احیای چنار‌های نوستالژیک

بهار دو سال قبل بود که راهکارهای متعددی برای آفت‌کشی درختان خیابان ولیعصر در نظر گرفته شد، اما گویا حشراتی که به جان چنارها افتاده بود جان سخت‌تر از آن بودند که با این راهکارها از جان درختان چنار بروند. به‌طوری که حالا درون بعضی از این درختان خالی است؛ چنارهای خیابان ولیعصر ایستاده مرده‌اند و با بادی بر زمین می‌افتند. در مرداد سال‌جاری سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به خطرناک‌بودن وضعیت برخی از درختان بر ضرورت قطع آنها تاکید کرد. این در حالی است که باید دلایل قطع آن برای شهروندان مشخص بیان شود و به رفع نارسایی‌های منجر به این معضل محیط‌زیستی پرداخت. همچنین رئیس سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهرداری تهران درباره دلایل ضعیف شدن یا از بین رفتن درختان این خیابان اظهار کرد: برای شناسایی راهکار عبور از این مشکلات، مشاوری خارجی بکارگیری شد و این مشاور مطالعات فراوانی را روی شرایط کنونی انجام داد که یکی از نتایج آن شناسایی مشکلات مختص درختان بود. محمد علی پورمختار تاکید کرد: « امروز وضعیت درختان خیابان ولیعصر(عج) خطرناک است و ممکن است در اثر طوفان در شهر تهران آسیبی از جانب این درختان به شهر برسد.» خیابان ولیعصر ۱۸هزار چنار به طول ۱۸کیلومتر داشت که حالا به ۱۶هزار اصله کاهش پیدا کرده‌اند.
جدیت شهرداری در توسعه پوشش گیاهی پایتخت
روز گذشته شهردار تهران با تاکید بر لزوم حفظ و نگهداشت درختان و پوشش گیاهی سطح شهر تهران گفت: شهرداری در حفاظت و توسعه پوشش گیاهی شهر تهران کاملا جدی برخورد می‌کند. محمدعلی نجفی در آیین ساماندهی و احیای درختان چنار خیابان ولیعصر‌(عج) افزود: فضای سبز تهران و به‌ویژه پوشش گیاهی تهران از مواهب الهی شهر تهران است که در ساخت هویت و شخصیت تهران نقش بسزایی دارد. او تاکید کرد: در این میان درختان چنار نقش عمده‌ای داشته‌اند. به‌گونه‌ای که تهران را با عنوان چنارستان در گذشته یاد می‌کرده‌اند. وجود درختان چنار در خیابان ولیعصر (عج) به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین خیابان‌های منطقه برای شهر تهران ویژگی منحصر به فردی را ایجاد کرده است. امروز در خیابان ولیعصر 16‌هزار چنار وجود دارد که ظرف چند سال گذشته بر اثر برخی ندانم کاری‌ها به‌نوعی قارچ به نام سرطان رنگی مبتلا شده‌اند. شهردار تهران ادامه داد: پیاده‌راه‌‌سازی در خیابان ولیعصر موجب شد نفوذ آب به ریشه این درختان محدود شود. همچنین در کنار آن مساله تعرض برخی ساختمان‌ها به پیاده‌راه ولیعصر همگی باعث شدند که حدود 750 اصله درخت از چنارهای این خیابان دچار قارچ سرطان رنگی شوند. بنابراین مقرر شد 750 اصله درخت با درختان 15 تا 19 سال قدمت جایگزین شوند. او با اشاره به اینکه جایگزینی درختان ولیعصر از دشواری و پیچیدگی منحصر به فردی برخوردار بود، گفت: شهرداری تهران برای این جایگزینی تلاش کرده است به شکلی که مطالعات و تحقیقات آن در سازمان بوستان‌ها و فضای سبز تهران انجام شده و امیدواریم از سرمایه پوشش گیاهی شهر تهران حفاظت کنیم و این اقدام بر سایر شهرهای کشور که با مشکل قارچ سرطان رنگی مواجه هستند، تاثیر مثبت داشته باشد. نجفی با اعلام آمادگی درباره اینکه شهرداری تهران می‌تواند مطالعات، تجربیات و تجهیزات لازم را در صورت نیاز در اختیار سایر شهرداری‌های کشور قرار دهد، تاکید کرد: برای حفظ درختان شهرمان و پوشش گیاهی و فضای سبز شهر تلاش شهرداری به‌تنهایی کافی نیست و باید همه شهروندان هم در اجرای برنامه‌های شهرداری تهران مشارکت کنند و هم در حفاظت از این سرمایه‌های شهر نقش آفرین باشند. بی‌تردید در این میان باید گروه‌های مردم نهاد مرتبط با محیط‌زیست نقش نظارتی و حفاظتی فعالی را ایفا کنند و برای آگاهی‌رسانی به مردم و تبلیغات کوشا باشند. او افزود: شهرداری در حفاظت پوشش گیاهی تهران و همچنین توسعه فضای سبز کاملا جدی است و امیدواریم قوای دیگر کشور همچون قوه قضائیه در این امر مسئولانه عمل کنند و در پرونده‌های مرتبط با جدیت و قاطعیت بیشتر اقدام کنند. به گزارش ایسنا، او ابراز امیدواری کرد که همه شهروندان از مواهب درختانی که سمبل زیبایی و طراوت میان مردم هستند به نحو احسن بهره مند شوند.
