شبح پوپوليسم روی سر ايتاليا


گروه بين الملل: شهروندان ايتاليايي درحالي خود را آماده شرکت در انتخابات روز يکشنبه کردند که نگراني نسبت به نتيجه انتخابات در سراسر اروپا وجود دارد و بسياري معتقدند برنده اين انتخابات نشانگر قدرت يا ضعف پوپوليسم در اتحاديه اروپا است. 
انتظار نمي‌رود هيچ حزبي در اين انتخابات بتواند به اکثريت پارلماني دست يابد. مهاجرت و بي‌کاري مهم‌ترين موضوع‌هاي اين انتخابات بوده‌اند. حزب دموکراتيک حاکم، جنبش پوپوليستي پنج ستاره وحزب راست افراطي لگا نورد مخالف مهاجرت در آخرين فعاليت تبليغاتي خود وعده پيروزي را دادند.نظرسنجي‌ها نشان مي‌دهد ائتلاف راست ميانه به رهبري سيلويو برلوسکوني، بزرگ‌ترين جناح در مجلس آتي ايتاليا باشد.به گزارش رويترز، جنبش "پنج ستاره" ايتاليا در آستانه انتخابات پارلماني به حاميانش وعده داد پيروزي نزديک است، اما رقباي اين حزب نگران گسترش محبوبيت تفکرات اين حزب هستند که مغاير اصول متعارف اقتصادي، اجتماعي و سياسي در جامعه است.
 نتايج نظرسنجي‌ها درباره انتخابات پارلماني يکشنبه نشان مي‌دهد که "پارلمان معلق" شکل مي‌گيرد و ائتلاف سيلويو برلوسکني، نخست‌وزير سابق ايتاليا متشکل از گروه‌هاي راست‌ميانه و حزب لگا نورد بزرگترين بلوک پارلماني و جنبش پنج‌ ستاره، بزرگترين حزب مستقل مي‌شود. رهبران جنبش ۵ ستاره با سياست‌هاي انقباضي مخالف هستند و خواهان يافتن جايگزيني براي يورو، واحد پول ايتاليا هستند. آنها همچنين با واکسيناسيون اجباري مخالف هستند. حزب حاکم چپ‌ميانه ايتاليا موسوم به حزب دموکراتيک (PD) نتوانست روي بهبود متزلزل اقتصادي در پي بدترين رکود از جنگ جهاني دوم سرمايه‌گذاري کند و ائتلاف تحت رهبري آن احتمالا در جايگاه سوم قرار مي‌گيرد. ماتيو رينسي نخست وزير پيشين اين کشور و عضو حزب دموکراتيک چپ ميانه هشدار داد که ايتاليا در يک "چهارراه" آزمون قرار گرفته است. 
اظهارات رينسي با توجه به حمايت روز افزون از احزاب راست افراطي و جنبش چپگراي پنج ستاره صورت گرفته است. ماتيو رينسي در آخرين روز کمپين‌هاي انتخاباتي گفت: «ما در چهارم مارچ ما خطر افتادن اين کشور را در دستان راستگرايان مي‌بينيم و قرباني‌هايي را که ما ايتاليايي‌ها متقبل شده ايم، ناديده گرفته خواهند شد. من بهتر مي‌دانم که در جناح اپوزسيون قرار بگيرم نسبت به ائتلاف با راستگرايان... ما نمي‌توانيم در برنامه‌اي مشارکت داشته باشيم که مي‌خواهد همه چيز را از بين ببرد». بر بنياد نظرسنجي اخير "پژوهش يوروميديا"، اتحاد راست-ميانه ايتاليا به رهبري سيلويو برلوسکوني نخست وزير پيشين اين کشور احتمالآ با به دست آوردن۳۸،۶ درصد آرا، در صدر قرار خواهد گرفت. حزب راست ميانه رو فورزابا سه حزب سياسي ديگر شامل ليگ راست افراطي شمالي، يکجا شده است. اتحاد جناح راست در جريان مبارزات انتخاباتي تعهد کرده بود که ۶۰۰ هزار مهاجر "غيرقانوني" را از ايتاليا بيرون خواهد کرد. لوئيجي دي مايو، رهبر جنبش پنج ستاره در راهپيمايي رم که حاميانش شعار "صداقت" سر مي‌دادند، گفت: "ما تنها يک گام با پيروزي فاصله داريم." انتشار نتايج نظرسنجي‌هاي رسمي‌از دو روز پيش از انتخابات متوقف شده است اما احزاب بررسي‌هاي خودشان را اعلام مي‌کنند. 
دي مايو با استناد به نتايج يک نظرسنجي گفت گروهش مي‌تواند به اکثريت پارلماني برسد اما چنين نتايجي توسط نظرسنجي‌هاي دولتي براي ائتلاف راست‌ ميانه برآورد شده است. رهبران راستگرا پنج‌شنبه تصادفا فاش کردند که پيروزي جنبش پنج ستاره در جنوب ايتاليا مي‌تواند فرصت‌هاي آنان را به خطر بيندازد. جيورجيا ملوني، رئيس حزب برادران ايتاليا در يک گفت‌وگوي خصوصي در جمع متحدانش در يک راهپيمايي مشترک زماني که ميکروفونش روشن بود، گفته است: "آنها عملکرد خوبي دارند، واقعا خوب." رافائله فيتو، رئيس حزب کوچک "ما با ايتاليا هستيم" هم گفت که حمايت از حزب حاکم در جنوب "رو به افول" است. 
