نبايد دراويش را داعشي خواند

آرمان: وحدت را نشکنید. جمله‌ای است که روزانه از زبان بسیاری از سیاستمداران، جدا از جریان و جناح خاصی شنیده می‌شود. همزبانی افراد، اهمیت وحدت را بیشتر می‌کند. حادثه گلستان هفتم که بین تعدادی از دراویش گنابادی با نیروی انتظامی در گرفت، و تندروی برخی از افراد و ادعای‌شان مبنی بر پرچمداری در اصلاحت و تهدیدات و فشارهای وارد بر کشور، همه و همه موضوعاتی است که باید به‌طور جدی به آنها پرداخته شود که دیروز محسن هاشمی این موضوع را بیان کرد. اگرچه شورای شهر نهادی است که باید عاری از مسائل سیاسی باشد اما دغدغه‌های مسئولان گاهی آنچنان است که در شورای شهر به آن پرداخته می‌شود.
همزیستی
رئیس شورای شهر تهران یکشنبه صبح در ابتدای جلسه چهل و هشتم شورای شهر با اشاره به حوادث روزهای اخیر در خیابان پاسداران گفت: آنچه که بدیهی است لزوم همزیستی مسالمت آمیز ادیان و مذاهب در ایران است و نباید این موهبت تهدیدی برای یکپارچگی و وحدت جامعه شود. نیروهای خدوم ناجا در وقایع خیابان پاسداران مظلوم واقع شدند و وجهه دراویش نیز به دلیل اقدام خودسرانه برخی از اعضا و تحریک شدن سایر اعضا مخدوش شد، درعین حال نباید به بهانه اقدامات و شعارهای برخی شهروندان علیه دراویش، پلیس را مورد هجمه قرار داد و همچنین نباید به دلیل خطای تعداد انگشت‌ شماری از اعضای این فرقه، دراویش را که تاریخی چند ساله و توام با مدارا و همزیستی با دیگران داشتند را وابسته و داعشی بخوانند.
پرچمداری


به نوشته ایسنا، محسن هاشمی اظهار کرد: در این شرایط که تهدیدات جهانی علیه ایران و ایرانیان افزایش یافته وحدت مهم‌ترین عامل قوت ما و تفرقه مخرب‌ترین سلاح علیه ایران است و انتظار از همه گروه‌ها و... این است که با تدبیر، معضلات امنیتی را به موضوعاتی اجتماعی تبدیل کنند.‌ اصلاحات رکن مهمی است،‌ مفهوم بنیادین انقلاب است و اگر مسیر اصلاحات مسدود شود انقلاب به بن‌بست می‌رسد و باید برای ایجاد تغییرات مدنظر جامعه، منتظر انقلابی دیگر بود. همان‌طور که طی چهار دهه سپری شده مسیر اصلاحات در نظام جاری بوده است. نخستین شرط موفقیت اصلاحات، اعتدال و میانه روی است، اصلاحات با افراطی گری به سرانجام نخواهد رسید و از این رو نیروهای افراطی نمی‌توانند پرچم دار اصلاحات باشند. دومین شرط اصلاحات نیز صداقت و شفافیت است چرا که اصلاحاتی که ناشی از اغراض و منافع سیاسی فردی یا گروهی باشد نمی‌تواند اعتماد را جذب کند.
انتخاب آزاد
رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه جامعه ایرانی نیز هوشمندتر از گذشته است، گفت: اگر چه جامعه از مسیر اصلاح و بهبود بر نمی‌گردد اما فریفته حرکت‌های افراطی اصلاح‌نما نیز نخواهد شد و ساختار رسمی نظام جمهوری اسلامی،‌ تضمین کننده آزادی‌های قانونی و حق انتخاب مردم است و همین ساختار که در راس آن رهبر معظم انقلاب قرار دارد، به افراطیون اجازه عبور از مرزهای قانونی و نقض آرای مردم در انتخاب‌های پیاپی اخیر که حق‌الناس است را نداده، پس نمی‌توان به اسم انتخاب آزاد این ساختار را مخدوش کرد. محسن هاشمی در پایان سخنانش، درگذشت بانو احترام‌السادات نواب صفوی مادر زهرا هنورد را نیز تسلیت گفت.