مرتضوي در برابر حكم جلب

آرمان: «مرتضوی سر دراز دارد». وکیل خانواده روح‌الامینی از صدور حکم جلب سعید مرتضوی برای اجرای حکم دو سال حبس به اتهام معاونت در قتل یکی از جانباختگان حادثه بازداشتگاه کهریزک خبر داد. روشنگری‌هایی درمورد پرونده زهرا کاظمی که سعید‌مرتضوی دادستان پرونده او بود صورت گرفت و پرده از بسیاری از رازهای او برداشت. زهرا کاظمی، خبرنگار ایرانی-کانادایی پس از بازداشت در سال 82، گویا در فرآیند بازرسی، تحویل اشیا و انتقال به بازداشتگاه و نه در بازجویی، به‌دلیل مقاومت برای تحویل اشیای همراه خود، مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرد و سر او به جدول خیابان اصابت می‌کند و منجر به خونریزی مغزی او می‌شود که اگر چنانچه به‌موقع او را به بیمارستان منتقل می‌کردند به احتمال زیاد نجات می‌یافت و درصورت فوت هم گناهی بر گردن کشور نمی‌ماند و صرفا همان مامور جزء محاکمه می‌شد. این فقط یکی از پرونده‌های قاضی مرتضوی است.
به دادگاه نرفت
دومین جلسه دادگاه رسیدگی به قسمتی از پرونده سعید مرتضوی در بخش تامین اجتماعی در شعبه ۶۸ دادگاه تجدیدنظر استان تهران برگزار شد که مانند دفعات قبل متهم پرونده در جلسه رسیدگی حاضر نشد. عدم حضور مرتضوی در حالی است که وی در گفت‌و‌گو با ایلنا اعلام کرده بود قصد شرکت در این جلسه را دارد و در دادگاه حاضر می‌شود.
شفاف‌سازی


یک مقام سابق وزارت ارشاد اظهار داشت که سعید مرتضوی از او خواسته بود، بگوید زهرا کاظمی زیر دست بازجوی وزارت اطلاعات جان باخت. محمدحسین خوشوقت، مدیر اداره کل مطبوعات و رسانه‌های خارجی وزارت ارشاد دولت اصلاحات گفت پس از تهدید به معاونت در جرم جاسوسی و همکاری با زهرا کاظمی به عنوان جاسوس، مرا مجبور به تنظیم مصاحبه‌ای با این محتوا کرد «زهرا کاظمی زیر دست بازجوی وزارت اطلاعات اظهار کسالت کرده و او را به بیمارستان بردند و او سکته مغزی کرده است». پس از تنظیم مصاحبه مجبور شدم در همان مکان منتظر بمانم و پس از اطمینان او از نشر خبر از دفترش خارج شدم. خوشوقت از عبدا... ناصری به عنوان شاهد یاد کرد و ناصری هم ضمن تایید ماجرا اذعان داشت: روایت آقای خوشوقت کاملا یک روایت صحیح بوده است. در این چند روز که این بحث‌ها اتفاق افتاد آقای خوشوقت با من تماس گرفتند و صحبت‌هایی داشتیم. همان‌طور که گفتند در سربرگ معاونت مطبوعاتی مطالب را فکس کرده بودند به اتاق خبر و من خودم خبر را روی خط دیدم. بعد از این بود که آقای خوشوقت تماس گرفتند و گفتند که ماجرا اینچنین بوده است. به همین دلیل بود ما هم یک خبر تکمیلی کار کردم و این موضوع را هم با وزیر ارشاد و هم با چند تن از نمایندگان مجلس ششم در میان گذاشتم.
اصرار مرتضوی
وزیر سابق اطلاعات در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌ها در مورد پرونده زهرا کاظمی گفت: در پرونده زهرا کاظمی، دادستان وقت (سعید مرتضوی) اصرار داشت که وی جاسوس است. برای بررسی این موضوع ما در وزارت اطلاعات دو کارشناس ضدجاسوسی این وزارتخانه را مامور کردیم تا در هتلی با این خانم مصاحبه کنند. علی‌یونسی ادامه داد: این کارشناسان، پس از مصاحبه با وی، رسما اعلام کردند که به لحاظ فنی و علمی، زهرا کاظمی جاسوس نیست اما دادستان وقت تهران یعنی آقای سعید مرتضوی بر اصرار خود باقی ماند و این پرونده را از وزارت اطلاعات تحویل گرفت و به اطلاعات نیروی انتظامی واگذار کرد.
نهایتا حکم دوساله
میرمجید طاهری وکیل مدافع اولیای‌دم محسن روح‌الامینی 5 آذرماه سال جاری، از محکومیت سعید مرتضوی به دو سال حبس تعزیری در پرونده کهریزک در دادگاه تجدیدنظر خبر داد و گفته بود: رأی پرونده به صورت الکترونیکی به من ابلاغ شد و شعبه ۲۲ دادگاه تجدیدنظر، سعید مرتضوی را در پرونده کهریزک، به اتهام معاونت در قتل به دو سال حبس تعزیری محکوم کرده است. دادگاه تجدیدنظر به دلیل اظهار ندامت مرتضوی، با یک درجه تخفیف، وی را به دو سال حبس محکوم کرده و رأی صادره قطعی است. رأی صادره بسیار خوب است و دادگاه استدلال محکمی داشته است. دوجلسه دادگاه وی در مهرماه و آبان‌ماه، هردو بدون حضور مرتضوی برگزار شد و سرانجام حکم جلب سعید مرتضوی دادستان وقت تهران برای اجرای محکومیت دو سال حبس به اتهام معاونت در قتل صادر شده است.