حواشی حضور رئیس فیفا در ایران بررسی شد رویاهای بلند سفر کوتاه اینفانتینو

هر چند دربی آبی و قرمزهای پایتخت همواره شور و هیجان و حواشی خاص خود را دارد، اما هشتاد و ششمین بازی میان تیم‌های استقلال و پرسپولیس تهران یک مهمان ویژه هم داشت که حضورش در ایران حتی تا حدی دربی را نیز تحت تاثیر قرار داد. جیانی اینفانتینو، رئیس فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا) با همراهی مارکو فون باستن، اسطوره فوتبال، بازیکن سابق تیم ملی فوتبال هلند و مدیر فنی فعلی فیفا در سفری یک روزه به ایران آمد و در این سفر، علاوه بر دیدار با وزیر ورزش و جوانان و رئیس و مسئولان فدراسیون فوتبال ایران، حضور در یک مسابقه فوتبال نمادین با حضور ستاره‌های سابق فوتبال ایران و نیز جشنواره فوتبال بانوان، کلنگ‌زنی ساختمان جدید فدراسیون فوتبال ایران و تماشای دربی پایتخت در استادیوم آزادی، با رئیس‌جمهوری نیز دیدار و گفت‌وگو کرد.
حضور رئیس فیفا در ایران، در شرایطی که تیم‌ ملی فوتبال ایران خود را مهیای حضور در جام جهانی 2018 روسیه می‌کند، چالش‌های میان ایران و عربستان در زمینه میزبانی از تیم‌های فوتبال یکدیگر همچنان حل نشده است، بحث نقش سیاست و دولت در فوتبال بر خلاف تاکید مکرر فیفا همواره درباره ایران مطرح می‌شود، موضوع حق پخش تلویزیونی و در نهایت چالشی به اسم حق حضور زنان در ورزشگاه که تا کنون نادیده گرفته شده است، بسیار مهم ارزیابی می‌شد.
فوتبال، سیاست، امنیت و ترقه‌های آزادی
بسیاری انتظار داشته و دارند که با حضور اینفانتیو در ایران و رایزنی مسئولان فدراسیون فوتبال ایران با فیفا، موضوع میزبانی تیم‌های فوتبال ایران و عربستان از یکدیگر در زمین بی‌طرف حل شود. این مساله از هنگامی رخ داد که متعاقب بی‌حرمتی به زوار ایرانی در فرودگاه جده، برخی عناصر تندرو به سفارت عربستان در تهران حمله کرده و حتی بخشی از ساختمان این سفارت را به آتش کشیدند. همین موضوع بهانه‌ای شد تا ریاض ضمن قطع روابط دیپلماتیک خود با تهران، به بهانه فقدان امنیت در ایران از کنفدارسیون فوتبال آسیا تقاضا کند که بازی تیم‌های ملی و باشگاهی این کشور با تیم‌های ایرانی در زمینی بی‌طرف انجام شود. هر چند در این مدت ایران و عربستان در عرصه ملی مصاف رفت و برگشت نداشته‌اند، این موضوع در عرصه باشگاهی مشکلات فراوانی را برای باشگاه‌های ایرانی به وجود آورده است. بر همین اساس یکی از محورهای اصلی مورد توجه مسئولان فوتبال ایران در دیدار رئیس فیفا، موضوع امنیت بود. چنان که مهدی تاج در مراسم «جشن خانواده فوتبال» در حضور اینفانتینو گفت: امروز میزبانی مردی هستیم که بالاترین تصمیم‌گیر فوتبال دنیا است. آقای رئیس یکی از توقعات این جمع اجرای عدالت در فوتبال است. شما در ابتدای حضورتان بر مسند ریاست فیفا تاکید کردید که فوتبال باید از سیاست جدا باشد. نگاه شما هم تاکنون در همین راستا بوده است. ما نیز از شما توقعی غیر از این نداشته و نخواهیم داشت. فوتبال فارغ از دعواهای سیاسی به حیات خود ادامه می‌دهد. می‌خواهیم تماشاگران به عنوان بزرگ‌ترین سرمایه فوتبال از کمترین سهم خود یعنی تماشای بازی و تشویق تیم خود در شهرشان بهره‌مند شوند. شما تا چند ساعت دیگر می‌بینید که چه امنیتی در ورزشگاه‌های ما وجود دارد. توقع ما این است که سیاست از فوتبال جدا باشد. فوتبال با دخالت سیاست آزار دهنده می‌شود. شما به دنبال فوتبال عاری از زورگویی و لابی‌گری هستید و ما نیز همین را می‌خواهیم. فوتبالی که منطق فوتبال در آن حرف بزند. تاج همچنین تاکید کرد: فوتبال ایران از شما می‌خواهد به آرمان‌های خود در فوتبال وفادار بمانید. از شما می‌خواهیم خاطره سفرتان به امن‌ترین کشور منطقه را به دنیای فوتبال مخابره کنید. آقای رئیس به ایران امن ما خوش آمدید.


