معاون اول رئیس جمهوری: مبنای بسیاری از تصمیمات دهه‌های گذشته حل مسائل روزمره بود

معاون اول رئیس‌جمهوری با بیان اینکه اداره موفق و کارآمد کشور نیازمند آینده پژوهی و آینده نگری است، گفت: برای اداره موفق کشور نیازمند آن هستیم که همواره یک تصویر کنترل کننده از آینده بلند مدت کشور پیش روی داشته باشیم.
اسحاق جهانگیری در همایش روز جهانی آینده با اشاره به برخی چالش ها و ابر چالش های پیش روی کشور نظیر مسائل زیست محیطی، کمبود منابع آب، مشکلات بانک ها و صندوق های بازنشستگی، مسائل اجتماعی، مسائل فرهنگی و آسیب های اجتماعی اظهار داشت: این مشکلات که امروز به چالش های بزرگی برای کشور تبدیل شده اند، عمدتاً ناشی از بی توجهی به آینده بوده و تصمیماتی که در کشور اتخاذ شده برای حل مشکلات جاری بوده و به پیامدهای این تصمیمات توجهی صورت نگرفته است. معاون اول رئیس جمهوری افزود: مثلاً ممکن است در مقطعی حفر چاه آب یک تصمیم خوب تلقی شود چراکه با این اقدام به عده ای آبرسانی می شود اما در بلند مدت نتیجه این تصمیمات مصرف آب های زیرزمینی کشور است که در زمان اتخاذ تصمیم به پیامدهای آن توجه زیادی صورت نگرفته است. وی ادامه داد: متاسفانه توجه به آینده و آینده نگری در تصمیمات دهه های گذشته جایگاه خاصی نداشته است و مدیرانی که تصمیمات مختلف را اتخاذ می کرده اند، دغدغه اصلی شان حل مسائل روزمره کشور بوده و این رویه باعث شده که امروز مشکلات متعددی در کشور سر باز کرده است. جهانگیری گفت: در موضوع آینده نگری دو رویکرد وجود دارد که یکی بررسی وضع فعلی کشورها و پیش بینی آینده نسبت به امروز و رویکرد دیگر این است که آینده ای مطلوب ترسیم کنیم و این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم که به چه سمتی پیش می رویم و جایگاه و فاصله ما با دنیای پیشرفته و مدرن در آینده چه خواهد بود. معاون اول رئیس جمهوری یکی از مهمترین سرفصل ها در موضوع آینده نگری را منابع طبیعی نظیر آب، هوا، خاک و جنگل ها عنوان کرد و افزود: حیات یک کشور به این منابع وابسته است و اهمیت این منابع بسیار بالاست. وی افزود: بسیاری از شاخص های حیاتی کشور که با رفاه و سیاست گذاری کشور مرتبط است، امروز تهدید می شوند و اگر مثلاً یکی از شاخص های اقتصادی را تورم بدانیم و بگوییم که بالا بودن تورم تاثیر منفی در رفاه و زندگی مردم دارد همه آن را می پذیرند اما وقتی که بگوییم منابع آب به سمت نابودی می رود نه تنها همه آن را نمی پذیرند بلکه همه بر این موضوع واقف هستند که این شاخص بسیار مهمتر از شاخص تورم است چرا که اگر منابع آب وجود نداشته باشد اساساً حیات وجود نخواهد داشت. وی خاطر نشان کرد: آینده مولفه هایی که حیات جامعه به آنها وابسته است بسیار تعیین کننده هستند و متاسفانه در دوره های گذشته توجه نکرده ایم که چه میزان ذخایر آب در کشور وجود دارد و میزان برداشت ما چقدر است و آیا میزان منابع آبی که در سال جایگزین می شود از میزان برداشت ما بیشتر است و یا کمتر است.
سایر اخبار این روزنامه
رهبر انقلاب در دیدار وزیر اوقاف سوریه: تغییر و تحولات یک سال گذشته در دانشگاه آزاد اسلامی بررسی شد سرگردانی یک دانشگاه در تلاطم سیاست معاون اول رئیس جمهوری: مبنای بسیاری از تصمیمات دهه‌های گذشته حل مسائل روزمره بود محمدعلی وکیلی وقتی جای بازیگر،میدان بازی عوض می‏شود « ابتکار» روند مناسبات داخلی و خارجی عربستان را بررسی می‌کند سیاست های مخاطرات بن سلمان از ریاض تا قدس آیا نام کتاب‌ها می‌توانند مخاطب را تشویق به خرید و مطالعه آنها کنند؟ تله ای برای شکار کتابخوان ها آموزش‌های بهبود روابط زوجین از سوی رسانه ملی و کانال‌های شبکه‌های اجتماعی قرائت غالب جامعه ایران است؟ «ابتکار» نظر مخاطبان را درباره سریال «شهرزاد» بررسی می‌کند سقوط فصل به فصل یک سریال پس لرزه های استعفای رئیس فدراسیون کشتی بررسی شد موضوع پیچیده رسول خادم حواشی حضور رئیس فیفا در ایران بررسی شد رویاهای بلند سفر کوتاه اینفانتینو چنارهای نوپای تهران شرایط نابسامان منجر به مرگ اسلافشان را دوام می آورند؟ روزگار سخت چنارهای جوان پایتخت کمالی در کنگره حزب مردم‌سالاری:‌ خجالت می‌کشیم قانون احزاب را به خارجی‌ها نشان دهیم واشینگتن‌پست: راهبرد ترامپ در قبال برجام شکست می‌خورد واشینگتن‌پست: راهبرد ترامپ در قبال برجام شکست می‌خورد واشینگتن‌پست: راهبرد ترامپ در قبال برجام شکست می‌خورد