دلایل افت شاخص در روزهای پایانی سال


گروه بورس – مجتبی آزادیان: فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سهام در گفتگو با «تجارت» در خصوص اوضاع و احوال این روزهای بورس اوراق بهادار و کاهش نزدیک به 600 واحدی شاخص در روز شنبه، اظهار داشت: مجموعه عوامل زیادی بر شاخص کل بازار سرمایه اثرگذار است که یکی از این عوامل به فراز و نشیب های قیمت های جهانی، کامودیتی و نفت بازمی‌گردد که قبلا در جهت افزایشی در حال حرکت بود اما در حال حاضر منفی شده است. با این حال این امر مهم‌ترین عامل تاثیرگذار بر شاخص و کاهش آن نیست، بلکه به نظرم مهم‌ترین عامل تاثیرگذار، فضای حاکم بر ایان پایان سال و نیاز شرکت‌های سرمایه‌گذاری و شرکت‌های بورس و ... به نقدینگی است.
وی ادامه داد: اگر توجه کنیم اکثر شرکت ها به ویژه آنهایی که سال مالی‌شان منتهی به اسفند است، تقریبا به بالای 90 درصد پیش بینی سود خود رسیده‌اند و لذا این عامل پیش بینی سود چندان نمی تواند بر کاهش شاخص اثرگذار باشد، پس عامل اصلی آن به نیاز به نقدینگی در ایام پایان سال برمی گردد. از طرفی فعل و انفعالات و حتی مباحث حول و حوش برجام نیز از عوامل مهم و تاثیرگذار بر بازار سرمایه است.
آقابزرگی در ادامه بیان داشت: اگر توجه کنیم حدود 26 درصد بازدهی در بازار سرمایه از ابتدای ساتل داشته ایم، امری که در بقیه بازارها به هیچ عنوان وجود نداشته است، حتی سود سالانه بانکی نیز نهایتا به 22 درصد می رسد، بنابراین این موضوع کاهش شاخص طبیعی است اما با اطمینان می گویم که در ماه ابتدایی سال آینده یعنی فروردین ماه، و در همین برهه بازدهی نسبتا مناسبی در بورس خواهیم داشت.
این کارشناس بازار سرمایه در خصوص کاهش قیمت اوراق تسهیلات مسکن (تسه) گفت: یکی از مسائل در بازار اوراق بهادار، تحولات بازار ارز است و اگر توجه کنیم از دو سه هفته پیش 9 الی 10 آیتم داشتیم که حداقل دو آیتم دیگر اضافه شد یعنی نرخ دولتی صرافی و نرخ اعلام شده صرافی. به نظرم نبود ارز دربازار و یا تصمیم یا احتمال تغییر مناسبات ارزی از دلار به یورو از عوامل تاثیرگذار دیگر بر بازار سرمایه است و از طرفی این اوراق می تواند محل تامین نقدینگی مناسبی باشد. 
معامله‌گران بورس تهران ديروز همزمان با اقدام آمريکا در تعيين تعرفه ۲۵ درصدي بر واردات آلومينيوم و فولاد از چين، شاهد ريزش قيمت سهام گروه فلزات اساسي، معدني و پالايشي‌ها بودند و شاخص بورس کل ۵۷۳ واحد کم شد.
شاخص کل قيمت و بازده نقدي بورس اوراق بهادار تهران (تدپيکس) در پايان معاملات ديروز شنبه 12 بهمن ماه 96 با کاهش 573 واحدي روي رقم 97 هزار و 388 واحد ايستاد.
شاخص کل هم ‌وزن اما با افزايش 43 واحدي عدد 17 هزار و 664 واحد را به نمايش گذاشت. شاخص سهام آزاد شناور نيز با کاهش 596 واحدي به رقم 104 هزار و 677 واحد دست يافت.
شاخص بازار اول اما در حالي با کاهش 503 واحدي به رقم 69 هزار و 68 واحد دست يافت که شاخص بازار دوم با کاهش 713 واحدي عدد 207 هزار و 965 واحد را به نمايش گذاشت.
ديروز همچنين شاخص کل فرابورس (آيفکس) نيز با کاهش 12 واحدي روي رقم يک هزار و 80 واحد ايستاد.
بر اساس اين گزارش، ديروز معاملات سهام در نماد معاملاتي شرکت‌هاي فولاد مبارکه با 124 واحد ، پالايش نفت اصفهان با 64 واحد و هلدينگ پتروشيمي‌خليج فارس با 56واحد کاهش بيشترين تاثير منفي را بر برآورد شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.
در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتي شرکت‌هاي همراه اول با 21 واحد، پتروشيمي‌پرديس با 16 واحد و سايپا با 15 واحد افزايش بيشترين تاثير مثبت را در محاسبه اين نماگر به دوش کشيدند.
