کم‌عقل !

 حسن روحانی بازهم براساس رویه ثابت 5 سال گذشته به منتقدانش حمله کرد. این بار مخاطب اظهارات توهین‌آمیز روحانی، تنها منتقدان برجام و عملکرد دولت در حوزه دیپلماسی نبودند؛ او این بار ترجیح داد به جای حمله به بخشی از منتقدان، همه آنها را خطاب قرار دهد و از حساب و کتاب و چرتکه‌اندازی خود درباره منتقدان بگوید و چنین نتیجه‌گیری کند که براساس محاسباتش «کسانی که با دولت مخالفت می‌کنند، کمبود عقل دارند». او که پیش از این منتقدان خود را افرادی بی‌سواد، جیب‌بر و بزدل خوانده بود و آنها را حواله به جهنم داده بود، دیروز حرف آخر خود درباره انتقاد از دولت را بیان کرد و گفت که «مخالفت با دولت معنی ندارد». او به رسم سابق خود، ادعایی را بیان کرد که هیچ‌کس به درستی نمی‌داند مخاطب روحانی در این باره کیست؟ روحانی بدون نام بردن از شخص، گروه و جریانی مدعی این شد کسانی تلاش می‌کنند به دستاورد(!) دولت او در مهار تورم و یک رقمی کردن تورم صدمه بزنند. روحانی این عده را نیز همردیف منتقدانش«کم‌عقل» خواند. اظهارات روحانی
البته دیروز بدون پاسخ نماند و دقایقی پس از انتشار آن، نمایندگان مجلس شورای اسلامی به آن واکنش نشان دادند. نمایندگان مجلس مخاطب این توهین‌های روحانی را نمایندگان موافق طرح سوال از رئیس‌جمهور دانستند. آنان به روحانی توصیه کردند دولتی که ادعای دسترسی آزاد به اطلاعات و استقبال از نقد دارد، باید حرف منتقدان را بشنود.
براساس این گزارش، حسن روحانی دیروز یکشنبه در جمع مدیران بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری در پنجاه‌وهفتمین مجمع سالانه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: اگر اعتماد بین مردم و دولت مستحکم باقی بماند و به آینده امیدوار باشیم همه امور در مسیر درست قرار می‌گیرد. ما کشوری دارای توانمندی‌های فراوان، سرمایه‌های بزرگ و ملتی بزرگ‌تر هستیم  و می‌توانیم از مسائل بزرگ عبور کنیم. در سال 92 اگر ما می‌گفتیم سال 95 تورم ما تک‌رقمی خواهد شد، باور این مطلب برای خود شماها که مسؤول اقتصادی، امور بانکی و پولی کشور هستید سخت بود. به گزارش فارس، وی با بیان اینکه ما امروز به تورم تک‌رقمی رسیده ایم و
این دستاورد بزرگی است که باید آن را حفظ کنیم، گفت: من بی‌خبر نیستم از افرادی که تلاش می‌کنند این دستاورد صدمه ببیند. البته این از روی کم‌عقلی است. وقتی حساب می‌کنم، می‌بینم کسانی که با دولت مخالفت می‌کنند، بیشتر بر مبنای کمبود عقل است. مخالفت با دولت معنی ندارد، مبارزه با دولت یعنی مبارزه با منافع ملی و منافع یک ملت، ضربه زدن به امید یک ملت و ضربه زدن به اعتماد مردم. روحانی خاطرنشان کرد: بزرگ‌ترین اعتماد مردم در بخش اقتصادی به بانک مرکزی و بانک‌ها باید باشد و به اعتقاد من این اعتماد بیشتر از چند سال پیش است چون در این مدت هم نظارت بانک مرکزی دقیق‌تر شده و هم برخی غده‌های سرطانی از بدنه اقتصاد جدا شده و هم سرمایه بانک‌ها بیشتر شده است. دقایقی پس از انتشار این اظهارات حسن روحانی، نمایندگان مجلس به این اظهارات واکنش نشان دادند. سیدحسین نقوی‌حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی طی تذکری شفاهی در صحن علنی مجلس با اشاره به اینکه دولت در 5 سال گذشته، یک سفر استانی به شهرستان‌های استان تهران نداشته است، گفت: با اهانتی که رئیس‌جمهور امروز به منتقدان کردند ما می‌ترسیم انتقاد کنیم، چون ایشان هر بار به منتقدان توهین می‌کنند.


نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه در سطح ریاست‌جمهوری نیست که به منتقدان اهانت کند، بیان داشت: برخی اقدامات دولت درست نیست، دولت باید به انتقادات گوش کند؛ دولت که ادعای دسترسی آزاد به اطلاعات و استقبال از نقد دارد باید حرف منتقدان را بشنود.
اهانت روحانی به نمایندگان سؤال‌کننده
علاوه بر نقوی‌حسینی، اکبر ترکی، نماینده مردم فریدن، فریدون‌شهر، بوئین و چادگان در مجلس شورای اسلامی نیز به این اظهارات توهین‌آمیز حسن روحانی واکنش نشان داد. او در گفت‌وگو با فارس، گفت: اهانت از سوی هر کسی که صورت گیرد بد است اما از سوی خواص از جمله رئیس‌جمهور بسیار بدتر.
وی با تأکید بر اینکه سخن رئیس‌جمهور در کم‌عقل خواندن منتقدان کاملاً صراحت داشته و جای هیچ‌گونه توجیهی برای آن وجود ندارد، اظهار داشت: این تناقض جای سوال دارد، چرا که آقای روحانی با شعار آزادی بیان از مردم رأی گرفته است، پس چگونه امروز منتقدان دولتش را کم‌عقل می‌خواند.
ترکی با اشاره به طرح 2 سوال از رئیس‌جمهور از سوی نمایندگان مجلس گفت: رئیس‌جمهور در مجمع سالانه بانک مرکزی به منتقدان توهین کرده و با توجه به اینکه یکی از سوالات نمایندگان مجلس مستقیماً درباره مؤسسات مالی و کوتاهی‌های بانک مرکزی در این زمینه است، عبارت «کم‌عقل» از سوی رئیس‌جمهور درباره منتقدان به نمایندگان مجلس بازمی‌گردد.
وی ادامه داد: مجلس از آقای روحانی درباره عملکرد مؤسسات مالی و اعتباری سوال کرده است اما دولتی‌ها با لابی نمایندگان را منصرف می‌کنند و امروز نیز آقای رئیس‌جمهور به جای اینکه پاسخگوی مجلس باشد، به نمایندگان سوال‌کننده اهانت می‌کند. نماینده مردم فریدن در مجلس شورای اسلامی گفت: مردم به مسائل آگاه بوده و بهترین قاضی هستند و آن کس که اهانت می‌کند خود ضرر می‌کند.