هژمونی ایران درخاورمیانه مطرح نیست

«جهان صنعت»- وزیرامورخارجه کشورمان در همایش بین‌المللی «الگوهای نظم منطقه‌ای در جهان پس از داعش» از طراحی سیاست‌های نوین ایران در خاورمیانه سخن گفت‌. محمدجواد ظریف در این سخنرانی بیان داشت‌:« بسیاری از دوستان که با نگرش واقع‌گرایی نگاه می‌کنند، ادعا می‌کنند که نظم جدید منطقه باید براساس یک قدرت جدید یا یک هژمون جدید در منطقه باشد‌. آنچه برای بنده روشن است این است که نظم جدید در آینده نتیجه و برآیندی از اقدامات ما در منطقه است‌. آنچه ما به عنوان جمهوری اسلامی برای نظم در حال شکل‌گیری، طراحی می‌کنیم این است که فکر نمی‌کنیم معادلات دیگری نظم را شکل می‌دهد‌.» این سخنان از سوی مقامات ایران درحالی مطرح می‌شود که کشورهای عربی خلیج‌فارس از نفوذ و قدرت ایران در منطقه نگران هستند و کشورمان را تهدیدی جدی دربرابر منافع خود می‌دانند، چراکه ایران در چند سال اخیر با قدرت‌گیری در منطقه توانسته تا حدودی سیاست‌های خود را به کشورهای دیگر دیکته کند‌. ایران اکنون به عنوان بازیگری قدرتمند به تصمیم‌سازی مهم در عرصه سیاستگذاری در کشورهای عراق و سوریه بدل شده و تا جایی پیش رفته که توانسته مرزهای نفوذ خود را تا اسراییل گسترش دهد‌. حال این سوال مهم مطرح می‌شود که آیا سخنان وزیرامورخارجه کشورمان موکد این موضوع است که اگر ایران دست به طراحی جدید در عرصه سیاست‌های خارجی در منطقه بزند، به قدرتی برتر یا هژمونی در منطقه تبدیل می‌شود؟ بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امورخارجه در نشست خبری خود با اصحاب رسانه در پاسخ به این سوال خبرنگار‌ «جهان‌صنعت» مبنی بر اینکه دکتر ظریف گفته است نظم جدید در خاورمیانه براساس نتیجه و برآیند اقدامات ایران انجام می‌‌گیرد آیا ایران به یک هژمون در خاورمیانه تبدیل شده است؟ منظور دکتر ظریف از اقدامات ایران، دقیقا چه اقداماتی است گفت‌: «نمی‌توانم با این برداشت از سخنان دکتر ظریف موافق باشم‌. بحث هژمونی ایران در منطقه مطرح نیست، ایران روابط متعادل توام با احترام متقابل با همه کشورهای منطقه وهمسایگان خود دارد و به عنوان کشوری قدرتمند و کهن می‌تواند نقشه عمده و بسزایی در ایجاد ثبات و امنیت در مبارزه با تروریسم در منطقه داشته باشد‌. همچنین کشورمان می‌تواند مثل همیشه مبدع و مبتکر بسیاری از تلاش‌های صلح جویانه برای مجموعه منطقه تلقی شود‌.»