ارزش کل معاملات ديروز بورس تهران در حالي به بيش از 561 ميليارد تومان نمايش داده شد که ناشي از دست به دست شدن بيش از دو ميليارد و 410 ميليون سهم و اوراق مالي قابل معامله طي 75 هزار و 293 نوبت داد و ستد بود.
بيشترين ارزش معاملات در بورس تهران شامل معاملات درون گروهي و کد به کد در نماد مخابرات ايران، فولاد خوزستان،بانک انصار و اوراق مشارکت مشهد بوده است.
طي معاملات ديروز نماد معاملاتي شرکت‌هاي کشتيراني درياي خزر، سرمايه گذاري گروه صنايع بهشهر ايران ايران، حق‌تقدم خريد سهام فيبر ايران، داروسازي سبحان انکولوژي، پالايش نفت لاوان، شيشه قزوين، سرمايه‌گذاري گروه توسعه ملي، سرمايه‌گذاري توسعه صنعتي ايران، کي‌بي‌سي، نوش مازندران، سيمان خاش از سوي ناظر بازار سهام متوقف و در مقابل نماد معاملاتي شرکت‌هاي ليزينگ ايرانيان، سرمايه‌گذاري گروه توسعه ملي، کي‌بي‌سي، حق‌تقدم خريد سهام کشت و صنعت شهداب ناب خراسان، سيمان آرتا اردبيل، سرمايه‌گذاري صنعت بيمه، کارخانجات کاشي و سراميک حافظ، حق‌تقدم خريد سهام گروه دارويي البرز بازگشايي شدند.
ديروز در بازار2 بورس تهران که به معاملات درون‌گروهي سهامداران عمده اختصاص دارد، بيش از يک ميليون سهم مخابرات ايران به ارزش 300 ميليارد تومان با معاملات انتقالي از سوي سهامدار عمده مواجه بود.
در بازار معاملات بلوکي اما 17.34 درصد از سهام شرکت بيمه البرز از سوي سازمان خصوصي‌سازي به وکالت از دولت به قيمت هر سهم 1301 ريال عرضه و از سوي يک شرکت حقوقي خريداري شد. 54.5 ميليون سهم سرمايه‌گذاري مسکن نيز به ارزش بيش از 4 ميليارد تومان کدبه‌کد شد و فولاد خوزستان، اما بيش از 53 ميليون سهم به ارزش کمتر از 26 ميليارد تومان با معاملات انتقالي از سوي سهامدار عمده روبرو بود و در پتروشيمي‌زاگرس 23.5 ميليون سهم به ارزش بيش از 77 ميليارد تومان به کدهاي درون‌گروهي سهامدار عمده تجميع شد.
همچنين کمتر از 18.5 سهم قند ثابت خراسان به ارزش کمتر از 5 ميليارد تومان با معاملات انتقالي روبرو شد و تراکتورسازي ايران نيز با بيش از 16 ميليون سهم به ارزش کمتر از 4.5 ميليارد تومان ميان سهامداران عمده اين سهم منتقل شد.
ديروز در صندوق سرمايه‌گذاري سپهر خبرگان نفت بيش از 13.5 ميليون واحد سرمايه‌گذاري به ارزش کمتر از 1.5 ميليارد تومان از سوي مدير اين صندوق کدبه‌کد شد و در نهايت 13 ميليون سهم گروه صنعت کاغذ پارس به ارزش 4.5 ميليارد تومان در حالي ميان سهامداران عمده اين سهم با معاملات انتقالي مواجه شد که 7 ميليون سهم فولاد مبارکه اصفهان به ارزش کمتر از 2 ميليارد تومان به کدهاي درون‌گروهي سهامدار عمده تجميع شد.
همچنين بيش از 4 ميليون سهم دارويي رازک به ارزش 7 ميليارد تومان و بيش از 3.5 ميليون سهم ايران ترانسفو به ارزش 2 ميليارد تومان از سوي سهامداران اين دو سهم کدبه‌کد شد و درنهايت 3 ميليون سهم داده آتيه پرداز به ارزش بيش از 2.5 ميليارد تومان با معاملات انتقالي از سوي سهامدار عمده روبرو شد.
ديروز بازار سهام در آستانه موعد تسويه معاملات اعتباري شرکت‌هاي کارگزاري و انتظار براي افزايش حجم فروش سهام در آخرين روزهاي معاملاتي باقيمانده تا پايان سال، شاهد ريزش قيمت سهام درگروه‌هاي پيشرو به‌ويژه گروه فلزات اساسي و معدني و البته پالايشي‌ها بود.