رییس جدید سازمان راهداری خبر داد؛

در حالی که معاون سابق وزیر راه‌و‌شهرسازی به دنبال کاهش حداکثر سرعت خودروها در آزادراه‌ها و جاده‌های اصلی و فرعی بود، با مخالفت یکی دیگر از معاونان آخوندی، این طرح منتفی شد. داوود کشاورزیان، معاون سابق وزیر راه‌و‌شهرسازی و رییس پیشین سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای در همایشی در ابتدای آذرماه امسال اعلام کرد که این سازمان، به دنبال کاهش حداکثر سرعت خودروهای سواری در آزادراه‌ها، بزرگراه‌ها، راه‌های اصلی و راه‌های فرعی هر کدام به میزان ۱۰ کیلومتر بر ساعت است تا با اجرای این طرح، حداکثر سرعت در آزادراه‌ها از ۱۲۰ به ۱۱۰، در بزرگراه‌ها از ۱۱۰ به ۱۰۰، در راه‌های اصلی از ۹۰ به ۸۰ و در راه‌های فرعی از ۸۰ به ۷۰ کیلومتر بر ساعت کاهش یابد.
وی از ارسال این طرح به کمیسیون ایمنی راه‌ها برای بررسی و تصویب احتمالی آن و اجرای طرح در نوروز ۹۷ خبر داده بود؛ این در حالی است که تاکنون پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا، هیچ گونه واکنشی در برابر این طرح نشان نداده است.
معاون حمل‌و‌نقل وزیر راه: کاهش سقف سرعت در جاده‌ها توجیه ایمنی ندارد
این در حالی است که مهرداد تقی‌زاده، معاون حمل‌و‌نقل وزیر راه‌و‌شهرسازی و دبیر کمیسیون ایمنی راه‌ها در حاشیه همایش توسعه حمل‌و‌نقل عمومی ریل پایه که در پایان آذرماه برگزار شد، به خبرنگار مهر گفته بود که این طرح (کاهش سقف سرعت) زمانی می‌تواند توجیه داشته باشد که ببینیم آیا بیشترین تلفات ما در فاصله سرعت ۱۱۰ تا ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت رخ می‌دهد یا خیر؟


وی افزود: اگر بیشترین میزان تلفات ما در جاده‌ها، بالای سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت باشد، کاهش ۱۰ کیلومتری سقف سرعت دیگر فایده‌ای ندارد. از سوی دیگر نیز اگر بیشترین تعداد کشته‌های جاده‌ای در کمتر از سرعت ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت باشد، دیگر کاهش ۱۰ کیلومتری حداکثر سرعت بی‌معناست.
معاون وزیر راه‌و‌شهرسازی تاکید کرد: من شخصا اجرای این طرح را دارای توجیه نمی‌دانم و فکر نمی‌کنم مشکل ما در بخش ایمنی راه‌ها و تعداد کشته‌های جاده‌ای، سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت باشد. اگر این طرح در کمیسیون ایمنی راه‌ها رای بیاورد، پلیس راهور ملزم به اجرای آن خواهد بود.
رییس سازمان راهداری: مردم از کاهش سقف سرعت استقبال نکردند
به گزارش «جهان صنعت» به نقل از مهر، عبدالهاشم حسن‌نیا، رییس جدید سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای که اخیرا و پس از برکناری کشاورزیان، به معاونت وزارت راه‌و‌شهرسازی منصوب شد نیز با بیان اینکه این طرح از نظر من به عنوان چالش پیش روی ایمنی راه‌ها و جاده‌ها مطرح نیست، گفت: من در جریان نظرات پلیس راهور ناجا نسبت به کاهش حداکثر سرعت خودروها در آزادراه‌ها، بزرگراه‌ها، راه‌های اصلی و راه‌های فرعی نیستم.
وی با تاکید بر اینکه نباید به گونه‌ای تصمیم‌گیری کنیم که احساسی باشد، افزود: در مجموع مخاطبان ما و مردم نسبت به این طرح واکنش منفی داشته‌اند. حسن‌نیا ادامه داد: این طرح اگر فاقد نگاه‌های کارشناسی باشد، بازخورد منطقی در جامعه نخواهد داشت. در نتیجه نمی‌توانیم به هدف اصلی‌مان که همان حفظ و ارتقای ایمنی در رانندگی است دست یابیم.
بلیت اتوبوس نوروز ۹۷ گران نمی‌شود
معاون وزیر راه‌و‌شهرسازی با تاکید بر اینکه قیمت بلیت برای ایام نوروز ۹۷ گران نمی‌شود گفت: ۱۸ هزار دستگاه اتوبوس در کشور داریم که از این تعداد ۱۵۰۰۰ اتوبوس از ۲۵ اسفند ۹۶ تا ۱۷ فروردین ۹۷ به مردم خدمات ارائه می‌کنند.عبدالهاشم حسن‌نیا با اشاره به برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای برای انجام سفرهای ایمن و ارزان حمل‌ونقل عمومی مسافری اظهار کرد: شرکت‌های حمل‌ونقل مسافری برای عدم افزایش قیمت بلیت اتوبوس در ایام نوروز (25 اسفند 96 تا 17 فروردین 97) اعلام آمادگی کرده‌اند و بلیت بدون هیچ افزایش قیمت در اختیار مردم قرار می‌گیرد.وی با اشاره به نظارت کامل بر روند عملکرد شرکت‌های مسافری در راستای ارتقای خدمات ارائه شده به مردم، تصریح کرد: یکی از اولویت‌های ما در ایام نوروز انجام سفرهای ایمن‌تر و در عین حال ارزان برای مردم است. وی ادامه داد: علاوه بر شرکت‌های حمل‌ونقلی، سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و ادارات استانی نیز شرایط مناسبی را برای دستیابی به دو اولویت مدنظر فراهم کرده‌اند.رییس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به اینکه به‌طور میانگین سالانه از میزان استفاده از اتوبوس در سفرها کاسته می‌شود، اظهار کرد:‌ باید تلاش کنیم با برنامه‌ریزی مناسب و در نظر گرفتن سلایق مختلف، مردم را به استفاده از اتوبوس به‌عنوان وسیله حمل‌ونقلی ایمن و ارزان ترغیب و جذب کنیم.حسن‌نیا با یادآوری اینکه هم‌اکنون بالغ بر 18000 اتوبوس در ناوگان حمل‌ونقل کشور داریم، بیان کرد: در ایام نوروز 97 حدود 15000 دستگاه اتوبوس به مردم خدمات
ارائه می‌کنند.