قدرت‌نمایی پوتین مقابل آمریکا

سرمت و خنجر؛ موشک‌های رونمایی شده
سلاح جدیدی که رییس‌جمهور روسیه در سخنرانی سالانه خود از آن پرده برداشت، موشک بسیار سریعی است که کینجال (خنجر) نامیده می‌شود. او همچنین فیلمی از مراحل موشک فوق سنگین «سرمت» را به نمایش گذاشت که باعث نگرانی غرب شده است.
فرمانده نیروی هوا- فضای روسیه درباره توانایی‌های این موشک و خصوصیات منحصربه‌فردش صحبت کرد و گفت: این موشک از جنگنده‌های سریعی مثل جنگنده نسل پنجم «سوخو-57» که آن را در چند دقیقه به سمت هدف منتقل می‌کنند، به سوی هدفی که باید آن را ویران کند، شلیک می‌شود.
سرگئی سوروفکین گفت: سرعت این موشک طی چند ثانیه به چند برابر سرعت صوت می‌رسد و به همین دلیل مقابله سامانه‌های دفاع هوایی با آن غیرممکن است. این موشک به لطف سیستم هدایتی که در کلاهک موشک قرار دارد و حین نزدیک شدن به هدف کار خود را آغاز می‌کند، با دقت بسیار بالایی به هدف مشخص شده اصابت می‌کند.


بنا بر اعلام وزارت دفاع روسیه، این موشک ظرف تنها چند ثانیه به هدف خود برخورد می‌کند و در نتیجه رهگیری آن از سوی سامانه‌های دفاع هوایی بعید است. طول این موشک به سه متر و سرعت آن به چهار ماخ (چهار برابر سرعت صوت) می‌رسد.
موشک خنجر می‌تواند مسافت 2000 کیلومتر را طی کند. این موشک یکم دسامبر 2017 به صورت آزمایشی در جنوب روسیه شلیک شد و درحال حاضر جنگنده «میگ31بی ام» آن را حمل می‌کند. این جنگنده می‌تواند موشک‌هایش را به مسافت 720 کیلومتری حمل کند.
فرمانده نیروی هوایی روسیه اعلام کرد که موشک کینجال یا همان خنجر می‌تواند از طریق تغییر سرعت خود که چند برابر سرعت صوت است، به تمامی سامانه‌های دفاع هوایی کنونی و سامانه‌هایی که در آینده ساخته می‌شوند، نفوذ کند. علاوه بر خنجر در جریان ایراد پیام سالانه ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه به پارلمان این کشور سامانه موشکی جدید «سرمت» هم معرفی شد. فیلم معرفی این موشک سکوی زیرزمینی پرتاب موشک و مرحله اول پرواز آن نشان داده می‌شود.
پوتین خاطرنشان کرد: وزن موشک بالستیکی قاره‌پیمای «سرمت» بیش از 200 تن بوده، آن را می‌توان به کلاهک‌های هسته‌ای مسلح کرد و سامانه‌های دفاع موشکی با دشواری می‌توانند آن را رهگیری کنند. علاوه بر این تعداد بلوک‌های رزمی سرمت بیشتر از موشک «وایوودا» است که فعلا قوی‌ترین موشک بالستیکی قاره‌پیما در جهان است. موشک «سرمت» که کار ساخت آن در سال 2009 آغاز شد، جزو موشک‌های فوق‌سنگین است. این موشک با سوخت مایع کار می‌کند و از سکوهای زیرزمینی پرتاب می‌شود.
رییس‌جمهور روسیه پنجشنبه گذشته به سنت هرساله مقابل نمایندگان پارلمان، اعضای دولت و دیگر مقامات سیاسی روسیه، همچنین نمایندگان برخی از کشورهای همسایه سخنرانی کرد.
پوتین در سخنرانی امسال که سه هفته قبل از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور ایراد شد، بیشتر به موضوعات داخلی از جمله وضعیت اقتصادی و معیشتی شهروندان روسیه، ضرورت سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها، توسعه حمل‌ونقل شهری و روستایی، مبارزه با فقر و فساد و همچنین حمایت از جوانان پرداخت.
به نظر می‌رسد با توجه به نزدیک بودن انتخابات ریاست‌جمهوری، پوتین ترجیح داد به جای شرح خط‌مشی‌های این کشور در حوزه سیاست خارجی و دغدغه‌های بین‌المللی، بیشتر سخنانی مطلوب نظر مخاطبان ملی خود بر زبان براند. دو تغییر عمده سخنرانی امسال در مقایسه با سال‌های گذشته، ابتدا زمان آن بود که از دسامبر به ماه مارس تغییر یافت و سپس محل برگزاری آن که به جای کرملین در بنای مشهور مانژ در مرکز مسکو ایراد شد.