امیدواریم آتش بس در سوریه اجرایی شود
سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه این نشست در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید چرا ایران در برابر کودک‌کشی‌های دولت اسد در غوطه شرقی سکوت کرده است، گفت‌: موضوع سوریه موضوعی پیچیده و قدیمی است، بازیگران زیادی در آن حضور دارند و امنیت، ثبات و آرامش مدت‌هاست که در آنجا وجود ندارد و درگیری‌ها در آنجا ادامه دارد‌. بهرام قاسمی با بیان اینکه چنین موضوعی قطعا خوشایند هیچ کس نیست، ادامه داد‌: امیدواریم که قطعنامه جدید شورای امنیت بتواند آتش‌بس را در همه نقاط سوریه برقرار کند و این زمینه فراهم شود که کمک‌های بشر دوستانه و انسان دوستانه به مردم سوریه منتقل شود، کاری که از گذشته مورد توجه ایران بوده است‌. آتش‌پراکنی در سوریه فقط محدود به یک نقطه خاص نیست و ما حتی در دمشق نیز شاهد کشته شدن افراد بیگناه بر اثر درگیری‌ها هستیم و این درگیری‌ها در نقاط مختلف وجود دارد‌. وی تاکید کرد‌:‌ امیدواریم که این آتش‌بس اجرایی شود تا خشونت‌ها در این منطقه کاهش پیدا کند‌. وی همچنین درباره اختلاف نظر ایران و ترکیه نسبت به عفرین سوریه و اینکه چه برنامه‌ای برای حل و فصل اختلافات دارید، اظهارداشت‌: ما در مورد سوریه طی سالیان گذشته همواره با ترکیه در تماس بوده ایم‌. در برخی از مسایل اشتراک نظر و در مقاطعی هم اختلاف نظرهایی وجود داشته است، مهم این است که مذاکرات و تشریک مساعی داریم‌. سخنگوی وزارت امور خارجه یادآور شد‌: در روزهای گذشته تماس‌های تلفنی بین رییس‌جمهوری اسلامی ایران با روسای جمهور روسیه و ترکیه برقرار شد که در این تماس‌ها به دعوت آقای اردوغان قرار شد روسای جمهور سه کشور در ماه می‌(اردیبهشت 97) نشست دیگری در استانبول داشته باشند‌. قاسمی خاطرنشان کرد‌: محمد جواد ظریف، مولود چاوش اوغلو و سرگئی لاوروف وزرای امور خارجه ایران، ترکیه و روسیه نیز پیش از برگزاری این نشست در ادامه روند نشست آستانه مذاکراتی درباره سوریه انجام می‌دهند‌.
نگاه صفر و صدی به برجام نداریم


قاسمی در واکنش به سوال خبرنگاری که پرسید آقای عراقچی گفته برجام هیچ سودی برای ما نداشته است، تصریح کرد‌: من اصل صحبت‌های آقای عراقچی را ندیده‌ام بنابراین نمی‌توانم در این ارتباط قضاوت کنم‌. وی ادامه داد‌: برجام تاکنون منافع زیادی برای ما به همراه داشته است و ما نگاه صفر و صدی به آن نداریم گرچه شاهد این هستیم که آمریکایی‌ها با کارشکنی‌های خود تلاش می‌کنند که نگذارند ایران از منافع برجام به طور کامل استفاده کند‌. همچنین این دیپلمات ارشد کشورمان در واکنش به سخنان برخی از مقامات آمریکایی در اجلاس امنیتی مونیخ مبنی بر اینکه کشورهای اروپایی نباید در ایران سرمایه‌گذاری کنند و تلاش آمریکا برای جلوگیری از حضور سرمایه‌گذاران اروپایی در ایران، گفت‌: سیاستی که آمریکایی‌ها در مورد ایران و نهادهای ایرانی دنبال می‌کنند بر همگان روشن است‌. جامعه جهانی مستقل از دیگران و بر اساس منافع ملی خودش تصمیم می‌گیرد‌. وی این سخنان را ادامه جنگ روانی و تبلیغاتی آمریکایی‌ها علیه ایران دانست به نحوی که رابطه ایران با جامعه جهانی و کشورهای اروپایی به رابطه مطلوبی نزدیک نشود‌. قاسمی افزود‌: مقامات آمریکایی این سخنان را به صورت مرتب تکرار می‌کنند و حاصل این سخنان شکست‌های پی در پی آمریکایی‌ها در پیشبرد این سیاست‌هاست‌. وی با اشاره به همکاری‌های اقتصادی ایران با کشورهای مختلف جهان از جمله کشورهای اروپایی و پیشبرد سیاست‌های ایران در این زمینه، تصریح کرد‌: ما با تعدادی از کشورها برای پیشبرد روابط اقتصادی و گسترش آن در حال مذاکره هستیم و امیدواریم که این روند همچنان ادامه پیدا کند‌.
