احتمال استفاده از گاز سمی در غوطه شرقی

پزشکان نزدیک به نیروهای اپوزیسیون رژیم اسد می‌گویند نیروهای دولتی در حمله به غوطه شرقی از گازهای سمی استفاده کرده‌اند‌. گفته می‌شود در این حمله دست‌کم یک کودک کشته و ۱۳ نفر دچار مشکلات تنفسی شده‌اند‌.
کادر پزشکی یکی از بیمارستان‌های منطقه غوطه شرقی در نزدیکی دمشق در بیانیه‌ای اعلام کردند که در شماری از قربانیان تازه‌ترین حمله نیروهای دولتی علائم آلودگی به مواد شیمیایی مشاهده شده است‌.
این حمله یکشنبه گذشته رخ داد‌. یکی از پزشکان احتمال داده که در انفجار دیروز از سلاح‌شیمیایی و گاز کلر استفاده شده باشد‌. این پزشک می‌گوید از پوست و لباس مصدومان بوی گاز کلر به مشام می‌رسیده و اغلب آنها دچار تنگی نفس و سوزش چشم و پوست بوده‌اند‌.
دولت سوریه همواره استفاده از سلاح شیمیایی علیه مخالفان و شورشیان را تکذیب کرده است‌. وزارت دفاع روسیه روز یکشنبه نیروهای اپوزیسیون در غوطه شرقی را متهم کرد که سلاح شیمیایی تولید و استفاده می‌کنند و این کار را به نیروهای دولتی نسبت می‌دهند‌. غوطه شرقی یکی از بزرگ‌‌ترین مناطق سوریه است که همچنان در کنترل نیروهای مخالف دولت مرکزی قرار دارد‌. مطابق برآوردها در این منطقه که به‌طور کامل در محاصره نیروهای دولتی قرار دارد حدود ۴۰۰ هزار نفر سکونت دارند‌.


گفته می‌شود تمام راه‌های ارتباطی غوطه شرقی با دنیای خارج قطع شده و ساکنان این منطقه از نظر دسترسی به مواد غذایی و دارو در مضیقه شدید قرار دارند‌. شورای امنیت سازمان ملل متحد پس از بحث و جدل‌های فراوان شنبه گذشته قطعنامه‌ای را تصویب کرد که در آن از طرف‌های درگیر در سوریه خواسته شده به مدت ۳۰ روز آتش‌بس را رعایت کنند‌.
دیده‌بان حقوق بشر سوریه مستقر در لندن می‌گوید با وجود تصویب این قطعنامه درگیری‌ها در غوطه شرقی ادامه دارد و نیروهای دولتی روز یکشنبه این منطقه را بمباران کرده‌اند‌. در قطعنامه شورای امنیت، آتش بس شامل گروه‌هایی مانند القاعده، دولت اسلامی (داعش) و جبهه نصرت که سازمان ملل آنها را گروه‌های تروریستی اعلام کرده نمی‌شود‌.
به گزارش اشپیگل آنلاین قرار است وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا روز دوشنبه در بروکسل با یکدیگر ملاقات و درباره نحوه کمک‌رسانی به ساکنان غوطه شرقی رایزنی کنند‌. آنگلا مرکل و امانوئل ماکرون یکشنبه گذشته در یک گفت‌وگوی تلفنی با ولادیمیر پوتین از قطعنامه شورای امنیت درباره سوریه استقبال کردند و خواستار رعایت فوری و کامل آن در غوطه شرقی شدند‌. تصویب قطعنامه آتش‌بس در سوریه چند بار به خاطر مخالفت روسیه به تعویق افتاده بود‌. این در حالی است که با وجود تاکید شورای امنیت بر برقراری آتش‌بس فوری یک ماهه در سوریه، حملات هوایی جدید به مناطق تحت کنترل شورشیان در نزدیکی دمشق، موسوم به غوطه شرقی، دست‌کم ۱۰ کشته به جا گذاشته و اتحادیه اروپا و سازمان ملل با اعتراض به این حملات خواستار برقراری فوری آتش‌بس شده‌اند‌. همزمان گزارش شده که حمله نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا علیه گروه حکومت اسلامی، داعش، در شرق سوریه به کشته شدن ۲۵ غیرنظامی انجامیده است‌. دیده‌بان حقوق بشر سوریه که رویدادهای جنگ داخلی این کشور را از بریتانیا و با تکیه بر مشاهدات شاهدان عینی دنبال می‌کند، و نیز گروه دفاع غیرنظامیان معارضان اسد، موسوم به کلاه‌سفیدها، اعلام کرده‌اند که در حملات هوایی که دقایقی پس از نیمه شب در دوما صورت گرفت ۹ تن کشته شده‌اند‌. علاوه بر این یک نفر نیز بامداد دیروز در شهرک حرستا کشته شده است‌. شهرک حرستا، در شمال شرقی دمشق و در حومه دوما واقع است و تلویزیون دولتی سوریه نیز دیروز تصاویری را از بمباران و گلوله‌باران این شهرک به نمایش گذاشت‌. به این ترتیب باوجود درخواست شورای امنیت برای برقراری آتش‌بس فوری در سراسر سوریه، شمار قربانیان حملاتی که از زمان تعیین‌شده برای آتش‌بس صورت گرفته، به ۲۴ نفر رسیده است‌.