رهبران حزبي ايتاليا هرگونه ائتلاف پسا انتخاباتي با رقبا را رد کردند. با اين وجود، ايتاليا سابقه‌اي به درازاي چندين دهه براي يافتن راهي براي خروج از بن‌بست سياسي دارد و به نظر مي‌رسد بازارهاي مالي هم چندان نگران چشم‌انداز يک نتيجه مغشوش نباشند. 
پائولو جنتيلوني، نخست‌وزير ايتاليا جمعه با هشدار درباره اينکه ممکن است روند بهبود کشورش با نتايج اين انتخابات منحرف شود، نسبت به ظهور پوپوليست‌ها موضعي محتاطانه گرفت. ماتئو رنتزي، رهبر حزب حاکم و نخست‌وزير سابق ايتاليا هم تاکيد کرد ترجيح مي‌دهد اپوزيسيون باشد تا اينکه با افراطگرايان متحد شود. او در پايان کمپين انتخاباتي در زادگاهش در فلورانس گفت: اگر مي‌خواهيد به ترس، ضد سياست و خشم راي‌ دهيد، به ما راي ندهيد. 
کمپين‌هاي انتخاباتي از امروز شنبه در سراسر ايتاليا متوقف شد. راي‌گيري از هفت صبح تا ۱۱ شب فردا يکشنبه برگزار مي‌شود و نتايج نظرسنجي‌هاي پس از انتخابات، فورا پس از پايان راي‌گيري منتشر مي‌شود.
اقتصاد ايتاليا در سايه سياست
در سال گذشته ميلادي چندين منطقه ثروتمند ايتاليا خواستار جدايي و استقلال شدند که به دليل فشار اقتصادي مناطق فقير بر آنها بود. اين رويکرد علاوه بر فشارهاي قوانين سنگين اتحاديه اروپا بر بانک‌هاي ايتاليايي ناشي از موج پوپوليستي و بدبيني به اتحاديه اروپا است.به گزارش يورونيوز، با اين همه، ايتاليا يکي از بزرگترين اقتصادها در اتحاديه اروپا پس از "بريگزت" يا خروج بريتانيا از اين حوزه مي‌باشد که در تصميم گيري‌هاي مشترک با فرانسه و آلمان نقش مهمي‌را ايفا مي‌کند. اينک ايتاليا بحران مالي را پشت سر گذاشته است، اما بسيار از بازرگانان از روند کند بهبود اقتصادي، قوانين دست و پاگير و بحران اعتباري انتقاد مي‌کنند. تقويت سرمايه گذاري طي يکسال و نيم گذشته نشانه پويايي وضعيت اقتصادي است به گفته کنفدراسيون عمومي‌صنعت ايتاليا برغم اينکه وضعيت بازار وام و اعتبار در حال حاضر بسيار کساد است اين کشور دومين قدرت صنعتي بزرگ اروپا و هفتمين اقتصاد بزرگ جهان است و در مسير بهبود وضعيت اقتصادي پيش مي‌رود. اين نگراني عميق وجود دارد که افزايش حمايت از سياست‌هاي پوپوليستي سبب شود ايتاليا در سال‌هاي آينده از مسير برنامه‌هاي مالي پايدار و ضروري مد نظر اتحاديه اروپا خارج شود. صندوق بين المللي پول در ارزيابي‌هاي خود همچنين درباره اقتصاد چند کشور عضو اتحاديه اروپا از جمله آلمان، فرانسه، اسپانيا و ايتاليا گفته است که اقتصاد اين کشورها در سه ماه اول سال‌جاري ميلادي "در کل از آنچه انتظار مي‌رفته بهتر بوده است."
کميسيون امور مالي اتحاديه اروپا اعلام کرد که اقتصاد ايتاليا، پايينترين رشد اقتصادي را در ميان 28 کشور عضو اين اتحاديه داراست. رئيس کميسيون مالي اتحاديه اروپا در گزارش اخير خود ايتاليا را بگونه‌اي تحت فشار قرار داد و پيشاپيش با اشاره به بودجه سال 2018 ايتاليا که اين کميسيون تا پايان ماه جاري بايد نظر خود را در باره آن ارائه دهد، گفت: بين محاسبات ما و محاسبات دولت ايتاليا در مورد رقم کاهش کسري ساختاري در تراز ملي ايتاليا و نظر کارشناسان دو طرف در مورد رشد واقعي و رشد بالقوه اقتصاد در ايتاليا، اختلاف محاسباتي وجود دارد و اين اختلاف در حدود 0.2 درصد (برابر با 3.4 ميليارد يورو) است. به نظر کميسيون مالي اتحاديه اروپا، ايتاليا در مسير درست حرکت مي‌کند ولي بايد به تلاش‌هايش شدت بيشتري ببخشد.