دهه‌شصتي‌ها را مثل فرزندانم دوست دارم

شرق، علی ایوبی: پخش قسمتی ناقص از سخنرانی معاون اول رئیس‌جمهوری در همایش «روز جهانی آینده» با واکنش اسحاق جهانگیری مواجه شد. او در این مراسم که پنجشنبه برگزار شده بود، از مشکلات پیش‌آمده برای نسل دهه شصت سخن گفت اما در فیلم تقطیع‌شده که خبرگزاری فارس آن را با عنوان «جهانگیری: دهه‌شصتی‌ها هر کجا پا می‌گذارند، مشکل ایجاد می‌کنند» در فضای مجازی منتشر کرد، این‌گونه نشان داده می‌شد که اسحاق جهانگیری همه تقصیرها را به گردن دهه‌شصتی‌ها انداخته است.
بر همین اساس، معاون اول رئیس‌جمهوری روز گذشته در صفحه شخصی خود در توییتر، این‌گونه نوشت: «‏همه‌ ‎دهه‌‌شصتی‌ها را مثل فرزندانم که دهه‌شصتی هستند، دوست دارم. جمله‌ای که از من منتشر شد، تقطیع‌شده بود. عرضم این بود: اینکه دهه‌ی‌شصتی‌ها با ورود به هر مرحله از زندگی‌شان با مشکلات زیادی مواجه شدند، ناشی از آینده‌نگر‌نبودن مسئولان بود». نکته جالب اینکه خبرگزای تسنیم، روز گذشته با انتشار این توییت در کانال خود، آن را عقب‌نشینی جهانگیری از اظهاراتش درباره متولدین دهه ۶۰ دانست! محمد‌جواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات که خود نیز متولد دهه شصت است، در توییتی به دفاع از معاون اول رئیس‌جمهوری پرداخت و این‌گونه نوشت: «‏با شناختی که از دکتر جهانگیری @Eshaq_jahangiri‏ ‎‪ دارم می‌گویم: مشکلات جوانان همیشه از مهم‌ترین دغدغه‌های معاون اول رئيس‌جمهور بوده. ایشان از سیاست‌هایی سخن به‌ميان‌آورده که متولدان ‏‫#دهه_شصت‏ را در هر مقطعی دچار مشکل کرده؛ اسیر تحریف‌های خواسته یا ناخواسته نشویم».
فرزندان دهه‌شصتی جهانگیری
اسحاق جهانگیری در اواخر دهه پنجاه ازدواج کرده و چهار فرزند دارد. او دو دختر دارد که فوق‌لیسانس و لیسانس دارند و هر دو ازدواج کرده‌اند. جهانگیری یک بار هم پدربزرگ شده است. معاون اول رئیس‌جمهوری، دو پسر هم دارد که پسر بزرگ او دکترا دارد. دی‌ماه امسال بود که عکسی از اسحاق جهانگیری در فضای مجازی منتشر شد که در حال تراشیدن موهای پسرش، حسین، قبل از اعزام به خدمت سربازی بود. او یک پسر دانش‌آموز هم دارد که عکس او در کنار پدر در مراسم راهپیمایی 22 بهمن، منتشر شده است.


توضیحات دفتر معاون اول
دفتر معاون اول رئیس‌جمهوری هم درباره فیلم تقطیع‌شده از سخنرانی اسحاق جهانگیری، توضیحی منتشر کرد که در آن آمده است: «به‌دنبال اقدام غير‌اخلاقي يك رسانه در انتشار كليپي ناقص از سخنراني معاون اول محترم رئيس‌جمهور در مورد مشكلات ناشي از سياست‌هاي معطوف به رشد بالاي جمعيت در دهه‌شصت در كشور و فضاسازي‌ها و با‌ز‌نشر آن در فضاي مجازي، توضيحات زير را به اطلاع عموم ملت بزرگ و هوشمند ايران مي‌رساند:
١- اين سخنراني روز پنج شنبه مورخ10/12/96 در جمع تعدادي از اساتيد برجسته دانشگاه‌ها، صاحب‌نظران و پژوهشگران و به مناسبت روز جهاني آينده در فرهنگستان علوم ايراد شده است.
٢- جناب آقاي دكتر جهانگيري در بخشي از سخنراني خود در اين جلسه، از منظر آسيب‌شناسي برخي از ابرچالش‌هاي فراروي كشور نظير آب، محيط‌زيست، جمعيت، مؤسسات مالي كه ناشي از عدم‌سياست‌گذاري و برنامه‌ريزي‌هاي مناسب و بلند‌مدت در گذشته بوده و امروز به مشكلات بغرنج و پيچيده‌اي تبديل شده است، اشاره داشتند كه يكي از مسائل نظير جمعيت، اگر هم‌زمان به رشد و پيامدهاي افزايش جمعيت در آينده پرداخته نشود و برنامه‌ريزي‌هاي لازم براي ايجاد زيرساخت‌هاي متناسب با آن رشد انجام نشود، با مشكلات روبه‌رو خواهيم شد. همان‌طوري كه متولدين دهه شصت با بالاترين نرخ رشد جمعيت در آن دوره در تمامي مراحل تحصيلي و شغلي همواره با مشكلات متعددي از جمله كمبود مدرسه و كلاس درس با وجود چند‌شيفته‌شدن مدارس مختلف و كمبود شغل مناسب مواجه بوده‌اند و اگر ضعف آينده‌نگري برطرف نشود در آينده و در دوره سالمندي نيز با مشكلاتي روبه‌رو خواهند شد.
٣- معاون اول محترم رئيس‌جمهور بارها و در مناسبت‌هاي مختلف نسبت به برخي از اقدامات غيركارشناسي امروز نيز كه مي تواند در آينده موجب بروز مشكلات براي كشور شود، هشدار داده‌اند.
٤- به رغم فضاسازي و برخوردهاي غيرمسئولانه با اين سخنان خيرخواهانه، معاون اول محترم رئيس‌جمهور همواره بر ضرورت اتخاذ رويكرد علمي و كارشناسي همراه با آينده‌نگري در مواجهه با مسائل جاري كشور تأكيد داشته و معتقدند كه دهه‌شصتي‌هاي عزيز بزرگ‌ترين سرمايه اجتماعي و ظرفيت بالقوه كشور براي رسيدن به توسعه موزون و پايدار هستند. ضمن آنكه به فضل الهي و به همت جوانان خوش‌فكر و تحصيل‌كرده دهه شصت كه با‌وجود مشكلات فراوان و كمبودهايي كه خود هيچ‌نقشي در ايجاد آنها نداشته و هميشه بار مشكلات ناشي از سياست‌هاي روزمره و مقطعي و عدم آينده‌نگري مسئولان را بيش از ديگران بر دوش كشيده‌اند، آينده ايران عزيز روشن و پر از اميد است».