تاکید تاج بر امنیت اما شاید چند ساعتی بیشتر بر رئیس فیفا تاثیر نگذاشت. در حالی که گفته می‌شد یکی از دلایل اصلی سفر اینفانتینو آشتی دادن فوتبالی ایران و عربستان است، انفجار چند ترقه در میانه دربی در استادیوم آزادی و پرتاب اشیایی به سمت بازیکنان در هنگام زدن کرنر می‌تواند واقعیت را بر رئیس فیفا جور دیگری نشان داده باشد. این در حالی بود که مسئولان فدراسیون فوتبال پیش از این بارها بر رعایت مسائل هواداری از تماشاگران تقاضای همراهی کرده و از لیدرهای هر دو تیم نیز خواسته بودند که هواداران را کنترل کنند. باید دید با نمایشی که هواداران ایرانی – که قبلا به عنوان «بهترین تماشاگران دنیا» مطرح می‌شدند – برابر چشمان رئیس فیفا نشان دادند، اینفانتینو همچنان در حل مساله میزبانی تیم‌های ایرانی از عربستانی‌ها اقدامی خواهد کرد. همچنین شاید بد نباشد که مسئولان حراست وزارت ورزش و جوانان و فدراسیون فوتبال درباره تماشاگران ترقه‌پران هم بررسی ویژه‌ای انجام دهند زیرا انجام این حرکات علی‌رغم تاکید فراوان و در حضور رئیس فیفا می‌تواند زمینه‌های عامدانه‌ای نیز داشته باشد.
به هر ترتیب اینفانتینو زمانی که هنوز این رفتار تماشاگران سرخابی را ندیده بود، در جشن خانواده فوتبال طی سخنانی گفته بود: در دنیایی زندگی می‌کنیم که برای همه ما درگیری‌ها و مناقشاتی در بر دارد. اجازه دهید یک بار دیگر در این‌جا به طور شفاف اعلام کنم که سیاست باید خارج از فوتبال باشد. فوتبال برای مردم است. فوتبال برای مردم در اقصی نقاط دنیا و در هر کشور جهان است. خیلی طبیعی است که در کشورهای مختلف، تیم محبوب و مورد علاقه مردم هر شهرو کشور در همان شهر و کشور بازی کند. همان طور که در ایران باید انتظار این موضوع را داشته باشیم، در همه جای دنیا این انتظار را داریم. باید همه در راستای تحقق این هدف تلاش کنیم تا جایی که مطمئن شویم تمام مردم دنیا در هر جایی که هستند در کشور و شهر خودشان به طور مستقل از مناقشات سیاسی از فوتبال لذت ببرند. ما اصول و ارزش‌های مهمی در فیفا داریم که باید از آن مراقبت کنیم. رییس فدراسیون جهانی فوتبال گفت: اگر تماشاگران نباشند، مسابقات فوتبال برگزار نمی‌شود. یکی از اصول فوتبال این است که مسابقات به صورت رفت و برگشت در کشورشان انجام شود و تماشاگران از تیمشان حمایت کنند و برای آن ها ارزش قائل شوند. اصل بسیار حائز اهمیت داریم که سیاست نباید در فوتبال باشد. باید از فوتبال مراقبت کنیم و آینده آن را نجات دهیم. در آن صورت است که من می‌توانم از تک تک شما درخواست کنم که خودتان و فرزندانتان فوتبال بازی کنید و  از آن لذت ببرید. نه فقط برای این که فوتبال ورزش بزرگی است. وی در عین حال بعد از دیدار با وزیر ورزش و جوانان نیز با اشاره به دغدغه میزبانی ایران در کشور ثالت از نمایندگان آسیایی تاکید کرد: فکر نمی‌کنم در خصوص وضعیت میزبانی های ایران و عربستان مشکلی وجود داشته باشد که نتوان حل کرد. مطمئن باشید در این خصوص با هر که بتوانم صحبت خواهم کرد. قطع به یقین این مشکل باید از سوی افراد دیگر حل شود و موضوعات فوتبالی در حوزه کاری من است.
