ضرورت حرکت بنگاه ها به سمت فعالیت های مشارکتی

تفاهم- گروه گزارش: پانزدهمین همایش ملی تعالی سازمانی با حضور مقامات، مدیران ارشد سازمان‌ها و متخصصان این حوزه، ۷ اسفند ماه ۹۶ در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد. محمد علی محمدی در پانزدهمین همایش تعالی سازمانی با اشاره به این که متعالی شدن و عالی بودن محصول شرایط و موقعیت  یک لحظه نیست تصریح کرد : عالی بودن تا حد زیادی مبتنی بر انتخاب آگاهانه و روش سازمان یافته تکاملی و نتیجه یک فرآیند مرحله به مرحله و تدریجی با پشتوانگی عوامل بردباری نظم و انرژی کافی و مثبت است . رئیس پانزدهمین همایش تعالی سازمانی اظهار داشت: بی تردید پایه های اصلی توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور، سازمان های
 متعالی و موثر در جامعه هستند که حاصل موفقیت جامعه در موفقیت آنها متبلور می شود. وی خاطرنشان کرد: بهره وری بحث و دغدغه اصلی جامعه است و باید سهم آن را افزایش دهیم تا به نرخ رشد ۸ درصد پیش بینی شده در برنامه های توسعه دست یابیم. در ادامه رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران گفت: بنگاه‌های ما باید به سمت کارهای مشارکتی پیش بروند چرا که استفاده از خرد جمعی و مشارکت به نفع ماست. منصور معظمی افزود: ما باید به سمت کارآمدی بیشتر حرکت کنیم و بنگاه‌های ما نیز باید به سمت بزرگ شدن و بالا رفتن قدرت و رقابت بروند و باید برای سنجش خودمان با بزرگان بنگاه‌ها بسنجیم و به سمت برندسازی حرکت کنیم. معظمی با اشاره به آثار مثبت برجام بر اقتصاد و صادرات کشور تصریح کرد: بالاترین رشد اقتصادی در سال 95 و رسیدن به صادرات 2 میلیون و 500 هزار بشکه نفت به عنوان بالاترین میزان صادرات به طور قطع و یقین از آثار مثبت برجام است و در حوزه روابط بین‌المللی اگر فرصت‌هایی برای بنگاه‌ها ایجاد شد از آثار برجام بود. وی با بیان این که افزایش ظرفیت در اقتصاد ناشی از افزایش سرمایه‌گذاری است و این منبعث از سیستم بانکی یا بیرون از این سیستم است اضافه کرد: این در حالی است که سیستم بانکی امروز پاسخگوی نیاز بنگاه‌های اقتصادی نیست و نرخ سود 18 درصدی بانکی برای هیچ بنگاه اقتصادی رضایت‌بخش نیست و سیستم بانکی با این روش نمی‌تواند نقشی در توسعه داشته باشد و تنها راه شاید مسایل بین‌المللی باشد. معظمی اظهار کرد:‌ یقیناً لازم است ارتباطات ما با جهان ارتباطاتی منطقی براساس حفظ منافع کشور باشد و این در تقابل و خلاف ارزش‌ها نیست و نخواهد بود. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تأکید کرد: سعی کنیم هزینه ‌های رفتاری‌ مان را کاهش دهیم که برای کشور لازم است و اجازه دهیم حرف‌ها از بستر خودش گفته شود مسائل خارجی،  مسائل نظامی امنیتی و غیره از جایگاه خودش باشد که تداخل اینها هزینه ‌زاست.
لازم به ذکر است؛ امسال ۱۶ سازمان در سطح تندیس، ۳۵ سازمان در سطح تقدیرنامه برای تعالی، ۱۸ سازمان برای گواهی تعهد به تعالی از میان شرکت‌های بزرگ و معتبر کشور متقاضی جایزه ملی تعالی سازمانی بوده‌اند. که از میان آن ها شرکت فولاد خوزستان، شرکت تولیدی صنعتی فراسان و شرکت مهندسی و ساخت توربین مپنا (توگا) تندیس سیمین را دریافت کردند.