دختران انتظار!

فاطمه رحیمی- دربی پایتخت برگزار شد، آن هم بدون حضور بانوان‌. حضور رییس فیفا در تهران هم نتوانست راه ورود بانوان به ورزشگاه را هموار کند‌. عجیب‌تر اینکه بانوانی که برای حضور در ورزشگاه پشت درهای استادیوم آزادی منتظر ایستاده بودند، در عملی ناباورانه دستگیر و به بازداشتگاه وزرا منتقل شدند‌.
پس از دیدار تیم ملی بسکتبال ایران و عراق و اجازه ورود بانوان به ورزشگاه انتظار می‌رفت که محدودیت ایجاد شده برای حضور بانوان در ورزشگاه‌ها از بین برود، اما حقیقت چیز دیگری بود؛ دختران پشت در‌های ورزشگاه به خاطر کار نکرده بازداشت شدند، نه آشوبی و نه اعتراضی‌. زمانی که به آنها گفته شد نمی‌توانند تماشاگر دربی باشند آنها محل را ترک کردند که ناگهان با ون گشت ارشاد مواجه شدند و در نهایت دستگیر و پس از چند ساعت هم آزاد شدند‌. حال سوالی که مطرح می‌شود این است که چرا باید به خاطر هیچ خطایی بازداشت شوند؛ تنها خواست‌شان تماشای بازی بود‌.
پیشتر هم شاید چنین بازداشت‌هایی صورت می‌گرفت اما این بار دختران حاضر در اطراف ورزشگاه ذره‌ای بی‌نظمی ایجاد نکرده بودند‌. اینکه ماموران انتظامی دنبال آنها راه افتادند تا حتما دستگیرشان کنند حاشیه عجیب دربی 86 بود‌. با وجود اینکه درخواست آنها یعنی بازگشت زنان و ترک آن محوطه در حال اجرایی شدن بود و حتی چند دختر سوار تاکسی شدند تا آنجا را ترک کنند، اما دختران دستگیر شدند‌. تمام این اتفاقات در شرایطی رخ داد که رییس فدراسیون جهانی فوتبال هم مهمان ایران بود‌.
یکی از اهداف سفر اینفانتینو، یافتن راه‌حلی برای رفع محدودیت حضور بانوان در ورزشگا‌ه‌های ایران بود؛ موضوعی که نه تنها باعث ناخشنودی بانوان ایران شد بلکه بازتابی بین‌المللی داشت‌. رییس فیفا نیز در دیدار خود با وزیر ورزش و جوانان ایران خواستار تفکیک سیاست و ورزش شده بود‌.


این چالش به بحرانی برای ورزش ما بدل شده که اگر همین حالا خودمان حلش نکنیم‌، دوباره بهانه‌ای خواهد شد در دست فیفا‌. آنها که خیلی ساده از این ابزار به عنوان چماق در میادین بین‌المللی علیه مان استفاده می‌کنند‌. بدون شک اینفانتینو و تیم همراهش در بازگشت از ایران، مساله محدودیت حضور بانوان را به عنوان یک ابزار علیه ما‌، بیش از قبل استفاده می‌کند و در این زمینه با فشارهایی مضاعف روبه‌رو خواهیم بود‌.
این مشکلی است که حل آن نیاز به تدبیر مسوولان ارشد کشور دارد‌. امیدواریم این مشکل با درایت مسوولان دولت و مجلس به درستی برطرف شود تا به قولی که در روزهای تبلیغات انتخاباتی برای حل مساله ورود بانوان به ورزشگاه‌ها داده‌اند عمل کنند و دربی 86 آخرین دربی پسرانه آزادی باشد‌.
دربی ۸۶ هم تمام شد، اما چند روز پیش به گزارش خبرگزاری‌های داخلی، معصومه ابتکار اعلام کرد ماجرای ورود زنان به ورزشگاه را برای آیت‌الله مکارم‌شیرازی توضیح داده و او هم گفته تا به حال نمی‌دانسته ماجرا این است، تا نکته‌ای که پروانه مافی نماینده مجلس گفت که دیگر مساله ورود به ورزشگاه یک تابو نیست‌. همه این اظهارات چند روز پیش از این مسابقه نشانه‌های خوبی داشت که فعالان این عرصه را امیدوار کرده بود‌. در عمل اما نه تنها گشایشی ایجاد نشد، بلکه رفتارها تندتر از تمام این چندماه اخیر بود‌. موضوعی که باعث شد بازهم ندانیم چه کسانی با قدرت پشت ممنوعیت این موضوع ایستاده‌اند‌. ممنوعیتی که نه در قانون اساسی کشور ذکر شده است و نه حتی مسوولان هم درباره آن اشتراک رای دارند‌.