تهدید رئیس فیفا
موضوع حق پخش تلویزیونی نیز از دیگر چالش‌های جدی فوتبال ایران است. هر چند این مناقشه هنوز در ایران حل نشده، فدراسیون فوتبال در عرصه جهانی، با سیلی صورت خود را سرخ نگه داشته است. با این حال این‌ها دلیل نمی‌شود که رئیس فیفا از وضعیت حق پخش تلویزیونی فوتبال در ایران مطلع نباشد. اینفانتینو در جمع خانواده فوتبال ایران در این باره اظهار کرد: به عنوان رییس فیفا دوست دارم فوتبال در ایران با قدرت باشد چرا که به بهتر شدن فوتبال در قاره خودتان و در دنیا ختم می‌شود. تلاش‌های بسیاری در فدراسیون و باشگاه‌های ایران انجام شده است. البته همیشه می‌توان کارهای بیشتری انجام داد. وقتی می‌شنوم حق پخش تلویزیونی به باشگاه‌های ایرانی نمی‌دهند، متعجب می‌شوم. شبکه‌های تلویزیونی نقش اجتماعی دارند که برای ما روشن است ولی فوتبال در همان ابعاد دارای مسئولیت‌های اجتماعی است. کافی است یک آمار اجمالی به آمار و ارقام فوتبال مثل داربی بیندازیم. او افزود: اگر ایران نمی‌خواهد جایگاه و موقعیت خود را در فوتبال دنیا از دست بدهد، بسیار حیاتی و مهم است که حق پخش تلویزیونی به باشگاه‌های ایران پرداخت شود. این اتفاق در همه جای دنیا رخ می‌دهد و ایران نمی‌تواند از این مقوله جدا باشد. جنبش فوتبال در ایران آن قدر مهم است که حتما این امر باید تحقق پیدا کند. دوست دارم در این جا تقاضا کنم از مسئولان تصمیم‌ساز که در رابطه با حق پخش تلویزیونی تصمیم درستی بگیرند و این موضوع اصلاح شود چرا که در این صورت متاسفانه آخرین بار است که در جمع شما هستم و برای تشویق موفقیت‌های شما می‌آیم. ما نمی‌توانیم اجازه دهیم این اتفاق بیفتد و باید سعی کنیم اتفاق درست رخ بدهد.
نیمه فراموش شده
زنان و فوتبال از مسائل جدی مبتلا به فوتبال ایران است. چه زمانی که تیم‌های باشگاهی فوتبال بانوان منحل می‌شوند و تیم‌های ملی زنان نیز چالش‌های فراوان دارند و چه زمانی که حق این نیمه از جامعه برای حضور در استادیوم‌های ورزشی و به ویژه فوتبال نادیده گرفته می‌شود، نه تنها موضوعی اجتماعی مطرح است که می‌تواند حواشی فراوانی در نگاه جهانی به فوتبال ایران به وجود آورد. یکی از این مسائل، بحث میزبانی ایران در مسابقات بین‌المللی است. موضوع زنان و فوتبال از محورهای مورد توجه در سفر اینفانتینو به ایران بود. رئیس فیفا در دیدار از جشنواره فوتبال دختران طی سخنانی گفت: مفتخرم امروز در بین شما هستم. افتخار حضور در ایران را دارم و از نزدیک شاهد فوتبال بانوان هستم. باید به دنیا بگویم فوتبال بانوان در ایران بسیار گسترده است. وی ادامه داد: زمانی که به فیفا رفتم شرایط مناسبی نداشت و مسئولیتم کاملا مشخص بود. فوتبال بانوان یکی از موارد بود و تصمیم این بود که اهداف اجرایی شود. بخش خاص بانوان را مشخص و دبیر کل را یک خانم معرفی کردیم. میزان سرمایه‌گذاری در فوتبال بانوان را افزایش دادیم، مسابقات زیر ١٧ و ٢٠ سال جهانی را برگزار کردیم. می‌خواهیم جام جهانی فوتبال پایه هر سال برگزار شود و از ١۶ به ٢۴ تیم افزایش دهیم. می‌خواهیم لیگ جهانی فوتبال بانوان را راه‌اندازی کنیم. این فعالیت به خاطر این است که ۴۵ میلیون بانوی ایرانی از تماشای فوتبال لذت ببرند. سرمایه‌گذاری در فوتبال بانوان از اولویت‌های فیفا است و با ایران شریک هستیم. من چهار دختر دارم و اگر فوتبال بانوان را ارتقا ندهم شاید اجازه ندهند به خانه برگردم. این سخنان رئیس فیفا در حالی مطرح شد که همزمان در هنگامه برگزاری دربی پایتخت، تعدادی از زنان که قصد حضور در استادیوم را داشتند، بازداشت شدند. در حالی که قانونی برای منع زنان از حضور در استادیوم‌های فوتبال وجود ندارد، با این حال ممانعت از حضور زنان باعث شده است که گاه برخی دختران با گریم مردانه خود را به سکوهای استادیوم‌ها برسانند. شاید نگرانی از حاشیه‌سازی در هنگام حضور رئیس فیفا در ایران بود که باعث شد 35 زنی که در استادیوم آزادی بازداشت شدند، ساعتی بعد آزاد شوند. با این حال مطالبه حضور زنان در استادیوم‌ها یکی از مطالبات جدی زنان از فیفا است. موضوعی که بی‌بی‌سی دیروز گزارش داد در حاشیه سفر اینفانتینو در زمره تذکرات فیفا به فدراسیون فوتبال ایران نیز قرار گرفته است.
