نمي‌توانيم بگوييم همه مثل يکديگر فکر ‌کنند


 يادگار امام، «انانيت» را آفت بزرگ کار جمعي خواند و گفت: کار جمعي حتما با همدلي و همفکري ارزش مضاعف پيدا مي‌کند اما شرط رسيدن به آن آشنايي با قواعد کار جمعي است. به گزارش ايسنا، آيت ا... سيدحسن خميني در ديدار با دبير کل و جمعي از اعضاي حزب مردم سالاري با بيان اينکه ورود به کار حزبي عللي دارد که انسان را به اين کار پر مشغله، پر مخاطره و پر گفت و گو وا مي‌دارد، اظهار کرد: علت اصلي کار جمعي اين است که بر خلاف دنياي رياضي که نتيجه دو به علاوه دو، هميشه چهار مي‌شود؛ در محيط انساني اين معادله بعضا نتايج بيشتري دارد و يک جمع محدود مي‌توانند يک کار بسيار بزرگ را باعث شوند. گرچه وقتي کسي همراه نبود انسان بايد به تنهايي قيام کند، اما اقدام گروهي نتايج بيشتري دارد. لذا اگر هدفمان را متعالي دانستيم و نسبت به درد جامعه خودمان را وظيفه مند دانستيم بايد براي حل مشکلات قدم برداريم.
وي در مورد آفات کار حزبي اظهار کرد: ممکن است نتايج کار دو نفر در يک فرآيند انساني به مراتب بيشتر باشد اما اگر آن دو نفر همدل نباشند و به آسيب‌ها توجه نکنند نتايج کمتري از حدّ انتظار خواهند گرفت. سيد حسن خميني با تأکيد بر اينکه علت اصلي به نتيجه نرسيدن کار جمعي «انانيت» است، تصريح کرد: انانيت اين است که براي انسان خودش از همه امور مهمتر باشد و معتقد باشد ميزان اهميت اشياي عالم اين است که «من» کجا قرار دارم؛ اين امر بحراني را در کارهاي جمعي ايجاد مي‌کند. البته در اين رويکرد برخي افراد مستقيما منيت خود را ابراز مي‌کنند و برخي ديگر هم مي‌دانند که چگونه به طور غيرمستقيم مسير شخصي خويش را دنبال کنند و با ديگران بازي کنند.
يادگار امام، «اِنانيت» را آفت بزرگ کار جمعي خواند و گفت: کار جمعي حتما با همدلي و همفکري ارزش مضاعف پيدا مي‌کند اما شرط رسيدن به آن آشنايي با قواعد کار جمعي است. ما اگر از خودمان و کارهاي کوچک شروع کرديم در کارهاي بزرگ هم مي‌توانيم موفق شويم؛ و الّا ممکن است لغزش‌هاي کوچک به اشتباهات بزرگ بينجامد.
يادگار امام گفت: ممکن است در ابراز رضايت از ديگران بگوييم حزب من، دوست من، گروه من، شهرمن يا جناح من؛ همه اينها از «من» بلند مي‌شود. اين «من» مادر همه مشکلات است؛ نمي‌توانيم «من» را حذف کنيم، بلکه مي‌توانيم آن را تربيت کنيم، چون اگر «من» را از انسان‌ها بگيريم، حرکت به وجود نمي‌آيد.
وي با اشاره به بي توجهي به تفاوت ميان حزب و جبهه در کشور ما، تصريح کرد: هر دو اينها به عنوان نياز جامعه بشري لازم هستند. جبهه‌ها براي مقاطعي شکل مي‌گيرند و بيشتر رويکرد سلبي دارند؛ در جبهه گروهي از افراد پيرامون يک مسأله سلبي مسأله مشترک پيدا مي‌کنند و يک حرکت جمعي مي‌کنند، اما کارکرد احزاب ثبوتي و پيرامون يک امر خواستني است؛ لذا احزاب، حداکثري و جبهه‌ها حداقلي هستند. 
سيد حسن خميني با اشاره به اينکه دوره انتخابات دوره فعاليت جبهه‌هاي سياسي است، افزود: وقتي جبهه شکل مي‌گيرد همه بايد پيرامون سلب يک امر خاص کار کنند ولي در احزاب افراد بايد به حداکثر همدلي برسند و يک موضع سلبي عامل تأسيس حزب نمي‌شود.
يادگار امام با تأکيد بر ضرورت تدوين مانيفست در کار جمعي ادامه داد: انسان بايد عقيده خود را در مقام ايجاب بگويد؛ البته طبيعي است که عده‌اي هم آن را نپذيرند، اما اين امر نبايد مانع طرح نظرات مختلف شود و هيچ گاه نمي‌توانيم بگوييم که همه مثل يکديگر فکر کنند.