوده است و این موفقیت‌های او باعث شده تا حساب ویژه‌ای روی او برای کسب مدال در بازی‌های آسیایی 2018 جاکارتا باز شود.
سایر اخبار این روزنامه
دومی بدون رسول خادم! هر گفت‌وگویی الزاماً مذاکره به معنای خاص آن نیست لزوم حفظ «امید» و «اعتماد» به شبکه بانکی اهمیت سفر وزیر خارجه فرانسه به ایران سودای ترامپ برای ریاست جمهوری مادام العمر ضربان توسعه در قلب صنعت ایران مدل نهایی حذف کنکور را طراحی می کنیم به‌اتهام مرتضوی در پرونده زهرا کاظمی رسیدگی می شود شین‌آبادی‌ها به خارج اعزام می شوند در سیاست‌های رسانه‌ای تجدیدنظر کنیم گفت و گوهای ویژه و اختصاصی «ایران» با اعضای کابینه و فعالان سیاسی نتیجه تکرار اشتباهات نارضایتی و تخریب است غده‌های سرطانی از نظام بانکی خارج شد تا رسیدن به سکوی جهان می‌دوم انتصاب نماینده ولی فقیه درسپاه و رئیس دفتر عقیدتی- سیاسی فرماندهی کل قوا تمدید صدراعظمی آنگلا مرکل ظریف: سه سفیر زن پیشنهاد کرده‌ایم آماده رایزنی و همکاری درباره موضوعات مورد علاقه هستیم پشت صحنه سینمای ایران زیر نورافکن نقد روایتی دیگر از مناقشه «داوری» جاودانگی در خاطرات یک ملت رقابت بر سر یک لقمه نان