مراقبت کنید تا ادعاها و مسایل غیرورزشی در عرصه ورزش تاثیرگذار نباشد
شاید برای حل همه این مشکلات، نگاه‌ها به دیدار رئیس فیفا با مسئولان ایرانی و در راس آن رئیس‌جمهوری بود. حسن روحانی در دیدار با اینفانتینو با اشاره به اهمیت و نقش سازنده ورزش و بویژه فوتبال در برقراری نشاط، سلامتی و ارتباط نزدیک میان ملت‌ها، گفت: فیفا به عنوان عالی‌ترین نهاد بین‌المللی فوتبال و فدراسیون‌های منطقه‌ای باید مراقبت کنند تا ادعاها و مسایل غیرورزشی در عرصه ورزش تاثیرگذار نبوده و ملتها از تماشای مسابقات مورد علاقه در ورزشگاه‌های کشورشان محروم نشوند. وی با اشاره به این‌که «ورزش پیام‌آور سلامتی و نشاط بوده و همواره می‌تواند در نزدیک‌ کردن روابط ملت‌ها به یکدیگر تاثیرگذار باشد»، اظهار کرد: با توجه به جذابیت فوق العاده فوتبال برای ملتها و بویژه جوانان، فدراسیون جهانی فوتبال می‌تواند نقش بسزایی در ارتباط هر چه بیشتر ملت‌ها با یکدیگر داشته باشد. رئیس‌جمهوری با اشاره به این‌که «هنر و ورزش نقش مهمی در زدودن خستگی‌های زندگی صنعتی بشر دارد»، افزود: خوشبختانه امروز مردم ایران بخصوص جوانان به ورزش و بویژه فوتبال علاقه بسیاری دارند و مسابقات ورزشی را با شور و هیجان زیادی دنبال می‌کنند که شما امروز نمونه ای از آن را در رقابت بین دو تیم پر طرفدار فوتبال پایتخت شاهد خواهید بود. وی با تاکید بر این‌که «دولت جمهوری اسلامی ایران همواره تلاش کرده تا دسترسی به فضاهای ورزشی و تعداد آن‌ها را هرچه بیشتر برای مردم فراهم کند»، گفت: ورزش عمومی و حرفه‌ای امروز در کشور ما در حال پیشرفت است و اینکه تیم‌های ملی ایران در رشته‌های مختلف ورزشی در سطح رقابت‌های جهانی حاضر می‌شوند، از جمله حضور تیم های ملی فوتبال ایران در تمام سطوح و گرایشها در رقابتهای منطقه ای و جهانی، مایه خرسندی است. روحانی با اشاره به علاقه و حضور پرشور بانوان در عرصه‌های مختلف ورزشی بویژه فوتبال گفت: خوشبختانه امروز زنان ایرانی با نشاط بیشتری در صحنه‌ها و میادین ورزشی حضور دارند که از جمله آنها، فعالیت 23 هزار زن ورزشکار در رشته فوتبال است. وی با بیان این‌که «فدراسیون‌های منطقه‌ای باید به دنبال نزدیک‌ کردن ملت‌ها به یکدیگر و افزایش دوستی‌ها باشند»، گفت: ایران کشوری امن است و آمادگی میزبانی از مسابقات و گروه‌های مختلف ورزشی منطقه‌ای و بین‌المللی را دارد. رئیس‌جمهوری همچنین بر لزوم تلاش فدراسیون جهانی فوتبال در راستای احقاق حق ملت‌ها برای تماشای بازی تیم‌های مورد علاقه‌شان در ورزشگاه و کشور خود تاکید کرد.