ولادیمیر پوتین در نطق سالانه خود از ساخت انواع جدیدی از تسلیحات فوق‌پیشرفته هسته‌ای در روسیه خبر داد. نطق پوتین پیامی روشن برای دونالد ترامپ داشت. دولت ترامپ سیاست نوسازی زرادخانه اتمی آمریکا را دنبال می‌کند. رییس‌جمهور روسیه هم‌زمان از طراحی و ساخت چند سیستم جدید خبر داد. پوتین از جمله از کار روی ساخت موشک بالستیک قاره‌پیمایی سخن گفت که به گفته او، مقابله با آن بسیار دشوار است.
آزمایش یک موشک جدید با پیشران اتمی، یک کلاهک جدید هسته‌ای با قابلیت قرار گرفتن روی موشک‌های کروز و نیز طراحی موشک‌هایی جدید برای نصب روی جنگنده‌ها با قابلیت دور زدن سامانه‌های دفاع موشکی، از دیگر سیستم‌هایی ‌بودند که پوتین از آنها رونمایی کرد.
زیردریایی‌های کوچک بی‌صدا و بدون سرنشین جدید با قابلیت حمل سلاح اتمی و مقاوم حتی در برابر سلاح‌های هسته‌ای، از دیگر دستاوردهای نظامی‌ای بودند که رییس‌جمهور روسیه به آن اشاره کرد. به گفته پوتین، سامانه‌های دفاعی توان رهگیری این زیردریایی‌های کوچک را ندارند. نمایش فیلم‌های کوتاهی از این سیستم‌های جدید سخنان ولادیمیر پوتین را در جریان سخنرانی‌اش همراهی می‌کرد.
او از ساخت ۳۰۰ مدل جدید از جنگ‌افزارهایی خبر داد که موشک‌های بالستیک قاره‌پیما و موشک‌هایی با قابلیت شلیک از زیردریایی‌ها از جمله آنها هستند. پوتین از موشک‌هایی سخن گفت که می‌توانند هر نقطه‌ای از جهان از قطب شمال تا قطب جنوب را هدف قرار دهند. وی همچنین به راکت‌های مافوق صوتی اشاره کرد که هیچ سیستم‌ ضدموشکی قادر به ردیابی آنها نیست.
او افزود که روسیه دارای سلاح دیگری مجهز به کلاهک هسته‌ای است که می‌توان آن را روی یک موشک کروز نصب کرد و این سیستم نیز قابل رهگیری نیست. این سلاح در سال ۲۰۱۷ میلادی با موفقیت آزمایش و تولید انبوه آن هم‌اکنون آغاز شده است. رییس‌جمهور روسیه به تشریح دستاوردهای این کشور در تولید زیردریایی‌ها پرداخت و افزود که این کشور سه زیردریایی هسته‌ای جدید را به آب انداخته و شمار موشک‌های با دقت بالای خود را نیز افزایش داده است. او تاکید کرد که هیچ کشور دیگری در جهان این سلاح‌ها را ندارد و در صورت حمله، روسیه آماده است تا از تسلیحات هسته‌ای خود استفاده کند.
پیامی روشن برای ترامپ
رونمایی از زرادخانه هسته‌ای روسیه توسط پوتین، پیامی روشن برای همتای آمریکایی او (دونالد ترامپ) دارد. آمریکا حدود یک ماه پیش اعلام کرده بود قصد دارد زرادخانه اتمی خود را با بمب‌های هسته‌ای کوچک‌تر نوسازی کند. در دکترین جدید پنتاگون که حدود یک ماه پیش درباره وضعیت هسته‌ای انتشار یافت، آمده بود که زرادخانه اتمی آمریکا، برای مقابله با روسیه، تنوع بیشتری پیدا کرده و ایالات متحده بمب‌های هسته‌ای کوچک‌تری تولید خواهد کرد.
در گزارش دکترین هسته‌ای وزارت دفاع آمریکا تاکید شده بود که گرچه بمب‌های کوچک‌تر قدرت تخریبی کمتری دارند، اما از قدرت بازدارندگی بیشتری برخوردارند. طبق این دکترین، بمب‌های جدید زرادخانه هسته‌ای آمریکا گسترش نخواهند یافت، اما قرار است از کلاهک‌های هسته‌ای در موقعیت‌های تازه‌ای استفاده شود.
