مطهری: حق اعتراض مردم را به رسمیت بشناسیم

شانزدهمین کنگره سراسری حزب مردم‌سالاری با حضور فعالان سیاسی و اعضای این حزب با شعار مردم پرسشگر، حکومت پاسخگو، لازمه توسعه پایدار برگزار شد.
علی مطهری طی سخنانی در شانزدهمین کنگره سراسری حزب مردم سالاری با اشاره به اتفاقات اخیر در خیابان گلستان هفتم پاسداران، گفت: عده‌ای خیابان را می‌بندند و ما با آنها مذاکره می‌کنیم و این خیلی جالب نیست. نباید نسبت به این افراد رافت نشان داد چرا که با روش غیرمقتدرانه نمی‌توان در مقابل کسانی که نظام عمومی را برهم زدند، رافت نشان داد‌ و مذاکره کرد تا اینها اینقدر فرصت کنند که دست به چنین کارهایی بزنند. وی افزود: بسیاری در مسایلی که ارتباطی به آنها ندارد وارد می‌شوند و اظهار نظر می‌کنند. اینکه ما علم دینی داریم و نداریم و علوم اسلامی داریم و یا نداریم، بحث تخصصی و قابل بحث است. شهید مطهری هم این مسایل را مطرح کرده است، اما اینکه رییس‌جمهور به عنوان بالاترین مقام اجرایی کشور این مسایل را مطرح کند که علم دینی داریم یا نداریم یا اینکه علم دنبال فیزیک و شیمی اسلامی است، درست نیست. در حال حاضر کسی دنبال این مباحث نیست و اگر بحثی هم هست، بحث علوم اسلامی است که به آن جواب داده شده است.
نایب رییس مجلس با تاکید بر اینکه ورود رییس‌جمهور‌ به این مسایل صحیح نیست، گفت: او مدیر اجرایی است و باید کار خود را انجام دهد. در هر دوره‌ای این نقص‌ها را می‌بینیم که روسای‌جمهور وقتی در زمینه اجرایی تحت فشار قرار می‌گیرند، گریزی به صحرای کربلا می‌زنند. مطهری تصریح کرد: رییس قوه قضاییه هم در همه چیز وارد می‌شود. در حالی که هر کسی باید کار خود را بیان کند و گزارش از کار خود بدهد و پاسخ سوالات مردم را بدهد و این نقصی است که باید اصلاح کنیم. وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه ما از خارج کشور تحت فشار هستیم، گفت: آمریکا فشار سنگینی بر ما وارد می‌کند و امکان خروج آمریکا از برجام و بازگشت دوباره تحریم‌ها هم وجود دارد. نایب‌رییس مجلس افزود: بانک‌های خارجی در اثر تحریم‌ها، همکاری درستی با ما ندارند و به خاطر همین رفتارها طبعا ما از نظر اقتصادی تحت فشاریم و از نظر داخلی هم با نارضایتی‌ها و اعتراض‌هایی مواجه هستیم.
نایب رییس مجلس با اشاره به اینکه آنچه در رسانه‌های بیگانه تاکید می‌شود، به بن‌بست رسیدن جمهوری اسلامی است اما باید مراقب باشیم که به این موضوع دامن نزنیم بلکه باید در پی اصلاح امور باشیم، گفت: ما به اصلاحات مختلفی نیاز داریم و در حوزه اقتصادی، نیازمند اصلاح ساختار اقتصاد هستیم. اقتصاد ما چهار بخش دارد؛ یکی دولت، دیگری بخش خصوصی و بخش دیگر، نظامیان و دیگری، نهادهای حکومتی. طبعا نقش بخش خصوصی ما کوچک است که این مانعی برای پیشرفت اقتصادی ما محسوب می‌شود. وی ادامه داد: اخیرا رهبر انقلاب توصیه کرده‌اند که نهادهای نظامی، از بنگاه‌های اقتصادی غیر‌مرتبط بیرون بیایند و وزیر دفاع هم این موضوع را اعلام کرد. این نشان می‌دهد که احساس اصلاح امروز وجود دارد.