نگهداری از درخت، فرهنگ می‌خواهد


یک عضو شورای شهر تهران درباره وضعیت درختان خیابان ولیعصر به خبرنگار«آرمان» می‌گوید: خیابان ولیعصر شمال و جنوب شهر تهران را به یکدیگری متصل می‌کند. این خیابان خاطرات و تاریخ مفصلی را در تاریخچه خود دارد. برای مثال این خیابان از نهادها و سازمان‌ها مختلف، راه آهن، کاخ سعد آباد و ... می‌گذرد. سید محمود میرلوحی می‌افزاید: در گذشته آب‌و‌هوای تهران برای کاشت درختان تنومند چنار، خرمالو، گردو و... مناسب بوده است. به‌گفته او این درختان بر زیبایی این خیابان افزوده‌اند. اخیرا تلاش‌هایی برای نگهداشت و سالم‌سازی این درختان انجام شده که امید است با رعایت اصول بهداشتی زلالی این آب را در امتداد خیابان ولیعصر مشاهده کرد. این عضو شورای شهر تهران تاکید می‌کند: باید دانست که با گذشت زمان درخت به‌عنوان یک موجود آسیب می‌بینند. برای مثال درختی که در باغ است، هم بعد از گذشت مدتی بیمار شده و به رسیدگی نیازمند است. با این تفاسیر بروز مشکلات برای درختان خیابان ولیعصر با نارسایی‌های محیط‌زیستی چندان دور از ذهن نیست. به‌گفته او بروز آفت در درختان و کاشت نهال جدید در علم کشاورزی یک اقدام مناسب و علمی برای نگهداری از درختان است. میرلوحی می‌افزاید: باید دانست که هم‌اکنون ملاحظات و اقدامات مناسب برای نگهداری درختان ولیعصر کاهش یافته است. برای مثال برخی اقدامات عمرانی همچون ساخت‌وساز سازه‌های بلند مرتبه عمل فتوسنتز را در درختان با مشکل روبه‌رو می‌کند. از سوی دیگر آلودگی هوا نیز از عوامل بروز آفت در درختان است. به‌گفته او در برخی مواقع نیز افراد چندان نسبت به نگهداری از درختان مصمم نیستند. برای مثال بنده چندین بار به شهردار منطقه 3 نامه نوشته و از او خواستار اقدامات مناسب در زمینه نگهداری درختان شدم، چون در برخی اقدامات شاهد نصب چراغ، کابل برق و ... به درختان هستیم که همین مساله سلامت درختان را به خطر می‌اندازد، طبیعتا نصب هر گونه کابل می‌تواند به پوست درختان آسیب‌زده و همین اقدام باعث از بین رفتن درخت می‌شود. همچنین برخی افراد اقدام به حک نام و نقوش روی درخت کرده که این گونه اقدامات سلامت درخت را به مخاطره می‌اندازد. این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه چندی قبل یک شرکت برای نمایش تابلو به درختان این خیابان آسیب رساند، می‌افزاید: باید با فرهنگسازی توجه به سلامت درخت جزو اولویت‌های مردم قرار گیرد.