ترامپ: دوره ریاست جمهوری در آمریکا باید دائمی باشد


حزب کمونیست چین روز یک شنبه با برداشتن محدودیت قانونی برای انتخاب مجدد رئیس‌جمهور برای دوره سوم یا بیشتر راه را عملا برای ریاست جمهوری مادام‌العمر شی‌جین پینگ رئیس‌جمهور 71 ساله کنونی این کشور هموار کرد. این تصمیم با واکنش منفی کشورهای غربی همراه بود اما به نوشته سی‌ان‌ان دونالد ترامپ که در غالب موارد خلاف جهت آب شنا می‌کند، از این تصمیم استقبال کرده است.
فراتر از استقبال، ترامپ روز شنبه در سخنانی در ناهار خصوصی در عمارت شخصی خود در«مارالاگو» ایالت فلوریدا در جمع محدودی از کمک‌ دهندگان مالی به حزب جمهوریخواه، گفته که ممکن است چنین کاری در آینده آمریکا هم انجام شود. در واکنش به این سخنان ترامپ حاضران جمع دست زده و خندیده‌اند.ترامپ در این باره گفته است: رئیس‌جمهوری چین حالا رئیس‌جمهوری مادام العمر است. رئیس‌جمهوری مادام. «کار او عالی است و ببینید که چطور او موفق به انجام چنین کاری شد. به نظرم کار او خارق‌العاده است. شاید ما هم باید روزی چنین کاری کنیم.» ترامپ در ادامه با تمجید از همتای چینی خود، گفت: «شی جین پینگ مرد بزرگی است. او قدرتمندترین رئیس‌جمهور چین در قرون گذشته است. در سفری که در ماه نوامبر به چین داشتم او به گرمی از من استقبال کرد.» ترامپ در ادامه از سیستم سیاسی آمریکا انتقاد کرد و گفت: این سیستم را یک سیستم فاسد خواند که حقوق مردم در آن رعایت نمی‌شود. گرچه لحن ترامپ طنزآلود بود اما در توئیتر واکنش‌های بسیاری را در پی داشت. یکی از قانونگذاران دموکرات از ایالت کالیفرنیا گفت: این حرف‌ها جوک باشد یا نباشد، اینکه درباره ریاست جمهوری ابدی مثل شی جین‌پینگ حرف بزنید، غیر آمریکایی‌ترین احساس یک رئیس‌جمهوری آمریکایی می‌تواند باشد. تن جورج واشنگتن در گور لرزید. کاخ سفید نیز اعلام کرده است، پیشنهاد چین در برداشتن محدودیت مدت زمان ریاست جمهوری در این کشور یک مسئله داخلی چین است.سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد: بر این باورم که این تصمیم از سوی دولت چین بهترین گزینه برای این کشور است. وی ادامه داد: محدودیت زمانی برای ریاست جمهوری مسئله‌ای است که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا نیز در ایالات متحده از آن حمایت می‌کند، اما این تصمیمی است که به خود چین ربط دارد.
گفتنی است تا سال‌های جنگ دوم جهانی محدودیت قانونی برای روسای ایالات متحده آمریکا درباره دوران حضور در کاخ سفید وجود نداشت و به همین سبب «فرانکلین دلانو روزولت» رئیس‌جمهوری اسبق آمریکا برای چهار دوره در کاخ سفید بود و در بحبوحه دوره چهارم ریاست جمهوری خود درگذشت. پس از درگذشت روزولت، قانونگذاران کنگره آمریکا متممی به قانون اساسی این کشور افزودند و محدودیت حضور روسای جمهور در کاخ سفید را به دو دوره چهارساله منحصر کردند.
تهدید علیه اروپا


از سوی دیگر در ادامه تنش‌های اقتصادی بین اروپا و آمریکا که رسانه‌ها از آن با عنوان جنگ تجاری یاد می‌کنند دونالد ترامپ، در راستای تداوم فشار بر شرکای تجاری آمریکا، خودروسازان اروپایی را تهدید کرد در صورتی که اتحادیه اروپا طرح او برای اعمال تعرفه‌های بالا بر واردات فولاد و آلومینیوم را تلافی کنند، آمریکا نیز بر واردات خودروهای آنها مالیات اعمال خواهد کرد. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، این اظهارات دونالد ترامپ نشان می‌دهد که او حاضر به چشم‌پوشی از منافع تجاری آمریکا نیست و در عین حال زنگ خطر را برای شرکای تجاری خارجی آمریکا درخصوص تشدید یک جنگ تجاری به صدا درمی‌آورد.ترامپ در توئیتر نوشت: اگر اتحادیه اروپا می‌خواهد تعرفه‌های سنگین و همچنین موانع خود را برای شرکت‌های آمریکایی که در آنجا فعالیت می‌کنند باز هم افزایش دهد، ما هم علیه خودروهای آنها که به آسانی به داخل آمریکا سرازیر می‌شوند، مالیات اعمال خواهیم کرد. ترامپ همچنین در اظهاراتی در یک مراسم جذب کمک‌های مالی از اروپا انتقاد کرد و گفت: اتحادیه اروپا نسبت به ما بی‌رحم بوده است. آنها با همدیگر باندی تشکیل داده‌اند تا در تجارت آمریکا را شکست دهند.