مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران اعلام کرد؛

چند سالی می‌شود که صنایع لبنی و دامداران بر سر قیمت خرید شیر خام با یکدیگر مشکل دارند به طوری که صنایع لبنی به دلیل افزایش هزینه‌های خود، شیر خام را به نرخ مصوب 1440 تومان خریداری نمی‌کنند و دامداران نیز همواره نسبت به این موضوع معترض هستند چرا‌که افزایش نرخ ارز، قیمت تولید شیر خام را نیز با افزایش مواجه کرده است. این در حالی است که چندی پیش رضا باکری، دبیر انجمن صنایع لبنی اعلام کرد که کارخانجات به خرید شیر خام به قیمت 1440 تومان روی آورده‌اند در حالی که مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران ایران معتقد است صنایع همچنان شیرخام را با قیمتی کمتر از نرخ مصوب خریداری می‌کنند.
علیرضا عزیزاللهی درباره ادعای برخی کارخانجات لبنی مبنی بر خرید شیرخام به نرخ 1440 تومان و مشکلات دامداری‌ها در اثر کاهش تعرفه واردات گوشت گوساله منجمد به 12 درصد گفت: در 10 روز اخیر دو اتفاق مهم بخشنامه ستاد تنظیم بازار مبنی بر بخشودگی جرایم کارخانجات لبنی گران‌فروش با خرید شیرخام از دامداران به قیمت مصوب و کاهش تعرفه واردات گوشت گوساله رخ داده است. به طوری که به تازگی تعداد زیادی کارخانجات لبنی به دلیل افزایش قیمت و گران‌فروشی در برخی محصولات خود در تعزیرات جریمه شدند و موضوع به ستاد تنظیم بازار کشیده شد. وی تصریح کرد: بنا به دستور ستاد تنظیم بازار برای همکاری با صنایع لبنی مقرر شد در صورت توافق بین کارخانجات لبنی و دامداران بخشودگی جرایم تعزیراتی این کارخانجات در صورت خرید شیرخام به قیمت 1440 تومان اعمال شود.
وی اضافه کرد: این بحث منجر به برگزاری جلساتی بین انجمن صنایع لبنی و انجمن دامداران صنعتی ایران و توافق شد، تا در صورت خرید شیرخام درجه یک با قیمت 1440 تومان از دامداران جرایم کارخانجات لبنی بخشوده شود.
پیش‌دستی کارخانجات لبنی


مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران ایران گفت: با وجود توافق حاصله بین انجمن لبنی و انجمن دامداران صنعتی ایران، اما به دلایل خاص نه تنها این مصوبه از سوی ستاد تنظیم بازار ابلاغ نشده بلکه متوقف مانده است که البته این توقف می‌تواند ناشی از تنظیم بازار شب عید باشد.
وی افزود: این در حالی است که کارخانجات لبنی پیش‌دستی کرده و تبلیغ می‌کنند که شیرخام را با قیمت مصوب خریداری می‌کنند تا بخشودگی ستاد تنظیم بازار شامل حال‌شان شود، درحالی که این نرخ خرید واقعی نیست و اکنون شیرخام درجه یک با بار میکروبی زیر 100 هزار‌، 2/3 درصد چربی و 3 درصد پروتئین کمتر از 1300 تومان خریداری می‌شود.
وی با بیان اینکه شیرخام تولیدی کشور براساس کیفیت خریداری می‌شود اظهارداشت: قیمت فعلی هرکیلوگرم شیرخام به لحاظ فنی و نرخ تورم و افزایش هزینه‌های اولیه تولید 1520 تومان برآورد می‌شود اما این درحالی است که هرکیلوگرم از این محصول بین 950 تا 1300 تومان خریداری می‌شود که منجر به ضرر دامداران است. به گفته وی، این مصوبه زمانی قابل اجراست که مصوبه آن توسط ستاد تنظیم بازار ابلاغ شود.
وی تولید شیرخام کشور را براساس آمار معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی 4/9 میلیون تن دانست و افزود: جمعیت دام سنگین شیری و گوشتی کشور یک میلیون و 200 هزار راس در قالب 17 هزار واحد دامی صنعتی و نیمه‌صنعتی کشور است.
