چرا نمایندگان مجلس فقط موسم انتخابات در دسترس هستند؟

آفتاب اقتصادی- گروه بازار پول: مجلس شورای اسلامی در ایران از نمایندگان منتخب مردم تشکیل شده و هدف از تشکیل چنین نهادی مشارکت مردم از طریق نمایندگان در سرنوشت و تصمیم‌گیری‌های مهم کشورشان است؛ به گونه‌ای که مجلس را خانه ملت می‌نامند و این شعار همواره توسط مسئولان و نمایندگان مجلس به گوش می‌رسد. اما آیا میان حرف و عمل مجلسیون تفاوتی وجود ندارد؟! اگر اندکی به گذشته بازگردیم و بحبوحه انتخابات مجلس را به یاد آوریم، حقایق تلخی بروز می‌کنند که لاجرم وبر حسب وظیفه در این گزارش به آنها اشاره می‌شود.

روی خوب نمایندگان!
ناگفته پیداست که کاندیداهای مجلس شورای اسلامی مدت‌ها قبل از کارزار انتخابات، از روش‌های مختلف سعی در جذب آرای مردم جهت ورود به خانه ملت دارند و این درست همان بازه زمانی است که آنها را خوشرو، خوش‌برخورد، اهل مماشات، متواضع، صادق و اهل عمل می‌یابید. این ویژگی‌های نیک تا آنجا ادامه می‌یابند که خود را به دلیل انتخاب نمایندگان دوره‌های قبلی سرزنش می‌کنید و چشم امید به کاندیداهای جدیدی می‌دوزید که آینده‌ای رویایی را با وعده‌های بسیار ترسیم کرده اند! در این بازه زمانی، کاندیداهای انتخابات مجلس آنقدر مردمی می‌شوند که حتی خودشان به دفاتر مطبوعات و خبرگزاری‌ها مراجعه می‌کنند و پای درد دل اصحاب رسانه می‌نشینند؛ آنقدر دلنشین و جذاب سخن می‌گویند که هر شنونده و بیننده‌ای تحت‌تاثیر گفتار آنها قرار می‌گیرد.



وقتی سکه برمی گردد!
اما دریغ که درست از لحظه اعلام نتایج انتخابات مجلس شورای اسلامی، در صورت راه یافتن به خانه ملت، با تغییر نام آنها از کاندیدا به نماینده، همه چیز نیز در مورد گفتار و رفتار این افراد تغییر می‌کند. بسیاری از آنها حتی با اعضای ستادهای انتخاباتی خود نیز بی‌مهری می‌کنند، چه برسد به سایر مردم و هم وطنانشان. کار به جایی می‌رسد که گویی دیگر گوش برای شنیدن دردها و مشکلات و انتقادها وجود ندارد و هدف اصلی که رسیدن به مقام «نمایندگی مجلس شورای اسلامی» بوده، حاصل شده است. دیگر نه تنها مردم، بلکه مطبوعات نیز جایگاه خود را نزد آنان از دست می‌دهند و این حسن منتقل می‌شود که از آنها صرفا به‌عنوان نردبان برای بالا رفتن از پله‌های به اصطلاح «ترقی» استفاده شده است!
این آن چیزی است که برای جامعه بسیار دردناک و تاسف آور است و باعث متزلزل شدن بیش از پیش پایه‌های اعتماد به مسئولان در میان مردم می‌شود. از سوی دیگر، با توجه به دایره اختیارات و وظایف نمایندگان مجلس، این پرسش به ذهن می‌رسد که دلایل کوتاهی این افراد در انجام تعهدات و وظایفشان چیست؟ با توجه به اینکه در مورد حقوق و محدودیت‌های نمایندگان مجلس عنوان می‌شود که هر نماینده در برابر تمام ملت مسئول است و حق دارد در همه مسائل داخلی و خارجی کشور اظهار نظر کند، چرا همچنان و هر روز شاهد سکوت و بی‌تفاوتی بسیاری از نمایندگان در برابر مهم‌ترین رخدادهای اجتماعی، اقتصادی و سیاسی کشور هستیم؟!