جیانی اینفانتینو رئیس فدراسیون جهانی فوتبال(فیفا) در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از ملاقات با رئیس‌جمهوری گفت: فوتبال نقش مهم اجتماعی در سطح جهان دارد و مردم ایران حقیقتاً از پرشورترین طرفداران فوتبال در جهان هستند. رئیس فدراسیون جهانی فوتبال هدف از ورزش فوتبال را نزدیکی میان ملت‌ها دانست و افزود: فدراسیون جهانی فوتبال همواره به دنبال بهتر شدن محیط جهان از طریق ورزش فوتبال بوده و از هیچ کمکی در راستای ارتقاء سطح فوتبال ایران دریغ نخواهد کرد. اینفانتینو حضور تیم ملی فوتبال ایران به عنوان دومین تیم راه یافته به جام جهانی روسیه پس از برزیل را نشانه قدرت فوتبال ایران دانست و گفت: مردم ایران مانند مردم هر کشور دیگری حق دارند که تیم محبوب خود را در استادیوم کشورشان تشویق کنند و ما به عنوان فدراسیون جهانی فوتبال این حق را پیگیری می‌کنیم.
رئیس فیفا در این دیدار ضمن دعوت از روحانی برای حضور در جام جهانی 2018 روسیه، پیراهن شماره 7 تیم منتخب فیفا را به روحانی تقدیم کرد. اینفانتینو پیشتر وزیر ورزش و جوانان را نیز برای حضور در جام جهانی دعوت کرده بود.
حاصل یک سفر
حال همه منتظرند ببینند فدراسیون فوتبال از این فرصت خوب برای مطرح کردن مسائل با رئیس فیفا و گرفتن امتیاز از او چگونه عمل کرده و تا چه حد بر خواسته‌های به حق خود پافشاری می‌کند. رویدادها و اتفاقات فوتبالی مهمی در پیش است که ایران می‌تواند نهایت استفاده از آنها را ببرد و در آینده‌ای نزدیک معلوم می‌شود سفر کوتاه اینفانتینو به ایران برای فوتبال‌مان پربار بوده یا خیر.
سایر اخبار این روزنامه
رهبر انقلاب در دیدار وزیر اوقاف سوریه: تغییر و تحولات یک سال گذشته در دانشگاه آزاد اسلامی بررسی شد سرگردانی یک دانشگاه در تلاطم سیاست معاون اول رئیس جمهوری: مبنای بسیاری از تصمیمات دهه‌های گذشته حل مسائل روزمره بود محمدعلی وکیلی وقتی جای بازیگر،میدان بازی عوض می‏شود « ابتکار» روند مناسبات داخلی و خارجی عربستان را بررسی می‌کند سیاست های مخاطرات بن سلمان از ریاض تا قدس آیا نام کتاب‌ها می‌توانند مخاطب را تشویق به خرید و مطالعه آنها کنند؟ تله ای برای شکار کتابخوان ها آموزش‌های بهبود روابط زوجین از سوی رسانه ملی و کانال‌های شبکه‌های اجتماعی قرائت غالب جامعه ایران است؟ «ابتکار» نظر مخاطبان را درباره سریال «شهرزاد» بررسی می‌کند سقوط فصل به فصل یک سریال پس لرزه های استعفای رئیس فدراسیون کشتی بررسی شد موضوع پیچیده رسول خادم حواشی حضور رئیس فیفا در ایران بررسی شد رویاهای بلند سفر کوتاه اینفانتینو چنارهای نوپای تهران شرایط نابسامان منجر به مرگ اسلافشان را دوام می آورند؟ روزگار سخت چنارهای جوان پایتخت کمالی در کنگره حزب مردم‌سالاری:‌ خجالت می‌کشیم قانون احزاب را به خارجی‌ها نشان دهیم واشینگتن‌پست: راهبرد ترامپ در قبال برجام شکست می‌خورد واشینگتن‌پست: راهبرد ترامپ در قبال برجام شکست می‌خورد واشینگتن‌پست: راهبرد ترامپ در قبال برجام شکست می‌خورد