اثر منفی کاهش تعرفه واردات گوشت
عزیز اللهی همچنین درخصوص کاهش تعرفه 12 درصدی واردات گوشت گوساله منجمد گفت: طی هفته گذشته ستاد تنظیم بازار با وجود مشکلات دامداران مصوبه‌ای مبنی بر کاهش تعرفه گوشت گوساله منجمد از 26 درصد به 12درصد صادر کرد.
وی اظهار داشت: طی ماه‌های گذشته این کاهش تعرفه در خصوص واردات گوشت گرم رخ داد که به دلیل پایین بودن حجم واردات گوشت گرم خسارت چندانی متوجه دامداران نبود اما این کاهش تعرفه برای واردات گوشت گوساله منجمد برزیلی می‌تواند از لحاظ اقتصادی ضربه سنگینی به صنعت دامداری و دامپروری کشور باشد.
وی تصریح کرد: این درحالی است که دامداران ما در فروش شیرخام تولیدی دچار مشکل و ضرر و زیان هستند که با عرضه دام‌های خود به بازار تلاش می‌کردند تا بخشی از این ضرر و زیان را در حوزه گوشت قرمز جبران کنند.
وی با بیان اینکه ممکن است این کاهش تعرفه برای تنظیم بازار ایام نوروز باشد، افزود: با این وجود کاهش تعرفه و افزایش واردات این محصول می‌تواند تاثیر روانی قابل ملاحظه‌ای در ابتدای سال 97 نیز داشته باشد که منجر به خسارت دامداران شود.
نگرانی برای سال آینده
عزیزاللهی اضافه کرد: در نیمه اول هر سال به دلیل کاهش تقاضا و خرید شیرخام شاهد حذف تدریجی گله‌های دام سنگین هستیم زیرا نگهداری گله‌ها جنبه اقتصادی ندارد بنابراین افزایش واردات می‌تواند برای سال 1397 نگرانی‌هایی را برای ما ایجاد کند.
مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران ایران تصریح کرد: با حذف گله‌ها و افزایش واردات پس از گذشت از مقطع زمانی ممکن است برگشت به تولید برای برخی واحدهای تولید میسر نباشد این درحالی است که لبنیات و گوشت قرمز دو محصول اصلی در سبد مصرف خانوار هستند.
عزیزاللهی ادامه روند افزایش واردات گوشت گوساله را برای صنعت دامداری و دامپروری کشور خطرناک برشمرد و گفت: این موضوع می‌تواند اثرات منفی در تولید داشته باشد به شکلی که موجب کاهش تولید شود.
وی با اشاره به سیاست وزارت جهادکشاورزی و دولت دوازدهم برای افزایش تولید و حمایت از تولیدکنندگان داخلی گفت: از دولت می‌خواهیم کاهش تعرفه واردات گوشت گوساله منجمد را متوقف کند تا روال منطقی اقتصادی برای صنعت دامداری کشور ایجاد شود.
منافع خارجی‌ها را ترجیح ندهیم
مدیر عامل اتحادیه سراسری دامداران تصریح کرد: طی سال‌های اخیر به دلیل مشکلاتی که در صنعت دامی کشور رخ داده شاهد تعطیلی بخشی از واحدهای دامی صنعتی بوده‌ایم که از چرخه تولید خارج شده‌اند.
وی ادامه داد: اکنون نرخ هر کیلوگرم گوشت گوساله جلوی در دامداری و دامپروری‌ها با نرخ 12 هزار و 500 تا 13 هزار و 500 تومان خریداری می‌شود. این درحالی است که طی سال‌های اخیر نرخ دام زنده سبک گوسفندی و بزی از افزایش قیمت قابل توجهی برخوردار بوده و این افزایش قیمت شامل حال گاو و گوساله نشده است. وی بر این باور است که نباید منافع تولیدکنندگان خارجی را به دامداران داخلی ترجیح دهیم.
عزیزاللهی اظهارداشت: اکنون سالانه بیش از 800 هزارتن گوشت قرمز مورد نیاز کشور از منابع داخلی و نزدیک 100 هزارتن آن از منابع وارداتی تامین می‌شود. به گفته وی، از محل تولیدات داخلی بیش از 300 هزار تن گوشت قرمز مربوط به دام سنگین است. وی افزود: طبق آمار سال گذشته نزدیک 130 هزار تن گوشت قرمز به کشور وارد شد که از این میزان 86 درصد واردات گوشت گوساله منجمد بوده است.