دولت دونالد ترامپ از طریق این دکترین، برخلاف استراتژی دولت قبلی به ریاست باراک اوباما، در جهت نوسازی زرادخانه هسته‌ای آمریکا حرکت می‌کند. ترامپ همزمان با انتشار گزارش دکترین جدید پنتاگون گفته بود: این استراتژی امکان استفاده از سلاح‌های هسته‌ای را کاهش داده و در عین حال بازدارندگی در برابر حملات علیه آمریکا و متحدان و شرکای آن را افزایش خواهد داد.
ترامپ حدود یک هفته پیش نیز پیمان منع گسترش تسلیحات اتمی میان آمریکا و روسیه را توافقی بد توصیف کرد و همزمان خواستار گسترش زرادخانه اتمی آمریکا شد.
ولادیمیر پوتین در نطق خود با اشاره به همین استراتژی جدید آمریکا گفت: اینک روسیه صاحب موشک‌هایی است که هیچ کشور دیگری در اختیار ندارد. به گفته او، روسیه مجبور شده به خاطر سیاست‌های تسلیحاتی آمریکا دست به عمل بزند و در راستای ساخت سلاح‌های هسته‌ای جدید اقدام کند. پوتین تاکید کرد که تقویت توان نظامی روسیه خطری برای دیگر کشورها نیست و قرار است به صلح جهانی کمک کند.
بعد از سخنان پوتین درباره موشک‌های شکست‌ناپذیر روسیه، وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که کاملا برای مقابله با سلاح جدید روسیه آمادگی دارد. سخنگوی پنتاگون اعلام کرد: ما از اظهارات ولادیمیر پوتین غافلگیر نشدیم. مردم آمریکا باید مطمئن باشند که ما کاملا آماده مقابله هستیم.
رییس‌جمهور روسیه در مصاحبه‌ای با شبکه ان‌بی‌سی نیوز آمریکا گفت تسلیحات جدیدی که از سوی روسیه اعلام شده به حدی پیشرفته هستند که پولی که از جیب مالیات‌دهندگان آمریکایی برای سیستم‌های دفاع موشکی خرج شده را به دست باد می‌سپارد.
این اظهارات پوتین بعد از آن مطرح شد که او در سخنرانی سالانه خود گفت: روسیه تسلیحات هسته‌ای جدیدی ساخته که به هیچ وجه سیستم‌های دفاع موشکی نمی‌تواند آنها را هدف قرار دهد. این اظهارنظر پوتین از سوی برخی منتقدان از بابت اینکه مسکو هیچ ویدئویی از آزمایش موفقیت‌آمیز این موشک جدید نشان نداده، مردود دانسته شده است. با این حال رییس‌جمهور روسیه در مصاحبه با شبکه ان‌بی‌سی نیوز آمریکا از پاسخ به این پرسش که آیا این موشک بالستیک قاره‌پیمای جدید روسیه به‌طور موفقیت‌آمیز آزمایش شده، خودداری کرد.
پوتین در پاسخ به اینکه آیا روسیه دست به آزمایش موفقیت‌آمیز یک موشک بالستیک قاره‌پیمای هسته‌ای زده، ‌گفت: همه این آزمایش‌ها موفقیت‌آمیز بوده‌اند اما مساله این است که هر یک از سیستم‌های تسلیحاتی در یک سطح متفاوت از آمادگی قرار دارند و یکی از آنها هم‌اکنون در سطح آمادگی رزمی بوده و در اختیار سربازان گذاشته شده است.
پوتین عنوان کرد: نظر من این است که افرادی که گفته‌اند یک جنگ سرد جدید شروع شده تحلیلگر نیستند بلکه تبلیغات انجام می‌دهند. او اظهار کرد: سلاح‌های جدید مسکو پاسخی به اقدام آمریکا در سال 2002 برای خارج شدن از معاهده ضدموشک‌های بالستیک 1972 است که سیستم‌های دفاع موشکی را ممنوع کرده بود.
او گفت: اگر قرار باشد ما درباره این رقابت تسلیحاتی صحبت کنیم این رقابت دقیقا از همان زمان شروع شد. او گفت که به آمریکا پیشنهاد همکاری برای تولید سیستم‌های دفاع موشکی مشترک را داده بود اما این پیشنهاد رد شد و به همین خاطر مجبور شد در راستای منافع کشورش عمل کند. ابرقدرت‌ها به جای تهدید یکدیگر باید تلاش‌هایشان را صرف مبارزه با تروریست‌ها کنند.