زندان، منتظر مرتضوي

آرمان: بالاخره پس از چندین جلسه دادگاه برای سعید مرتضوی برای قضایای بازداشتگاه کهریزک و مرگ محسن روح‌الامینی دادگاه رأی به 2 سال حبس وی داده است. به گفته وکیل اولیای دم روح الامینی این حکم به اجرای احکام دادسرای کارکنان دولت رفته تا اجرا شود. پدر روح الامینی نیزضمن تایید حکم مرتضوی اظهار کرد: «این فرد خود را تحویل می‌دهد یا حکم بازداشت سیار برای او صادر خواهد شد.» مرتضوی که در کارنامه خود تخلفاتی از جنس تامین اجتماعی را نیز داشته به گفته یونسی وزیر سابق اطلاعات در مرگ زهرا کاظمی شهروند ایرانی-کانادایی نیز نقش داشته است. باید دید زندان چه تاثیراتی در مرتضوی خواهد گذاشت.
کهریزک، گریبانگیر مرتضوی
حدود هفت سال از حوادث کهریزک که منجر به مرگ 3 جوان به نام‌های محسن روح الامینی، محمد کامرانی و امیر جوادی‌فر شد، می‌گذرد. در این 7 سال عبدالحسین روح‌الامینی پدر محسن، پیگیر مرگ فرزند بوده تا مسببان این فاجعه اگر خطایی داشته‌اند، به دست قانون مجازات شوند. در این هفت سالی که از ماجرا می‌گذرد نام‌هایی کنار رفته و فقط نام یک نفر هنوز باقی مانده؛ سعید مرتضوی. او که در سال 88 دادستان تهران بود که با وجود مخالفت برخی از مقامات دستور انتقال بازداشت شدگان به بازداشتگاه کهریزک را صادر کرد و موجب این اتفاقات شد. گرچه سال گذشته مرتضوی نامه‌ای نوشت و از وقایع پیش آمده در کهریزک ابراز پشیمانی کرد، اما این نامه نتوانست تغییر چندانی در وضعیت ایجاد کند. حال که حکم 2 سال زندان او تایید و به دایره اجرای احکام ارسال شده، بهترین موقعیت است که او بنشیند و به کارهایی فکر کند که در گذشته انجام داده است.
ارسال پرونده به اجرای احکام


وکیل مدافع اولیای دم روح‌الامینی از ارسال حکم دو سال حبس مرتضوی در پرونده کهریزک به اجرای احکام خبرداد. میرمجید طاهری به ایسنا گفت: حکم صادره زمان زیادی است که ابلاغ شده و پرونده مرتضوی در بخش کهریزک به شعبه ٢ اجرای احکام ناحیه ٢٨ دادسرای کارکنان دولت رفته است تا اجرا شود. وی 5 آذرماه سال جاری، از محکومیت سعید مرتضوی به دو سال حبس تعزیری در پرونده کهریزک در دادگاه تجدیدنظر خبر داد و اظهار داشت: رأی پرونده به صورت الکترونیکی به من ابلاغ شد و شعبه ۲۲ دادگاه تجدیدنظر، سعید مرتضوی را در پرونده کهریزک، به اتهام معاونت در قتل به دو سال حبس تعزیری محکوم کرده است. دادگاه تجدیدنظر به دلیل اظهار ندامت مرتضوی، با یک درجه تخفیف، وی را به دو سال حبس محکوم کرده و رأی صادره قطعی است. رأی صادره بسیار خوب است و دادگاه استدلال محکمی داشته است.
صدور حکم مرتضوی
پدر یکی از قربانیان ماجرای کهریزک، گفت که حکم صادره برای سعید مرتضوی روز گذشته ابلاغ شده است. عبدالحسین روح‌الامینی در نشست فصلی خانه احزاب اظهارکرد: هشت سال است من به دنبال یک کار حقوقی طاقت‌فرسا بودم و در آن به یک تجربه رسیدم که حتی کسانی که از خدا و پیغمبر نمی‌ترسند از رسانه‌ها می‌ترسند. در واقع رسانه‌ها سر بزنگاه‌ها یاور ما بودند و نقش اول را داشتند. وی افزود: همین امر موجب شد روز گذشته ابلاغ اجرای حکم دو سال مجازات پرونده کهریزک (مرتضوی) انجام شود. با اینکه سه ماه است این حکم صادر شده اما اجرای آن روز گذشته ابلاغ شد. روح‌الامینی تاکید کرد: بنابراین یا این فرد خود را تحویل می‌دهد و یا حکم بازداشت سیار برای او صادر خواهد شد.
پرونده‌های مختومه
چندی پیش وزیر اسبق اطلاعات در مورد پرونده زهرا‌کاظمی گفت: در پرونده زهرا کاظمی، دادستان وقت (سعید مرتضوی) اصرار داشت که وی جاسوس است. به گزارش ایسنا به نقل از ایران علی یونسی اظهار کرد: برای بررسی این موضوع ما در وزارت اطلاعات دو کارشناس ضدجاسوسی این وزارتخانه را مأمور کردیم تا در هتلی با این خانم مصاحبه کنند. این کارشناسان، پس از مصاحبه با وی، رسما اعلام کردند که به لحاظ فنی و علمی، زهرا کاظمی جاسوس نیست اما دادستان وقت تهران یعنی آقای سعید مرتضوی بر اصرار خود باقی ماند . نهایتا این اصرار مرگ این شهروند ایرانی ،کانادایی را رقم زد. در این راستا رئیس کل دادگستری استان تهران با اشاره به اظهارات یونسی اظهار داشت: آنچه که به عنوان یک قاضی عرض می‌کنم این است که این موضوع در مقطع خودش بررسی شده،‌ رسیدگی قضائی انجام گرفته و نتایج و بررسی‌های قضائی آن کاملا مشخص است. به گزار ایسنا؛ پرویز اسماعیلی گفت: اینکه امروز یک شخصیتی مانند ایشان بیاید و مطلب موضوع بررسی شده مختومه را بخواهد زنده کند، باید از ایشان پرسید که دنبال چه چیزی می‌گردند؟ آیا به دنبال دشمن‌تراشی برای نظام،‌ انقلاب و مجموعه هستند یا به دنبال دفاع از حق و حقیقت؟ وی افزود:‌ اگر دفاع از حق و حقیقت باشد که موضوع رسیدگی شده و اگر هم کاری می‌بایستی انجام می‌شد و مدعی باشند که آن موقع خوب بررسی نشده، باید در زمان و مقطع خودش رسیدگی می‌کردند. رئیس کل دادگستری استان تهران خاطر‌نشان کرد: موضوعات قضائی تشریفات خاص خودش را دارد و پرونده‌ای که رسیدگی و مختومه شد، قابل بررسی مجدد نیست مگر از یک طریق ویژه‌ای که آن طریق ویژه هم به اشخاصی مانند ایشان برنمی‌گردد.