دغدغه های صدور کارت هوشمند ملی

 علی حبیبی*
سامانه ثبت نام کارت هوشمند ملی در روزهای پایانی اجرای طرح تعویض کارت ملی دارای اعتبار تا پایان سال 89، با اختلال روبرو شده است و این مساله می تواند مشکلاتی در برنامه های پیش بینی شده ایجاد کند. موضوع اصلی طرح این است: شهروندانی که کارت ملی(نمونه قدیم) آنها تا پایان سال 1389 اعتبار دارد، تا پایان سال 1396مهلت دارند نسبت به دریافت کارت هوشمند خود اقدام کنند چرا که به گفته مسئولان سازمان ثبت احوال کشور از ابتدای سال 1397 نمی توانند هیچ نوع خدمتی را با این نوع کارت ها دریافت کنند.
با آمار و ارقامی که مسئولان سازمان ثبت احوال
 درباره افراد دارای شرایط دریافت این کارت اظهار کرده اند، این نتیجه حاصل می شود که بطور طبیعی نمی توان در مدت باقی مانده تا پایان سال جاری، همه این کارت ها را صادر کرد چون تا پایان سال زمان اندکی باقی مانده در حالی که ده ها میلیون نفر از واجدان شرایط هنوز اقدامی برای دریافت این کارت ها نکرده اند.


برابر آماری که مسئولان سازمان ثبت احوال کشور اعلام می کنند تاکنون 33 aمیلیون و 500 هزار نفر از هموطنان کارت هوشمند ملی دریافت کرده اند در حالی که حدود 64 میلیون نفر بالای 15 سال در کشور واجد دریافت کارت هوشمند ملی هستند که دستکم 30 میلیون نفر همین حالا برای دریافت این کارت ها اقدام نکرده اند. دفاتر پیشخوان و ادارات ثبت احوال و پست که وظیفه انجام مراحل صدور کارت را برعهده دارند بنابه گفته همین مسئولان در مجموع در مدت یک ماه فقط می توانند دو میلیون و 500 هزار کارت هوشمند ملی صادر کنند. ظرفیت پذیرش درخواست و صدور کارت هوشمند ملی همین حالا برای همه این واحدها مشخص شده است و بطور طبیعی نمی توان ظرفیت های این واحدها را بیشتر کرد مگر اینکه دفاتر و واحدهای دیگری برای این کار در نظر گرفته شود که این کار نیازمند تمهیدات و برنامه های قبلی است که معلوم نیست آیا چنین کاری در دستور کار بوده یا خیر.
به طور طبیعی دستگاه های خدماتی و اجرایی کشور در اسفند به عنوان آخرین ماه سال با ازدحام جمعیت روبرو هستند و دفاتر پیشخوان، اداره های پست و ثبت احوال نیز از این امر مستثنی نیستند. این دفاتر جدا از کارهای روزمره خود در اسفندماه که قاعدتا نسبت به ماه های گذشته بیشتر خواهد شد با مراجعه متقاضیان کارت هوشمند ملی نیز مواجه خواهند شد که قطعا با توجه به روزهای پایانی سال و اجرای این طرح، با شمار بیشتر مراجعه کنندگان نسبت به ماه های گذشته روبرو خواهند شد.
بنابراین در بحث صدور کارت هوشمند ملی در روزهای باقی مانده اسفندماه، دستکم با دو مساله روبرو هستیم نخست اینکه باید فکری به حال عدم اختلال و قطع نشدن سامانه ثبت نام
 کنیم و دوم اینکه ظرفیت تعداد تقاضای دریافت صدور کارت یاد شده تا پایان سال چه میزان است تا هموطنان با سرگردانی در دفاتر و همچنین دریافت نوبت از سامانه روبرو نشوند.
در خصوص مساله نخست سیف ا... ابوترابی- سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور اواخر هفته گذشته گفت: به‌دلیل حجم بالای مراجعه برای ثبت نام
 کارت هوشمند ملی در‌ماه پایانی باقیمانده از سال، سیستم ثبت نام مختل شده است.