دلارهایی که فروخته نمی شود

گروه اقتصادی- سیاست‌هایی که به بار ننشست و قیمت‌هایی که پایین نیامد بخشی از تراژدی این روزهای بازار ارز کشور است‌‌. عده‌ای با خیال خام فکر می‌کنند بازار به ثبات رسیده و با این ادعا که قیمت‌ها کاهشی شده فکر می‌کنند توانسته‌اند چاره‌ای برای بازار پر تلاطم کشور بیابند‌‌.
نکته جالب توجه این است که خبرگزاری‌ها هم با این سیاست‌های دستوری دولت همگام شده‌اند و با اذعان به اینکه قیمت‌های اعلام شده از سوی دولتمردان کاملا مصنوعی و غیرواقعی است باز هم قیمت‌هایی را از نرخ دلار اعلام می‌کنند که با واقعیت بازار همخوانی ندارد‌.
همین دیروز بود که صرافی‌های خیابان فردوسی خرید و فروش دلار را قفل کرده بودند و حاضر نبودند قیمتی برای دلار در بازار اعلام کنند‌‌. معدود صرافی‌هایی هم که حاضر بودند به صورتی کاملا کنترل شده دلار بفروشند صف‌هایی طویل در پشت درهای صرافی‌هایشان تشکیل داده بودند و تنها با قوانینی مخصوص به خود به متقاضیان بازار دلار می‌فروختند‌.
اما جالب‌تر از همه این موارد قیمت‌هایی است که اکنون در بازار وجود دارد‌‌. قیمت‌های 4800 و 4900 تومانی برای دلار قیمت‌هایی است که به اذعان دولتمردان دیگر پایان یافته و دیگر نشانی از این قیمت‌های بالا در بازار وجود ندارد‌.


این در حالی است که خریدارانی که روز گذشته پشت در صرافی‌ها برای خرید دلار صف بسته بودند حتی حاضر بودند قیمت‌های 5000 تومانی را نیز برای خرید دلار و تامین تقاضای دلار برای سفرهای پایان سال‌شان در بازار پرداخت کنند‌‌. بر همین اساس عده‌ای قیمت‌های 4800 و عده‌ای حتی قیمت 4900 تومانی را نیز برای خرید دلار در بازار پرداخت کردند‌‌. کاملا پیش‌بینی شده بود که در روزهای پایانی سال تقاضا برای دلار به دلیل شروع سفرها اوج می‌گیرد و نمی‌توانستیم این انتظار را داشته باشیم که سیاست‌های دولتمردان به نتیجه برسد‌. در این بین اما باز هم صرافان هستند که با پیش‌بینی تقاضای بازار خرید و فروش خود در بازار را محدود می‌کنند و با تشدید تقاضا در بازار می‌خواهند قیمت‌های بالاتری را برای تامین خواسته مشتریان‌شان اعلام کنند‌‌. به ادعای صرافان بانک مرکزی که طبق روال همیشه از طریق صرافی‌های مجاز نسبت به تزریق ارز در بازار اقدام می‌کند و این روزها هم تلاش دارد که آرامش را به بازار ارز برگرداند چند روزی است که توزیع کافی نداشته است و این مساله منجر به تشکیل صف‌های طولانی برای خرید دلار دولتی شده است‌‌.
در همین حال محمد کشتی‌آرای، عضو هیات‌رییسه اتحادیه طلا و جواهر اعلام کرده که با توجه به کمبود موجودی ارز، در حال حاضر به هیچ عنوان در صرافی‌ها و بازار خرید و فروش ارز به ویژه دلار صورت نمی‌گیرد‌.
این فعال بازار در عین حال متذکر شد که این شرایط اثر خود را روی بازار سکه و طلا نیز گذاشته است و بر همین اساس روز گذشته قیمت سکه تمام بهار آزادی به یک میلیون و ۵۵۰ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار با افزایش ۵۰۰۰ تومانی به قیمت ۱۵۰ هزار تومان به فروش رسید‌. بنابراین با وجود آنکه خود دولتمردان نیز به این نکته اذعان دارند که سیاست‌هایشان نتوانسته به بار بنشیند و این اقدامات تنها به این دلیل است که اعتماد مردم به سیاست‌های دولت و بانک مرکزی از دست نرود اما مردم و خریداران در بازار مدت‌هاست که دیگر توجهی به این سیاست‌ها ندارند و هر بار با کمبود منابع ارزی خود مواجه می‌شوند خود به دنبال اتخاذ تصمیم‌هایشان می‌روند و حتی ذره‌ای ادعاها و سیاست‌های بازار را در تصمیمات‌شان وارد نمی‌کنند‌‌. بنابراین در درجه اول باید مقامات ما به این موضوع توجه کنند که اگر اعتماد مردم به سیاست‌های دولتمردان به‌طور کامل از دست برود دیگر نمی‌توان امیدی به بهبود شرایط بازار داشت و به این ترتیب هرکس به ظن خود با اعمال تصمیمات جداگانه سیاستش را بر بازار حاکم می‌کند و اگر چنین شرایطی ادامه داشته باشد دیگر نمی‌توان به رسیدن آرامش به بازار امیدوار بود‌.