طرح ارسال سلاح به یمن از سوی ایران فرافکنی است
قاسمی همچنین در پاسخ به اینکه قطعنامه پیشنهادی انگلیس علیه ایران با ادعای ارسال سلاح از سوی ایران به یمن در شورای امنیت مطرح شده و از دیگر سو به نظر می‌رسد که روسیه تلاش کرده که نامی از ایران در این قطعنامه برده نشود و به طور کلی نظر ایران در مورد این مساله چیست، گفت‌: ابتدا تاکید مجدد می‌کنم که ما ارسال سلاح به یمن نداریم و این ادعاهایی که در این زمینه مطرح می‌شود، فرافکنی است و توسط کسانی مطرح می‌شود که اقدام به تجاوز و خشونت علیه مردم یمن کرده‌اند‌. وی افزود‌: ما بر موضوع توقف خشونت در یمن که توسط عربستان و ائتلافی که این کشور ایجاد کرده تاکید داریم چراکه معتقدیم این خشونت‌ها و درگیری‌ها باعث ایجاد یک فاجعه انسانی در یمن شده است‌. این دیپلمات ارشد کشورمان ادامه داد‌: ما علاقه‌مند بودیم کسانی که صحبت از دلسوزی و حل مشکل یمن می‌کنند در مسیری حرکت کنند که مسایل را پیچیده‌تر نکنند درحالی‌که این قطعنامه نه تنها کمکی به مردم یمن نمی‌کند بلکه وضعیت را سخت‌تر می‌کند‌. قاسمی با بیان اینکه قطعنامه‌ای که توسط انگلیس تهیه شده به نوعی در راستای دفاع از متجاوز (عربستان) و ایجاد فضای امن برای آن است، تصریح کرد‌: در این ارتباط یک نوع تناقض در رفتار و عملکرد دولت انگلیس دیده می‌شود‌. دولت انگلیس باید موضع خود را در این ارتباط روشن کند و از دیگر سو باید توجه داشت عموم سلاح‌هایی که علیه مردم یمن مورد استفاده قرار گرفته انگلیسی و آمریکایی بودند و این سلاح‌ها از سوی این دو کشور به کشور متجاوز صادر شده‌اند‌. سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد طی روزهای گذشته ایران با تعدادی از اعضای شورای امنیت سازمان ملل در این مورد تماس و رایزنی‌هایی داشته و سعی داشته است که با توجه به شناختی که از مجموعه منطقه و یمن دارد توجه آنها را به فاجعه‌ای که این قطعنامه می‌تواند در یمن و منطقه ایجاد کند، جلب کند.
موضوع نازنین زاغری ربطی به وزارت امور خارجه ندارد
سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه گفت‌وگوی خود با رسانه‌ها در پاسخ به سوالی در مورد ادعاهای همسر نازنین زاغری مبنی بر اینکه زاغری قربانی اختلافات مالی و تسلیحاتی ایران و انگلیس شده است، گفت‌: همان‌طور که خودتان نیز اشاره کردید این سخنان ادعاست‌. بحث خانم زاغری یک بحث حقوقی و قضایی است‌. ایشان در قوه قضاییه ایران محکوم شده‌اند و اکنون دوره محکومیت خود را طی می‌کنند‌. بهرام قاسمی با بیان اینکه او فردی دو تابعیتی است و از نظر ایران چنین موضوعی به رسمیت شناخته نمی‌شود، تصریح کرد‌: موضوع نازنین زاغری ربطی به وزارت امور خارجه و دیگر مسایل مربوط به رابطه ایران و انگلیس ندارد و یک موضوع خاص است‌. وی با تاکید مجدد مبنی بر اینکه وزارت امور خارجه دخالتی در پرونده وی ندارد، بیان کرد‌: این نوع فرافکنی‌ها از جمله اینکه خانم زاغری گروگان رابطه مالی ایران و انگلیس است نادرست است و این سخنان شاید ناشی از عدم شناخت رابطه ایران و انگلیس و همچنین سیستم قضایی و سیاست خارجی ایران باشد‌.
سخنگوی وزارت امورخارجه درباره بحث مدیریت حج توسط عربستان گفت‌: در خصوص نوع مدیریت عربستان در مساله حج مباحث زیادی مطرح بوده و دارای اشکالات زیادی بوده است و وظیفه دولت عربستان است و بعد از حادثه منا و اتفاقات بعدی این موضوع با شدت بیشتری در جهان اسلام مطرح است‌. بهرام قاسمی افزود‌: فکر می‌کنم در جهان اسلام باید در این خصوص بیش از این فکر شود و راهکارهایی را پیدا کنند که بتوانند در جهت بهینه سازی مدیریت حج اقدام شود و راهکارهای بیشتری را پیشنهاد کنند و آن را به اجرا بگذارند‌.
وی در ادامه صحبت‌های خود در مورد زمان دقیق سفر وزیر خارجه فرانسه به تهران، تصریح کرد‌:‌ من تاریخ دقیق این سفر را نمی‌دانم ولی انجام این سفر در دستور کار دو کشور است و قطعا در جریان این سفر در مورد طیفی از مسایل از جمله مسایل دوجانبه، گسترش همکاری‌های اقتصادی دو کشور، مسایل منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین آخرین تحولات در اتحادیه اروپا رایزنی و گفت‌وگو خواهیم کرد‌.