همه‌پرسي وفق قانون است؛ ما قبول داريم

آرمان- فاطمه رضایی: رئیس‌جمهور در سخنرانی راهپیمایی 22 بهمن، مبحثی را مطرح کرد که به یکباره جوش و خروشی میان مخالفان و موافقان خود ایجاد کرد؛ همه‌پرسی. از آن زمان نسبت به این گفته رئیس‌جمهور اظهارنظرهای فراوانی صورت گرفت که تکمیل شده این واکنش‌ها، اظهارات دیروز سخنگوی شورای نگهبان است.
ما با همه‌پرسی موافقیم
سخنگوی شورای نگهبان درخصوص برگزاری همه‌پرسی و رفراندوم عنوان کرد: اگر بگوییم شورای نگهبان طرفدار همه‌پرسی است کافی است؟ ما با همکاران اختلاف نداریم، شورای نگهبان موافق همه‌پرسی است، اما همه‌پرسی در دو اصل قانون اساسی بیشتر مطرح نیست. عباسعلی کدخدایی با اشاره به اصول ۵۹ و ۱۷۷ قانون اساسی، عنوان کرد: به موجب اصل ۱۱۰ قانون اساسی، فرمان همه‌پرسی از اختیارات رهبری است و در اظهارنظری که می‌فرمایید احتمالا سوال ما این بود که همه‌پرسی را سیاسی نکنید. دو اصل قانون اساسی مربوط به همه‌پرسی است و شورای نگهبان در این دو بحث آمادگی برگزاری همه‌پرسی را دارد.
نظرات غیررسمی


کدخدایی در رابطه با روند بررسی بودجه ۹۷ گفت: با عنایت به اینکه بودجه مصوبه طولانی است و عموما زمان زیادی برای بررسی نیاز دارد همزمان با فعالیت مجلس کار بررسی بودجه ۹۷ را آغاز کردیم و پس از آن هم در جلسه فوق‌العاده پنجشنبه بعد از ظهر آن را جمع‌بندی کردیم. نظرات شورای نگهبان غیررسمی است و نظرات مجمع تشخیص مصلحت را امروز صبح به‌صورت دستی دریافت کردم و پس از بررسی نظرات مجمع نظر رسمی شورای نگهبان به مجلس ارسال خواهد شد. برای سهولت در بیان ایرادات شورای نگهبان را دسته‌بندی کردیم. معمولا ایرادات مربوط به اصل ۵۲ و ۵۳ قانون اساسی بود. ایراد اصل ۵۲ مربوط به مواردی با اشکالات ماهیت غیربودجه‌ای است و ایراد اصل ۵۳ مربوط به زمانی است که سقف یا ردیف مشخص نمی‌شود. برای مثال کاری بدون مشخص شدن سقف به دولت محول می‌شود. در مواردی با ابهام مواجه بودیم. برای مثال واژه‌هایی مانند خانواده‌های پردرآمد به کار برده شده که معیار و ضابطه مشخصی ندارد. از این موارد چندین مورد وجود داشت که مورد سوال قرار گرفته است.
احمدی‌نژاد مستند اعلام کند
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی در رابطه با نامه احمدی‌نژاد به مقام معظم رهبری درباره شورای نگهبان هم اظهار کرد: اقدامات شورای نگهبان تنها براساس اصول قانون اساسی و در چهارچوب قانون است. اگر شخصی مطلبی دارد می‌تواند آن را به‌صورت مستند اعلام کند، شایسته کشور نیست که مطالبی در عرصه سیاسی این گونه اعلام شود. امکان دارد زمانی برای ارائه جمع‌بندی تعریف رجل سیاسی اعلام شود اما وقتی که در این زمان این تعریف اعلام نشد ما باید چه کنیم؟ من باید از خودم حرف بزنم که شما راضی شوید؟ هنوز تعریف رجل سیاسی در دستور کار ما قرار دارد، ولی به جمع‌بندی نهایی نرسیده‌ایم. به جمع‌بندی نهایی نرسیدن به معنای تلاش‌نکردن ما نیست، ما در کارگروهی که در مجلس برای این موضوع وجود دارد به نشست‌های خود ادامه می‌دهیم.
تایید انتخابات 88
سخنگوی شورای نگهبان پیرامون اعلام اخیر خود مبنی بر درخواست تایید انتخابات 88 از جانب محمود احمدی‌نژاد و شبهات جانبی بعد از آن اعلام کرد: بسیاری از اینگونه پیشنهادات و درخواست‌ها نسبت به شورای نگهبان همیشه بیان می‌شود، اما هر موضوعی که وجود داشته باشد در زمان آن گفته خواهد شد. پشت پرده و جلو پرده آن را شما می‌گویید. سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بر اساس اعلام دولت تدوین لایحه جامع انتخابات به پایان رسیده آیا شما با آنها در این زمینه همکاری داشته‌اید یا خیر؟ گفت: شورای نگهبان در همان کارگروه در مجلس با حضور نماینده دولت این مسائل را بررسی می‌کند. خوشحالیم که دولت در این جهت حرکت می‌کند و امیدواریم به‌زودی بحث قوانین انتخابات جمع‌بندی شود. کدخدایی در پایان درباره اظهارنظر یکی از نمایندگان و نگرانی از عدم تایید صلاحیت، اظهار داشت: از شورای نگهبان که نمی‌ترسند! شما از من می‌ترسید؟ بحث صلاحیت‌ها امر قانونی است. ما هم درگیر این بحث‌ها نمی‌شویم. کسی نمی‌ترسد. یک تکلیف قانونی را برای شورای نگهبان قرار داده‌اند و ما هم می‌گوییم اگر نظری دارند مطرح کنند.