طرح «اعاده اموال نامشروع» بازتاب خواست مردمی است

رییس فراکسیون شفافیت و عدالت مجلس با بیان اینکه طرح «اعاده اموال نامشروع» بازتاب خواست مردمی است، گفت‌: مقابله با سوء‌استفاده‌های شغلی، به مطالبه اجتماعی تبدیل شده است‌. به گزارش تسنیم، محمود صادقی عضو فراکسیون امید و رییس فراکسیون شفافیت و عدالت مجلس شورای اسلامی با اشاره به طرح اعاده اموال نامشروع مسوولان، گفت‌: مبارزه با فساد و اعلام اموال و دارایی‌های مسوولان در قوانین موضوعه و قانون اساسی کشور سابقه دارد؛ در مقدمه طرح اعاده اموال نامشروع مسوولان هم به این قوانین اشاره شده است‌. وی با تاکید بر اینکه در اصل 49 قانون اساسی، دولت مکلف شده که ثروت‌های ناشی از ربا، رشوه و اختلاس و سوء‌استفاده از موقوفات و موقعیت‌های کاری را اعلام کند و افرادی که سوء‌استفاده کرده‌اند، اموال را برگردانده و به صاحب حق برگردانند، اظهار داشت‌: طبق این قانون، اگر صاحب حق معلوم نبود، اموال باید به بیت‌المال برگردانده شود که شامل سوء‌استفاده از مقام و موقعیت است‌. نماینده مردم تهران در مجلس اضافه کرد‌: در اصول متعدد قانون اساسی به گونه‌ای به گزارش دارایی‌های مسوولان قبل و بعد از مسوولیت‌شان اشاره شده که رسیدگی به آن بر عهده قوه‌ قضاییه گذاشته شده است؛ قانونی هم در مجلس نهم با عنوان قانون رسیدگی به اموال و دارایی‌های کارگزاران، تصویب شد، البته تصویب آیین‌‌نامه‌های آن به قوه‌ قضاییه واگذار شده بود اما متاسفانه قوه ‌قضاییه تعلل کرده و بیش از 2 سال است که هنوز آیین‌نامه‌های آن را تصویب نکرده است‌.
صادقی تصریح کرد‌: نمایندگان به تازگی به این فکر افتادند که به‌خصوص در پاسخ به مطالبات مردم که بر روی وضعیت دارایی مسوولان و سوء‌استفاده‌هایی که شده حساسیت دارند، طرحی با عنوان اعاده اموال و دارایی‌های مسوولان آماده کنند که هدف این است که با این سوء‌استفاده از مقام و موقعیت و نیز فساد، مقابله شود‌. وی با بیان اینکه هدف این است که با گرایش به تجملات و اشرافی‌‌گری و سوء‌استفاده از موقعیت‌‌های دولتی برخورد شود، اظهار داشت‌: با توجه به قانون اساسی و قوانین عادی و قوانین ریز و درشت دیگری که وجود دارد، خیلی جای امیدواری ندارم که این قانون بتواند به مرحله اجرا دربیاید، اگر هم در مجلس تصویب شود، باید به تایید شورای نگهبان برسد که طبیعتا ممکن است با ایراداتی مواجه شود‌.
رییس فراکسیون شفافیت مجلس تصریح کرد‌: در شرایط موجود، مقابله با فساد و سوء‌استفاده‌های شغلی، به مطالبه اجتماعی تبدیل شده، به نوعی، طرح اعاده اموال نامشروع مسوولان، بازتاب خواسته مردمی است که دوستان در مجلس این طرح را آماده کرده‌اند، اگر تصویب و اجرا شود، در حقیقت به نوعی پاسخگویی به مطالبه مردمی است‌. صادقی با تاکید بر اینکه نیازمند عزم ملی و همه‌جانبه‌ برای مبارزه با رانت و فساد هستیم، خاطرنشان کرد‌: اینگونه رفتارها و سوء‌استفاده از مقام و موقعیت تا حدی فراگیر و نهادینه شده اما باید با این رفتارها و افراد برخورد شود، به تعبیر رهبری، به یک اژدهای هفت سر تبدیل شده که برخورد با آن خیلی پیچیده و مشکل است، از هر طرفی که ورود می‌کنیم، از طرف دیگری ممکن است، سر باز کند؛ صِرف تصویب قانون برای مبارزه با فساد و اموال نامشروع مسوولان کافی نیست، مهم اجرای این قوانین است‌.