غیبت صد نماینده در جلسه تصویب بودجه 97
این مسئله تا به آنجا ادامه می‌یابد که در روز تصویب مهم‌ترین لایحه سال یعنی تصویب ماده واحده لایحه بودجه سال 1397 حدود صدنماینده غایب بودند و هیچ توضیحی نیز بابت این غیبت ارائه نداده اند! سوم اسفند ماه سال جاری ماده واحده بودجه سال 97 را در صحن علنی مجلس با 148 رای موافق، 38 رای مخالف و 3رای ممتنع از مجموع 197 نماینده حاضر به تصویب رساندند. این در حالی است که در شرایط کنونی، مسائل اقتصادی برای مردم و جامعه از اهمیت وصف ناپذیری برخوردار است و تاثیر کوچک‌ترین تصمیمات مسئولان می‌تواند نقش بسیار قابل توجهی در زندگی و معاش مردم ایفا کند. بسیار عجیب و غیر قابل پیش‌بینی به نظر می‌رسد که بعد از آن همه حواشی در مورد ابعاد مختلف بودجه 97 و حساسیت بالای این موضوع، حدود 100 تن از نمایندگان در این امر خطیر حضور نیابند و اساسا اهمیتی نیز به انتقاداتی که در این مورد به آنها وارد می‌شود، ندهند! آیا حضور این تعداد فرد غایب در جلسه مهم نمی‌توانست سرنوشت بودجه 97 و نهایتا اقتصاد کشور را تغییر دهد؟ آنها خود را در چه جایگاهی می‌دانند که به تشخیص خود از این حضور امتناع می‌ورزند و آرای افرادی را که چشم امیدشان به آنهاست، نادیده می‌گیرند؟ و اینکه این نمایندگان در زمان این جلسه به چه امور مهمی مشغول بوده‌اند که بر یکی از مهم‌ترین جلسات اقتصادی کشور اولویت داشته است؟!
سد ارتباطی نمایندگان با مردم
کافی است که شما به‌عنوان یک فرد عادی به دنبال یافتن پاسخ این پرسش‌ها و سایر پرسش‌های بی‌شماری باشید که در ذهن شما انباشته شده است. به احتمال بسیار زیاد، تلاش شما برای ملاقات با نمایندگان با موانع متعددی روبه رو خواهد شد که موجب دلسرد شدن و انصراف از این اقدام می‌شود. اما حتی اگر به‌عنوان یک نماینده از طرف مطبوعات نیز اقدام به برقراری ارتباط با نمایندگان مجلس و کسب اطلاعات احتمالی که آنها دارند، نمایید، باز هم با درب‌های بسته مواجه می‌شوید چرا که ظاهرا آنها همواره مشغول انجام امور مهم مملکتی هستند و لحظه‌ای برای پاسخگویی به سایرین فرصت ندارند!
برقراری تماس تلفنی خبرنگاران با برخی نمایندگان مجلس تقریبا غیر ممکن است؛ چرا که یا تلفن خود را پاسخ نمی‌دهند یا به گفته شخصی که پشت خط است تلفن آنها دایورت است و در دسترس نیستند؛ یا در جلسه مهمی حضور دارند و قادر به پاسخگویی نیستند؛ یا اینکه نهایتا پس از شنیدن صدای نماینده، خبرنگاران با برخوردی سرد مواجه می‌شوند و حتی با به جان خریدن این رفتار، پاسخی مانند «کار دارم، نمی‌توانم صحبت کنم» را دریافت می‌کنند! این نشانه عمق فاجعه در کشوری است که مردمانش داعیه فرهنگ، اخلاق و ادب را دارند.
از سوی دیگر، در کمال تاسف برخی از اعضای کمیسیون‌های تخصصی مجلس از مسائل حوزه تخصصی خود آگاهی ندارند و قادر به ارائه توضیح در مورد این مباحث نیستند. هر چند که با توجه به عدم توجه به تحصیلات مرتبط در زمان انتخاب اعضای کمیسیون‌ها این مسئله بعید و عجیب به نظر نمی‌رسد! امید است که این گزارش تلنگری باشد برای آنها که تکبر، مقام و عدم تعهد را سرلوحه کار خود قرار داده اند!