مطهری تاکید کرد: علت اینکه ما در ورود به بازار قطر و روسیه زمانی که دچار بحران شدند، موفق نبودیم، کوچک بودن بخش خصوصی است که نمی‌توانستند با کشورهایی مانند ترکیه رقابت کنند و ترکیه به سرعت بازار قطر و روسیه را تصاحب کرد. بخش خصوصی ما کوچک است و فعال نیست و رقابت به معنای واقعی در آن وجود ندارد. مطهری با بیان اینکه باید حق اعتراض مردم را به رسمیت شناخت، اظهار کرد: خوشبختانه در اتفاق‌های اخیر در توسعه سیاسی یک گام به جلو برداشتیم و همه قبول داشتند که باید حق اعتراض را به رسمیت شناخت و هر اعتراضی را نباید به معنی براندازی و مخالفت با ولایت فقیه تلقی کرد. وی افزود: در سال ۸۸ این فضا نبود. اساسا معترضین را به دلیل اعتراض محکوم می‌کردند که اصلا چرا شما اعتراض کردید. نظام می‌گوید نظام انتخابات درست بوده چرا شما اعتراض می‌کنید پس شما مخالف ولایت فقیه هستید.
مصطفی کواکبیان نیز در شانزدهمین کنگره حزب مردم‌سالاری طی سخنانی با تکذیب اینکه گفته می‌شود پارلمان اصلاحات برای مقابله با آقای خاتمی درست شده است، گفت: با آقای خاتمی درباره این موضوع طرح بحث کردیم. دو نکته مدنظر ایشان بود که ما آنها را لحاظ کردیم و همان‌طور که آقای کمالی گفتند این طرح در شورای هماهنگی اصلاحات تصویب شده است. وی افزود: مجری این طرح شورای هماهنگی اصلاحات است و بنا داریم در دوم خرداد ۹۷ از این طرح رو‌نمایی کنیم که طی آن هر حزب تعدادی از افراد خود را برای حضور در این پارلمان معرفی می‌کند. دبیرکل حزب مردم‌سالاری با اشاره به ویژگی‌های پارلمان اصلاحات، اظهار کرد: پارلمان اصلاحات یک پارلمان دموکراتیک، سراسری، پویا و حزب‌محور است که با نیت خارج کردن احزاب اصلاح‌طلب از رخوت شکل خواهد گرفت و البته باز هم تاکید می‌کنم که پارلمان اصلاحات در برابر آقای خاتمی قرار نگرفته است.
کواکبیان با بیان اینکه مشکلات زیادی در سه محور پرسشگری، پاسخگویی و توسعه پایدار که شعار کنگره حزب مردم‌سالاری است، وجود دارد، تاکید کرد: اگر در طرح این پرسش‌ها سه قوه را مورد تاکید قرار داده‌ایم، مفهومش این نیست که رهبری پاسخگو نباشد، بلکه آوردن نام سه قوه برای این است که آنها سمبل حکومت هستند و همه نهادهایی که در کشور هستند باید پاسخگو باشند. وی افزود: قبلا هم گفته بودم تا زمانی که با فساد مقابله نشود، وطن، وطن نمی‌شود. برای اینکه مشکلات حل شود همه باید پاسخگو باشند و برای اینکه پاسخگویی وجود داشته باشد، مردم باید پرسشگر باشند و مردم اگر پرسشگر نباشند، می‌گویند خدا را شکر همه چیز خوب است. کواکبیان ادامه داد: پرسشگری راه‌های خود را دارد و در این راه رسانه‌ها و فضای مجازی باید آزاد باشند و احزاب نیز فعالیت کنند و مردم نیز باید بیایند حرف‌های خود را بزنند و نمایندگان هم حرف‌های آنان را بشنوند. ما نباید از هیچ چیز واهمه داشته باشیم و مردم نیز باید بتوانند بدون لکنت زبان، حرف بزنند. نماینده مردم تهران در مجلس در پایان تاکید کرد: مردم از مشکلات اقتصادی رنج می‌برند و ما باید با فساد سیستماتیک مقابله کنیم و مردم هم باید به صحنه پرسشگری بیایند و حکومت پاسخ آنان را بدهد.